Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    ohlasy: Ad Kulatý stůl DN o Divadle na Vinohradech, DN 10/2016, s. 11–12

    Vážený pane šéfredaktore, milý Josefe,

    děkuji Vám za iniciativu, s níž jste se Kulatým stolem o DnV pokusil su­plo­vat můj záměr připravit komerční přílohu DN, v níž by interní hodnotitelé divadla vyjádřili své mínění o změnách po nástupu Töpferova vedení DnV 1. 9. 2012. Není to sice zdaleka celostní a o fakta se opírající analytický materiál, který jsme si (snad) oba představovali, ale za to jste ušetřil divadlu pár desítek tisíc, které jste za tuto komerční přílohu od nás pro DN chtěli a kterou jsme byli ochotni zaplatit, abychom Vaši činnost podpořili.

    Píšete: Z přílohy sešlo, což můžeme chápat i tak, že texty hodnotitelů nesplnily naděje vedení divadla. Vedení divadla s tím nemá nic společného, za rozhodnutím přílohu odložit stojím plně a jedině já sám. Dva ze tří důvodů jsem Vám i hodnotitelům osobně a s omluvou vysvětlil.

    Hodnotitelé nám napsali a v září odevzdali hodnocení sezony 14/15. Nám však šlo o pohled na tři sezony, na tom jsem se dohodl s nimi i s Vámi. S texty by bylo tedy třeba dále pracovat ne proto, aby se jim uťalo kritické ostří. Takové přípravě textů jsem se však nemohl věnovat, když mě kolega M. Šotek, který v červnu podepsal s DnV novou smlouvu, v polovině srpna zaskočil rozhodnutím odejít do ND. Zůstal jsem na sezonu s jejími deseti premiérami sám a mou prioritou v té chvíli bylo ji zajistit.

    V říjnu podal ředitel DnV T. Töpfer na MAFRU, vydavatele MF Dnes, žalobu na ochranu osobnosti za článek Jak se dá vydělávat na holocaustu (publikovaný 15. 10. 2015), jehož autorem je V. Varyš. V antisemitském textu jsou zmíněny: podivné figury, jako např. Tomáš Töpfer, který má dobrý čich na to, kde je kšeft. Protože Divadelní noviny nedostudovanému teatrologovi V. Varyšovi přes jeho otevřeně ageistické a antisemitské postoje poskytují značný prostor, dospěl jsem k závěru, že by bylo chucpe do doby vyřešení uvedeného právního sporu podporovat finančně tiskovinu spolupracující s autorem této úrovně. Stání dosud nebylo nařízeno.

    Tento svůj třetí, osobní důvod, proč jsem s hodnotiteli přílohu nepřipravil, jsem Vám ani jim nesdělil, omlouvám se za to i za komplikace, které patrně způsobil hospodaření DN výpadek domluvené částky. Věřím, že jiná divadla, která by v DN přivítala celostní analytický kritický pohled na svou práci, nepochopí náš karambol s komerční přílohou jako způsob, jímž lze vyvolat bez nákladů v redakci DN potřebu věnovat jim nějaký další kulatý stůl. Ostatně, obsah a úroveň argumentace toho našeho ukazuje meze takového úsilí.

    Dovolte mi ještě dvě drobné poznámky. Vedení DnV nemá žádnou možnost osobám, které mají vstupenku, tedy ani těm, které se považují za kritiky, zakázat vstup či nechtít je pouštět do hlediště (Vaše tvrzení). Na žádnou z repríz Posledního z Haus­smanů nepřišlo J. Paterovou uváděných padesát diváků. Pokud myslela 50% návštěvnost, což odpovídá více než třem stovkám diváků, pak toto číslo zhruba postihuje návštěvnosti posledních repríz a bylo důvodem pro stažení inscenace z repertoáru.

    Ještě jednou se omlouvám za vzniklé nedorozumění, jsem rád, že jsem se o lecčems mohl poučit z Vašeho Kulatého stolu o DnV, a děkuji i za otištění tohoto dopisu.

    Jan Vedral

    Vážený pane šéfdramaturgu, milý Jene,

    děkuji za úmysl podpořit tiskovinu Divadelní noviny. Přílohu jsem na­vrho­val hlavně jako možnost definovat stav DnV zevnitř. Když jste ji odložil na neurčito, nezbylo než se přezrálého tématu chopit našimi prostředky – Vám pak dát slovo v rozhovoru. Že jste zrušil spolupráci na dohodnutém, mne mrzí za DN i DnV.

    Vojtěcha Varyše necitujete přesně. Napsal: Účast dalších známých figur, proslulých hlavně čichem na dobrý kšeft, jako jsou herec Tomáš Töpfer… – co antisemitského mi na tom uniklo? Aniž bych jeho článek hájil. Pokud napíše dobrý příspěvek, nemám důvod ho netisknout. „Zákazem vstupu“ bylo v nadsázce míněno, že některé kolegy kritiky na premiéry cíleně nezvete – mýlím se? Rád bych.

    Děkuji za dopis, hlavně za vysvětlení, které jsem neznal.

    Josef Herman

    • Autor:
    • Publikováno: 24. května 2016

    Komentáře k článku: ohlasy: Ad Kulatý stůl DN o Divadle na Vinohradech, DN 10/2016, s. 11–12

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,