Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Opustit bezpečí studovny

    Teatrologická společnost srdečně zve na první letošní přenášku, která proběhne formou dialogu mezi badatelkou Kateřinou Korychovou a performerkou Eliškou Brtnickou. Jak probíhá dramaturgický proces v náročných podmínkách současného kulturního provozu a před jakými otázkami stojí? Nahlédnout do zákulisí nejen současné novocirkusové scény můžete ve čtvrtek 11. ledna v klubovně Městské knihovny v Praze.

    Foto: Jan Hromádko

    Jaké aspekty ovlivňují proces dramaturgického rozhodování v projektech z oblasti nového cirkusu? Jak divadelní dramaturgie souvisí s pracovními podmínkami, jak s vyčerpáním a jak s nedostatkem času? Tyto otázky stály na počátku terénního výzkumu, kvůli kterému musela badatelka Kateřina Korychová opustit bezpečí své studovny; a také uvozují téma přednášky, která formou dialogu proběhne s tvůrkyní performance Thin Skin Eliškou Brtnickou, laureátkou Ceny Divadelních novin 2023 v kategorii Taneční a pohybové divadlo.

    Jako zúčastnění pozorovatelé projdeme společně zkoušením projektu nového cirkusu Thin Skin (2022) české akrobatky Elišky Brtnické a kolektivu. Při pozorování a interpretaci procesu zkoušek se zaměříme na dramaturgii, kterou budeme v tomto případě chápat jako praxi zahrnující více funkcí a forem, rozkládajících se v čase zkoušení a navzájem se ovlivňujících.

    Kateřina Korychová vystudovala sdružený program Divadelní studia a Televizní a rozhlasová tvorba na Katedře divadelních a filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Přispívá do Tanečních aktualit, Deníku N a podílí se na podcastu pro Cirqueon – centrum pro nový cirkus. V současné době působí v týmu Evropského hlavního města kultury České Budějovice 2028. Za svoji diplomovou práci o dramaturgických principech v procesu tvorby Elišky Brtnické a kolektivu v projektu Thin Skin získala v roce 2023 Cenu Václava Königsmarka.

    Eliška Brtnická vystudovala nonverbální divadlo na HAMU v Praze, kde v roce 2018 také dokončila doktorské studium prací o vzdušné choreografii. V roce 2010 založila soubor Cirkus Mlejn, v roce 2017 absolvovala roční kurz cirkusové dramaturgie pořádaný cirkusovými školami CNAC a ESAC. V posledních letech se více zaměřuje na vizuální pojetí inscenací (například spolupráce s českým sochařem Čestmírem Suškou, galerií Benedikta Rejta či centrem současného umění DOX) a také na site-specific a dokumentární postupy. Pracuje také jako programová ředitelka mezinárodního festivalu Fun Fatale.

    ///

    11. ledna 2024 | 17.00 h | Praha | Městská knihovna v Praze | Mariánské náměstí 1 | vstup volný | online přes odkaz: https://rb.gy/xmzcay | Meeting ID: 875 1424 2973 | Passcode: 658222

    • Autor:
    • Publikováno: 7. ledna 2024

    Komentáře k článku: Opustit bezpečí studovny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,