8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Nejlepší filmy roku 2020

V roce 2020 streamovací platforma DAFilms oslavila 15 let od svého založení. Do tradičního předvánočního programu Best of DAFilms byly zařazeny nejoblíbenější snímky, které portál uvedl v online premiéře v tomto roce. Diváckým hitem mezi hranými filmy se stal snímek Vlastníci, dokumentárním filmům vévodil snímek V síti, ze zahraničních dokumentů potom na Oscara nominovaná Země medu.

Divácky nejsledovanější filmy DAFilms doplňuje každoroční ocenění Doc Alliance Selection Award, které 14. prosince během online ceremoniálu udělili ředitelé sedmi klíčových evropských dokumentárních festivalů snímku Duchové: Dlouhá cesta domů portugalského režiséra Tiaga Siopa. Ze sedmi nominovaných filmů z každého festivalu tento film vybrala porota složená z předních evropských novinářů.

Programový speciál Best of DAFilms utváří samotní diváci DAFilms podle toho, co v tomto roce nejvíce sledovali a vyhledávali. Divácky nejúspěšnější filmy doplňují programoví kurátoři DAFilms o výrazné novinky z katalogu a osobní doporučení výjimečných titulů, které by neměly zapadnout. Do dvacítky vybraných filmů se tak dostaly snímky No Home Movie od Chantal Akerman nebo Walden od Jonase Mekase. Tvorba obou filmových osobností byla v roce 2020 představena v unikátních retrospektivách.

Letošní rok byl pro filmový průmysl výjimečný ve všech ohledech, od produkce přes festivaly až po online distribuci. I když zatěžkávací zkouška, kterou do kulturního sektoru vnesla pandemie, nadále trvá, měli jsme možnost vidět spoustu výrazných titulů. Do popředí diváckého zájmu se díky online distribuci dostalo i několik nezávislých filmů jako Karel, já a ty nebo dokumentárních debutů jako Kiruna – překrásný nový svět nebo FREM, hodnotí letošní rok kurátorka českého programu Veronika Lišková.

Mezi nejsledovanější filmy na DAFilms se zařadily i klenoty z fondu československé kinematografie jako Intimní osvětlení nebo Ostře sledované vlaky, jejichž režiséři nás v tomto roce opustili. Velikáni československé nové vlny Ivan Passer a Jiří Menzel každý svým osobitým způsobem zanechali výraznou stopu v tuzemském filmu a ovlivnili svou tvorbou celou řadu diváků a dalších filmových tvůrců.

Dopad letošního roku na filmovou distribuci je patrný. I když nemohl být do kin uveden stejný počet premiér, než bývá zvykem, diváci v našem filmovém katalogu hojně využívali jeho pestrost, kterou nabízí více než 2000 titulů. Je fascinující vidět, že se diváci vrací i ke starším snímkům a nezůstávají pouze u nejpřehrávanějších filmů. Stálý program navíc obohatil nespočet filmových festivalů, které se musely odehrát online. Mezi nejúspěšnější patřil Jeden svět, Serial Killer nebo Festival francouzských filmů. S napětím očekáváme, jak se zkušenost z tohoto roku promítne do diváckých návyků a do samotného distribučního cyklu, uvádí výkonná ředitelka DAFilms Diana Tabakov.

Ohlédnutím za letošním rokem v dokumentárním filmu je udělení výroční ceny Doc Alliance Selection Award, tradičně udělovanou sedmi evropskými festivaly sdruženými pod Doc Alliance. Vyhlášení cen, které se běžně koná během festivalu v Cannes, předali ředitelé aliančních festivalů v pondělí 14. prosince během online ceremoniálu režisérovi Tiagu Siopovi za snímek Duchové: Dlouhá cesta domů. Vítězný dokument diváky zavádí na portugalský venkov, který mu slouží jako protipól moderní uspěchané době. Porota složená z vybraných evropských novinářů na snímku ocenila: Nejen jeho silný, ale také trochu mlhavý dojem, který v divákovi zanechá, stejně jako jeho práci se vzpomínkami, jenž film vyvolává. Je to film, který pomoci nápaditých a autentických prostředků zdůrazňuje prolnutí hranic mezi minulostí a přítomností. Snímek vychází z hlubokých osobních kořenů autora, ale zároveň se točí kolem sdílených témat – specifických a obecných, které jsou fyzicky propletené mezi sebou a jako celek vytváří novou, pohlcující realitu.

Porotci vybírali ze sedmi nominovaných filmů, které vždy za každý festival nominují dramaturgové a ředitelé sedmi evropských dokumentárních festivalů. Vítězný snímek byl ve světové premiéře uveden na portugalském festivalu Doclisboa, čeští diváci jej měli možnost zhlédnout i během letošního online ročníku MFDF Ji.hlava. Zástupci MFDF Ji.hlava do letošního ročníku nominovali film Vlci na hranicích režiséra Martina Páva, který získal Zvláštní uznání v sekci Česká radost.

///

Seznam filmů v Best of DAFilms 2020

Hrané a animované filmy