Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Okno do světa

    Evropský lockdown

    Francie a Německo vyhlásily „lockdown“, který uzavírá divadla spolu s kiny, bary a restauracemi přinejmenším do konce listopadu. Zatímco v Německu začal platit od pondělí 2. listopadu, ve Francii vešel v platnost již v pátek 30. října a zkrátil tak právě probíhající náhradu Avignonského festivalu Týden umění v Avignonu o dva dny.

    (bbc.com)

    Kabuki online

    Online streamy videí z inscenací kabuki spolu s adaptací mangy a animovaného filmu oscarového japonského režiséra Hajaa Miyazakiho nabízí tokijské divadlo Kabukiza na webu www.kabukiweb.net. Vyslyšelo tak písemné žádosti fanoušků z celého Japonska. Za poplatek jsou poprvé v historii divadla dostupné také celé inscenace, současné i z archivu. Spolu s umělci postihla koronavirová krize v Japonsku také tradiční profesi gejš. Pracují i nadále, avšak pro pouhých 5 % z původního objemu zákazníků, s dvoumetrovým odstupem, bez doteků a servírování nápojů.

    (thetheatretimes.com)

    Koronavirová krize v Japonsku postihla i tradiční profesi gejš FOTO Kim Kyung-Hoon

    Digitalizace divadla v Bombaji

    Bombajské Company Theatre hledá v době koronavirové krize nové divadelní formy, které by více zapojily publikum. Streamování klasických divadelních představení přišlo uměleckému šéfovi divadla Atulu Kumarovi nudné a spolu s herci, kteří se cítili demotivovaní a kvůli lockdownu by jinak přišli o práci, začal experimentovat. Výsledky předvedli na říjnovém festivalu krátkých filmů s názvem TheatreFILMTheatre.

    Aby divadlo zapojilo co nejvíce lidí, rozjelo hned dvě iniciativy. Zaprvé angažovalo začínající filmové režiséry, aby natočili divadelní hry filmovým jazykem, a poskytlo jim k tomu absolutní tvůrčí svobodu a asi šest set herců, kteří se do projektu zapojili ze všech koutů Indie. Druhou iniciativou byla snaha prozkoumat třetí rozměr vzniklého média: Chtěli jsme publiku poskytnout zážitek, který nebude ani divadelní, ani filmový, ale využije prostředky obou uměleckých forem. To nás přivedlo do světa nových médií – počítačových her, umělé inteligence a webů, vysvětluje Kumar.

    Tři měsíce tým pracoval na dvou projektech, které nyní spustí online ve formě interaktivních rozhraní. V prvním z nich mohou diváci vstoupit do digitální místnosti nebo interaktivního muzea. Ten druhý využívá k vytvoření divadla médií, jako je Facebook nebo WhatsApp. Kumar uvádí příklad: Známé bombajské veřejné whatsappové skupiny jsou divadlem samy o sobě. Jsou plné emocí a velmi dramatické – probíhá tam spousta hádek a na druhé straně nadšeného vítání lidí, kteří se zotavili z COVIDu. Na základě této inspirace divadlo plánuje čtyřiadvacetihodinové představení na WhatsAppu – s videi, memy a zvukovými nahrávkami. A dodává: Whatsappová skupina se tak stane jevištěm. Stejně tak na Facebooku mohou herci založit účty coby postavy z nějaké hry.

    Když byly v Bombaji povoleny venkovní produkce, uspořádali herci divadelní promenádu, při níž se diváci přesouvali spolu s dějem. Sklidili jsme velký úspěch – a hlavně jsme konečně měli publikum! uzavírá Kumar. Myslím, že nás tahle doba nakonec ještě posune novým směrem.

    (thehindu.com)

    Digitální projekty bombajského Company Theatre vede jeho umělecký šéf a herec Atul Kumar FOTO DNA India

    Proměnit výzvu v příležitost

    Jako součást mezinárodního divadelního festivalu Baltic House se od 16. do 18. října v ruském Petrohradě uskutečnila Multikulturní a multimodální konference Divadlo a virtuální realita. S divadlem Baltic House na ní spolupracoval Mezinárodní divadelní institut. Události světového rozměru se zúčastnili diskutující z Evropy, Asie a Severní i Jižní Ameriky. Divadelní umělci, producenti, teoretici, pedagogové a akademici sdíleli svá pozorování, objevy a profesní zkušenosti v digitální době. Zaměřili se především na výzvy a příležitosti, které v letošním roce přinesla celosvětová pandemie. Záznamy jednotlivých dílů konference nabízí YouTube kanál Baltic House Theatre.

    (thetheatretimes.com)


    Komentáře k článku: Okno do světa

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,