Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Odcházení po anglicku

    Umělecký šéf britské Royal Shakespeare Company Michael Boyd a jeho správní výkonná ředitelka Vikki Heywoodová prohlásili, že v roce 2012 plánují odchod ze svých postů.

    Jsem velmi hrdá na to, že jsem vedla tým, který postavil nejkrásnější divadelní stánek pro Shakespearovy hry na světě (Vikki Heywoodová) FOTO PETER COOK

    Tato dvojice může být pyšná na to, že RSC v posledních letech doslova postavila na nohy a mj. má na kontě i postavení nového divadla v Shakespearově rodišti Stratfordu nad Avonou. Michael Boyd tvrdí, že impulsem k odchodu je únava, a taky desetileté výročí jeho nástupu do funkce. Považuje to za hraniční dobu pobytu na jednom místě. Nyní bych se chtěl víc věnovat svým hercům. Po odchodu z RSC mám už naplánovány dva vlastní projekty. Myslím, že si teď s Vikki dáme na pár let oddech od velkých institucí, ale nepochybuji o tom, že se v budoucnosti na nějakém projektu znovu setkáme. Vikki Heywoodová dodává, že považuje za správné odejít společně a včas ohlásit odchod, aby se nástupci mohli připravit na převzetí divadla. Ředitel RSC Nigel Hugill dává dohromady výběrovou komisi, která rozhodne o Boydově nástupci pravděpodobně v prvním čtvrtletí tohoto roku.

    Kompletní dílo

    RSC vedle komplexu Národního divadla patří ve Velké Británii k nejprestižnějším, ale zároveň organizačně nejnáročnějším institucím. Výzvou pro nový tým bude vyřešení otázky stálého sídla společnosti v Londýně, která je stále ve vzduchu. Boydův předchůdce Adrian Noble před svým odchodem v roce 2003 totiž zrušil londýnské sídlo RSC v komplexu Barbicanu, a tak Boyd zdědil organizaci v krizi, s deficitem 1,5 mil. liber a demoralizovaným tvůrčím týmem. S úkoly, které jej čekaly, se vyrovnal se ctí – poradil si se stresující přestavbou nevyhovujícího divadla ve Stratfordu, přebudoval herecký soubor (vytvořil v rámci souboru několik tvůrčích týmů), v letech 2006–2008 realizoval dlouhodobý projekt Histories Cycle, ve kterém bylo postupně uvedeno osm Shakespearových historických her. Kromě toho v sezoně 2006–2007 RSC uskutečnila do té doby nevídanou věc: v rámci Complete Works festivalu byly během jedné sezony ve Stratfordu postupně uvedeny všechny Shakespearovy hry, údajně z jeviště zaznělo „každé Mistrovo slovo“.

    RSC 2011

    V loňském roce RSC oslavovala padesát let existence. Přesunula se do obnovených prostor Royal Shakespeare a Swan divadel ve Stratfordu. Podle prohlášení vedení bude plánovaný World Shakespeare Festival v příštím roce součástí kulturní olympiády. Vedle Shakespearových her uvedla RSC také nový muzikál Matilda podle libreta Denise Kellyho s hudbou Tima Minchina, který se tento rok bude hrát ve West Endu. Podle loňské výroční zprávy přišlo od znovuotevření divadla v listopadu 2010 do konce sezony 2010/11 na inscenace RSC na 500 tisíc diváků. V sezoně 2010/11 byla návštěvnost ve Stratfordu, Londýně a Newcastle 90 %. Heywoodová k tomu podotýká: Jsem velmi hrdá na to, že jsem vedla tým, který postavil nejkrásnější divadelní stánek pro Shakespearovy hry na světě. Milují ho jak herci, tak diváci. Za téměř husarský kousek považuji, že se podařilo postavit divadlo v předem daném termínu a podle plánovaného rozpočtu.

    Kandidáti

    Takovým renomé se nemůže pochlubit každý. Vybrat podobně schopný tým nebude snadné. Není tedy divu, že se kolem eventuálních nástupců Boyda na internetu rozpředla široká diskuse a nástupců navrhovaných odborníky i laiky byly a jsou desítky. Mezi nejžhavější kandidáty patří tzv. associate directors RSC – Gregory Doran, který se proslavil inscenací Hamleta s Davidem Tennantem, komedií Konec dobrý, všechno dobré s Judi Dench a Zimní pohádkou s Antony Sherem. Ve Stratfordu má na kontě sezonu her Shakespearových současníků v divadle Swan. Navíc má univerzitní vzdělání a kromě režie o Shakespearovi často i přednáší na různých setkáních a seminářích.

    Vedle něj je „divoká karta“ přisuzována Rupertu Gooldovi. Je znám jako znesvěcovatel klasiky – jeden ze shakespearovských vědců prý odmítl navštívit jeho inscenaci Kupce benátského, když se dozvěděl, že hlavní roli bude hrát imitátor Elvise Presleyho. Nicméně jeho Bouře, Macbeth a Kupec benátský, všechny s Patrickem Stewartem, patří podle recenzentů k nejlepším shakespearovským inscenacím posledních desetiletí. Třetím vzadu, o němž se na Boydův post veřejně mluví, je režisér David Farr, který má v RSC na kontě například Krále Leara s Gregem Hicksem. Tato inscneace sklízela vavříny v loňské RSC sezoně v New Yorku.

    Mezi dalšími kandidáty zaznělo na internetu ještě jméno Dominica Cooka, úspěšného režiséra z Royal Court Theatre, který je zároveň jedním z kandidátů na uměleckého šéfa Royal National Theatre. V poslední době režíroval například „promenádní“ verzi Zimní pohádky ve Stratfordu. Nebo Michale Grandage, jehož excelentní inscenaci Krále Leara s Derekem Jacobim z Donmar Theatre jsme mohli vidět v přímém přenosu z NT Live. Z ženských kandidátek se do výběru dostala Marianne Elliottová, která v RSC v minulé sezoně připravila komedii Mnoho povyku pro nic v latinoamerickém rytmu a Shakespeara režírovala také v RNT.

    Ze zahraničních materiálů
    vybrala a přeložila Jana Soprová


    Komentáře k článku: Odcházení po anglicku

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,