Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Novinky z Národního muzea (No. 8)

    Vánoční atmosféra v Divadelním oddělení Národního muzea, barevné žárovičky na fíkusu, nezvykle tichý telefon i muzejní chodby a na stole pár tištěných PF právě přinesených z pošty.

    PF-dnv-pf2015

    Svěží vítr do roku 2015 vinšuje Divadlo na Vinohradech a ke svému přání přikládá vějíř s logem. Dobrý nápad. Reklama je dnes mocná čarodějka a jak vidno, ani divadla, divadelní soubory a agentury se již neomezují na propagaci svého repertoáru jen prostřednictvím cedulí a programů. Pro své stálé i potencionální návštěvníky, pro média a ostatní divadelní příznivce mají připraveny nejrůznější propagační i upomínkové předměty. Zkoumáme vějíř, užíváme si svěží vítr … a s ním přichází nápad! Což takhle oslovit české a moravské divadelníky a založit netradiční sbírku fenoménu naší doby – reklamy, v našem případě reklamy ve formě propagačních a upomínkových předmětů – tzv. merchandisingu.

    Začátkem února 2015 jsme začali s rozesíláním žádostí o spolupráci na sběrové akci českým divadlům. Reakce na naši výzvu jsou vesměs vstřícné. Rekapitulujeme práci za první měsíc, zatím jsme obeslali jen část divadelníků – a můžeme říci, že akce má uspokojivou odezvu. Nejméně polovina oslovených nám odpověděla. Ať už s omluvou, že námi požadované věci nemají, tak samozřejmě i s příslibem zásilky nebo se zájmem o další spolupráci. A tak i když od zimních svátků již uplynul delší čas, začaly do našeho oddělení přicházet poštou rozličné balíčky a obálky a my jsme vždy velmi zvědaví na jejich obsah. Přicházejí také vyslanci různých pražských divadel s merchandisingovými předměty. A naopak my jsme zváni k osobnímu odběru.

    Venedikt Jerofejev: Moskva-Petušky (NDM Ostrava). Repro archiv

    Placatka na likér… – Venedikt Jerofejev: Moskva-Petušky (NDM Ostrava). Repro archiv

    V Divadelním oddělení se hromadí rozličné věci svědčící nejen o fantazii, vynalézavosti a vtipu českých divadelníků, ale také o jejich snaze oslovovat určitou specifickou cílovou skupinu. Přestože se jedná „jen“ o reklamní a upomínkové předměty, jsou některé výtvarně skutečně zajímavé: pamětní medaile, potisky triček, tašek a hrnečků… Jiné jsou originální: placatka na likér, hřeben se zrcátkem, rukavice, teploměr, dětské kalhotky… Nebo úsměvné: čistič na brýle (velice potřebný pro naši ostře sledovanou divadelní scénu!!!). Různé kalendáře, zápisníky a samolepky s fotografiemi pak již částečně dokumentují inscenace a herecké soubory.

    Reklama a divadelnictví k sobě patří již od samého počátku, kdy vyvolávači a ceduláři chodili ulicemi měst i zapadlých vesniček a vemlouvali se do přízně obyvatel přeuctivými slovními replikami, kterými prezentovali „jedinečný“ repertoár: Velevážené publikum … uvidíte nevídané, uslyšíte neslýchané! Často pak úspěch představení a hlavně hojnost publika, a tím i naplněná divadelní pokladna závisela na výmluvnosti cedulářů, kterými byli před představením často samotní herci. Svým uměním zvát na vlastní benefiční představení proslul např. Jindřich Mošna.

    Nejsem placka – chodím do divadla (VČD). Repro archiv

    Nejsem placka – chodím do divadla (VČD). Repro archiv

    Dnes je jiná doba, jiné možnosti, avšak cíl reklamy je pochopitelně stále stejný – nalákat na představení co největší počet diváků. Aby tomu tak bylo, je třeba být originální, vyhranit se mezi konkurencí, upozornit na sebe a třeba i šokovat. A k tomu – mimo jiné – slouží merchandising. Většinou jde o polepy a potisky na různé předměty denní potřeby (tašky, hrnky, zapalovače), oblečení a doplňky obsahující název divadla, souboru, či název konkrétní inscenace. Tyto předměty jsou dnešními ceduláři 21. století – chodí po ulicích, do zaměstnání, na párty, za kulturou i sportem. Jsou na očích svému okolí, vzbuzují zájem.

    Některé slogany a jinotaje naznačují orientaci souborů, oslovují konkrétní cílovou skupinu, jako např. Divadlo nové generace (Divadlo Disk), JSME! (Předplatitelé Slováckého divadla), Vaše kulturní metropole (MDP) apod. Působivý je v současné divadelní reklamě vtip. Například úsměv vzbuzující placka s přeškrtnutým skotem a nápisem Žádné kraviny! – Jen kvalitní zábava! nebo placka s nápisem Nejsem placka – chodím do divadla (VČD). Předměty s potiskem pancéřové pěsti (Pancerfaust) k inscenaci PanzerFaust (Kabaret Caligula) nutí k zamyšlení a účel je opět splněn – pozornost zacílená správným směrem k výbušné produkci souboru.

    Předměty s potiskem pancéřové pěsti (Pancerfaust) k inscenaci PanzerFaust (Kabaret Caligula) nutí k zamyšlení... Kabaret Caligula: PanzerFaust aneb Kupte si svoje vlastní divadlo! FOTO archiv

    Předměty s potiskem pancéřové pěsti (Pancerfaust) k inscenaci PanzerFaust (Kabaret Caligula) nutí k zamyšlení… Kabaret Caligula: PanzerFaust aneb Kupte si svoje vlastní divadlo! FOTO archiv

    Součástí některých zásilek merchandisingu jsou dokumenty na DVD. Ty vyčleňujeme do sbírek zvukových a audiovizuálních záznamů, na speciální uložiště pak budou kopírovány dokumenty posílané v elektronické podobě, zejména programy a výtvarné plakáty.

    JSME! (Předplatitelé Slováckého divadla). Repro archiv

    Repro archiv

    Všem, kteří s námi navázali kontakt, velice děkujeme za pozornost a čas věnovaný nám, muzejním divadelníkům, a těšíme se na pokračování takto navázané spolupráce. Odměnou nezištných dárců budiž vědomí, že vše, co Národní muzeum přijalo do svých sbírek nebo doprovodné dokumentace, bude sloužit současné i budoucí badatelské veřejnosti, výstavnictví a bude dobře uchováno. Předměty získané na základě sběrové akce Merchandising se stanou součástí dokumentace současného českého a moravského divadla.

    Naši výzvu budeme v následujících měsících posílat dalším adresátům do jejich emailových i poštovních schránek. Akce Merchandising českých a moravských divadel trvá. Ozvěte se!


    Komentáře k článku: Novinky z Národního muzea (No. 8)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,