Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Online triptych Na zábradlí

    Stejně jako ostatní pražská divadla, i Divadlo Na zábradlí muselo pozastavit hraní pro veřejnost, aby tak napomohlo zvládnutí pandemie COVID-19. Divákům však i nadále nabízí kulturní obsah, a to v podobě streamu inscenací, podcastů, rozhovorů, či krátkých videozpovědí zapomenutého herce. Nadto pro fanoušky divadla připravilo Vánoční nabídku a zcela nový merchandise.

    Fotka ze slavnostního znovuotevření Divadla Na zábradlí. Foto: KIVA.

    Divadlo Na zábradlí ve svém historicky prvním online živém streamu představí stěžejní dílo Williama Shakespeara Macbeth, a to v osobitém a překvapivém přepisu Davida Jařaba. Černou komedii na klasické téma s bluegrassovou hudbou a bezdomovci bylo odvysíláno 22. listopadu 2020 ve 20 hodin.

    Podcasty Úrodná půda jsou rozhovory režijního tandemu Borise Jedináka a Petra Erbese s nejrůznějšími tvůrci o nejrůznějších tématech na míru dělané uměleckému programu Divadla Na zábradlí. První díl v rozhovoru představil mladého českého umělce Martina Hurycha, který mluvil o své tvorbě vycházející z autorova aktuální aktuálního života v Holandsku, kde vedle studia na Institute of Sonology v Haagu pracuje jako rozvažeč jídla. V rozhovoru probírali kromě umělecké tvorby i rozdíly studentského a uměleckého života mezi Holandskem a Českou republikou, nebo různé zajímavé detaily z práce rozvažeče jídla a z ní pramenících tvůrčích impulsů.

    Druhý díl Úrodné půdy zase tematicky navazuje na připravovanou premiéru inscenace Freudovo pozdní odpoledne v režijním vedení Davida Jařaba. V rozhovoru s Kateřinou Zachovou Vyléčit se malbou se mohou posluchači dozvědět o arteterapii, práci s drogově závislými a o Freudově pověstném doutníku. Tato témata navíc budou dále rozvedena v připravovaných workshopech k nové inscenaci.

    Kromě sofistikovaných, intelektuálněji laděných rozhovorů připravují herečky Barbora Bočková a Kateřina Císařová odlehčená, obyčejná povídání o obyčejných věcech – s trochou nadsázky pojmenované Říkáme říkání, povídáme povídání. Povídat si nebudou však jen mezi sebou, ale i s hosty z nejrůznějších divadelních profesí. První díl Říkáme říkání zveřejníme do konce listopadu.

    Pomyslný triptych pravidelných online programů Divadla Na zábradlí doplňují místy komické, místy tragické videozpovědi herce Vojtěcha Vondráčka coby Tajemný deník zapomenutého herce. Vojtěch přes Instagram Divadla Na zábradlí sdílí osud divadelního trosečníka, který prozkoumává taje opuštěné divadelní budovy. Dle jeho vlastních slov doufá, že mu zdokumentované fragmenty jeho přežívání pomohou k poznání sebe sama a pro diváky snad i objevení transcendentálních, transgalaktických sfér divadla a jeho genia loci.

    A na co se mohou diváci těšit po uvolnění opatření? Soubor Divadla Na zábradlí v čele s Davidem Jařabem připravuje zbrusu novou operetu Freudovo pozdní odpoledne. S původními písněmi Jakuba Kudláče se ponoříme do blyštivého prostředí Vídně konce 19. století. Zakladatele psychoanalýzy ztvární Václav Vašák a na slavné pohovce se vystřídají v různých rolích Jana Plodková, Petra Bučková, Anna Fialová, Anežka Kubátová, Robert Mikluš, Jiří Černý a řada dalších.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. listopadu 2020

    Komentáře k článku: Online triptych Na zábradlí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,