8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza Zprávy

Osobní poplach na ČT Art

Televizní záznam inscenace režiséra Břetislava Rychlíka Osobní poplach, která měla premiéru 29. února 2020 v Městském divadle Zlín, uvede v pondělí 14. listopadu od 20.15 Česká  televize na programu ČT art.

Autor stejnojmenné knihy Josef Holcman, který příběh svého strýce Jožky Slováka v inscenaci i knize vypráví, charakterizuje Slováka přídomky vzdělanec-samouk, mistr estetiky a surový humanista, provokatér, furiant. Rodák z horňácké Velké nad Veličkou se přižení na vinařské Slovácko a prožívá se svou novou rodinou všechny strázně dobových poměrů. Těm se brání humorem, drzostí, absurdními situacemi vyvolanými neodolatelnou touhou po společnosti a sklence alkoholu. Rozčiluje lidi, stejně jako je dokáže nadchnout, baví se situacemi, které mají v sobě proletářskou poezii. Podobně se vyrovnává i s osobní rodinnou tragédií, kdy jeho milovaná žena Anda nevyléčitelně onemocní.

Zlínská inscenace voní po klobáskách a jitrničkách, vínem i slivovicí. Foto Marek Malíček

Zlínská inscenace – jak ji charakterizují sami autoři – „voní po klobáskách a jitrničkách, vínem i slivovicí“. Souzní v ní živá horňácká muzika s muzikanty Jurou Petrů a Petrem Mičkou se scénickou hudbou Jury Pavlici, mísí se v ní klasická činohra se zabíjačkovou operou i stylizovaným divadlem. Hořké a syrové se střídá s komickým a směšným a doba minulá se podepisuje na osudech lidí.

Zdeněk Julina byl za roli Jožky Slováka nominován na Cenu Thálie za rok 2020 (na snímku s Evou Daňkovou v roli jeho ženy Andy). Foto Marek Malíček

A všemu vévodí silné herecké výkony. Zdeněk Julina byl za roli Jožky Slováka nominován na Cenu Thálie za rok 2020. Jde o neobvyklý, vynikající výkon. Jeho Jožka mluví vážně i nevážně, tančí, zpívá, provokuje, zlobí, umí nakazit okolí radostí, ale také zklamat. Je ohleduplný a něžný, a přesto dovede občas zranit, jeho žerty jsou někdy drsné, ale vždy lidsky správně zacílené, a přitom působí naprosto autenticky a přesvědčivě, jako by vystoupil ze záběru z rodinné kroniky, napsal o jeho výkonu Milan Uhde. Ale kvalitu prokazuje celý zlínský soubor – Eva Daňková v roli manželky, švagr v podání Gustava Řezníčka, v dalších rolích Helena Čermáková, Rostislav Marek, Pavel Leicman, Zdeněk Lambor, Luděk Randár, Radoslav Šopík a další.

Režisér Břetislav Rychlík zúročil v této inscenaci znalost místního regionu a jeho dějin, skloubil dokumentární pohled s divadelní imaginací. Intenzitu inscenace prohlubuje i fakt, že autor předlohy Josef Holcman hraje sám sebe coby synovec hlavní postavy a vypravěč jejího strhujícího osudu. Na scéně se tak promítají fotografie ze života autentického hrdiny, řezníka Josefa Slováka, na kterého vzpomíná reálný svědek jeho bouřlivého života a smrti. Kromě toho Jan Holcman, syn autora, hraje svého „tatu“ Josefa za mlada.

Režisér Břetislav Rychlík zúročil v této inscenaci znalost místního regionu a jeho dějin, Foto Marek Malíček

Inscenace měla dobré recenze a sklidila i divácký ohlas, nicméně doba jí nepřála. Premiéru měla těsně před zavedením covidových restrikcí v březnu 2020. Kvůli pandemickým omezením pak měla jen velmi omezený počet repríz. A tak je určitým zadostiučiněním alespoň to, že díky finanční podpoře města Zlín vznikl její profesionální záznam, který v pondělí v televizní premiéře odvysílá ČT Art. Režii televizního záznamu si vzal pod patronát přímo Břetislav Rychlík.

Kromě přímého televizního záznamu na ČT Art v pondělí 14. listopadu od 20:15 hodin si od stejné hodiny mohou zájemci záznam přehrát na internetu ČT /zde/.

/Pro i-DN z více zdrojů zpracoval hul/

• Publikováno: 13. listopadu 2022