Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Operní rebelie

    V Olomouci to vře kvůli úmyslu radnice sloučit Moravské divadlo s Moravskou filharmonií. Polemiky se promítly i do poslední premiéry aktových oper Pietra Mascagniho Sedlák kavalír a Ruggera Leoncavalla Komedianti. I když šéfka souboru a režisérka Veronika Kos Loulová připomněla, že se v úvodu Komediantů umělci obecně obracejí přímo k divákům s apelem toho, jak chtějí být vnímáni a jaké místo ve společnosti chtějí zaujímat, což považuji za velmi aktuální. Proslulým prologem ke Komediantům inscenaci otevřel hostující Minsoo Ahn v civilu jako konferenciér, následoval však Sedlák kavalír a hudební střih to byl nepříjemně ostrý. Sedláka kavalíra Kos Loulová pojala jako temnou baladu, stylizovanou pohybem a symbolickými výjevy, s důrazem na počínající mateřství Santuzzy, kterou Turiddu podvede a je zabit. Hostující Zuzana Jeřábková má za sebou řadu zkušeností, včetně italského angažmá, Santuzzu stvořila a zazpívala skvěle, ale je otázkou, zda se už měla do obtížného partu pro vyzrálé pěvkyně pouštět. I když Libuše Domanínská vždycky tvrdila, že hlas prostě snese požadované – a nebo holt nesnese. Podobné úvahy lze vést o Ramanu Hasymauovi, podstatné posile olomouckého souboru, je postavou ideální Turiddu a part zazpíval obdivuhodně. Omlazení souboru bylo třeba.

    Martin Štolba (Silvio) a Helena Beránková (Nedda) v kostýmech, které bychom v Komediantech nečekali FOTO TEREZA VALNEROVÁ

    Podstatná výpověď přišla v Komediantech, úvodní pasáže o životě umělců doprovázela demonstrace souboru v civilu s transparenty, samozřejmě včetně odmítnutí zmíněné fúze. Pokračovalo se v zásadě v civilu, hraje se vlastně operní zkouška, během níž dojde k pletkám manželky šaška Cania Neddy (pěkně odzpívaná a odehraná Helenou Beránkovou) se Silviem, tady jedním z herců, jakkoli to narušuje logiku příběhu. Inscenaci vévodil Jakub Rousek v roli hřmotného žárlivého Cania.

    Petr Šumník vedl orchestr dramaticky v rychlejších tempech, byly však slyšet nepřesnosti, stejně jako ze sboru. Hráči s dirigentem byli ověšeni šerpami na protest proti fúzi a předpokládanému snižování stavů.

    Moravské divadlo Olomouc – Pietro Mascagni: Sedlák kavalír, Ruggero Leoncavallo: Komedianti. Hraje se v italském originále. Hudební nastudování a dirigent Petr Šumník, režie Veronika Kos Loulová, dramaturgie Viktorie Vášová, scéna Petr Vítek, kostýmy Vojtěch Hanyš, light design Jan Hugo Hejzlar, choreografie Martin Talaga, sbormistr Lubomíra Hellová. Orchestr, sbor a balet Moravského divadla Olomouc spolu s Dětským pěveckým sborem – BoDo centrum, o. s., pod vedením Hany Vyroubalové. Premiéra 15. prosince 2023.


    Komentáře k článku: Operní rebelie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,