Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    NdB: Rok 2018 byl náročný. Co přinese ten další?

    Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser hodnotí uplynulý rok a nabízí sezonní předplatné a umělečtí šéfové jednotlivých souborů NdB představují plány na sezonu 2019/2020: Mário Radačovský baletu, Jiří Heřman opery a Milan Šotek činohry.

    Jiří Heřman, Mário Radačovský, Martin Glaser a Milan Šotek na tiskové konferenci k nové sezoně NdB. Foto NdB

    Zhodnocení roku 2018 (Martin Glaser)

    Rok 2018 bude patřit v dějinách NdB k těm nejnáročnějším. Navzdory generální rekonstrukci Janáčkova divadla, připravilo NdB pro své diváky nesmírně široký program. Standardní množství premiér zajistilo rozvoj všech souborů, některé byly uvedeny na nově objevených místech (pavilon P na brněnském výstavišti, cirkusové šapitó v Lužánkách). NdB bylo producentem 4 mezinárodních festivalů s rozpočtem přesahujícím 82 milionů. Největší z nich – Janáček Brno 2018 – je nominován na International Opera Awards v kategorii Best Festival – cena je považována za jakési Oscary operního světa a už samotná nominace je obrovským úspěchem. Výsledky budou vyhlášeny v dubnu v Londýně.

    V roce 2018 byla nabídnutá kapacita sedadel ještě nižší než v roce 2017 a o 26 % nižší než v posledním roce standardního provozu v roce 2016 – Janáčkovo divadlo se divákům vrátilo až v polovině listopadu 2018. Přesto se podařilo oproti předchozímu roku zvýšit tržby, činily jen za vstupné na domácích scénách více než 60,5 milionu Kč. I díky tomu skončilo divadlo nikoliv v avizované ztrátě, ale v zisku 1,1 milionu Kč! Svými výkony tak divadlo sanovalo i náklady z rekonstrukce, která oproti původním plánům i stanovenému rozpočtu neskončila v srpnu 2018, ale bude pokračovat až do podzimu 2019.

    Martin Glaser, ředitel NdB. Foto NdB

    Sezonní předplatné 2019/2020 (Martin Glaser)

    V divadelní sezoně 2019/20 si mohou stálí i noví divadelní příznivci vybrat z 15 předplatitelských skupin. Oproti předešlým rokům zahajuje NdB prodej předplatného téměř o měsíc dříve, a to od pondělí 11. 3. 2019. Stálým předplatitelům blokujeme místa téměř jeden měsíc od zahájení prodeje sezonního předplatného, což je od 11. 3. do 5. 4. 2019, aby si mohli zakoupit vstupenky na sedadla, na která jsou zvyklí, podle hesla držíme ti místo!. Po tomto datu bude prodej předplatného otevřen pro širokou veřejnost a potrvá ještě šest měsíců, tedy do 30. 9. 2019, a lze ho zakoupit jak v Zákaznickém centru NdB, tak online z pohodlí svých domovů či kanceláří. Také letos při koupi předplatného získá divák spoustu výhod, jako je úspora až 60 % oproti nákupu jednotlivých vstupenek, 50% sleva na programy, 10% sleva při nákupu vstupenek na festival Divadelní svět Brno a mnohé další.

    Již 1. 12. 2019 spustíme pro velký zájem zejména zahraničních diváků předprodej 7. ročníku festivalu Janáček Brno 2020, který se uskuteční ve dnech 8. – 18. 10. 2020. Novou sezonu zahájíme již tradičně v srpnu, soubor Janáčkovy opery NdB vystoupí na Špilberku a soubor Baletu NdB na Biskupském dvoře. 6. září 2019 od 18 hodin se uskuteční Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem.

    Představení premiér NdB sezony 2019/2020

    Balet (Mário Radačovský)

    Mário Radačovský, umělecký šéf souboru Baletu NdB. Foto NdB

    Po pěti sezonách mého působení v NdB spolu začínáme novou kapitolu. Ta první se uzavírá sezonou 2018/2019, kdy jsme se vrátili po rekonstrukci do Janáčkova divadla zpět domů. Proběhla premiéra krásné produkce Labutího jezera, oslavili jsme výročí světové premiéry Prokofjevova baletu Romeo a Julie v Brně a v rámci večera Petite Mort jsme rozšířili repertoár o další skvělou choreografii tvůrce evropského formátu Johana Ingera, Walking Mad.

    Za těchto pět sezon jsme obohatili repertoár o díla třinácti choreografů, což je úctyhodný počin, uvědomíme-li si, kolik má balet ročně premiér, a vezmeme-li v potaz omezený režim s téměř dvouletým výpadkem Janáčkova divadla.

    Mou druhou pětiletku začneme opět velkou produkcí, obnovenou premiérou Minkusova baletu Bajadéra. Ukončíme tak výtvarnou obnovu našeho klasického repertoáru, který se znovu bude pyšnit krásnými inscenacemi. Další premiérou bude originální kreace talentované a evropsky uznávané choreografky Valentiny Turcu z Chorvatska. Její Dáma s kaméliemi v Janáčkově divadle odstartuje období, ve kterém se budeme v Baletu NdB více soustředit na původní tvorbu. Poslední premiérou sezony pokročíme ve spolupráci s mariborským baletem, respektive s jeho uměleckým šéfem Edwardem Clugem. Uvedeme jeho nejslavnější choreografii Radio and Juliet na shakespearovské téma s hudbou rockové kapely Radiohead. Osobně doufám, že od uznávaného choreografa budeme mít v blízké budoucnosti i původní choreografii vytvořenou přímo pro náš soubor. V nové sezoně pro vás samozřejmě chystáme i pokračování úspěšných projektů jako Balet Gala, Charity Awards Gala, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance nebo Open Air představení na Biskupském dvoře.

    Závěrem bych vám chtěl poděkovat za přízeň v uplynulých pěti letech, za důvěru, kterou jste nám projevovali i v pro nás nelehkých časech, za ochotu za námi přijít i do netradičních hracích prostor a vzdát se komfortu našich divadelních budov. Jsem si jistý, že jsme úspěšní právě proto, že spolu s námi věříte v interpretační i tvůrčí uměleckou kvalitu, kterou vám budeme i nadále v našich představeních přinášet.

    Kompletní seznam premiér baletu.

    Opera (Jiří Heřman)

    Jiří Heřman, umělecký šéf souboru Janáčkovy opery NdB. Foto NdB

    Uplynulý rok znamenal pro soubor Janáčkovy opery NdB návrat domů, do opraveného divadla, jehož křtem a první zkouškou se stal náročný a krásný šestý ročník festivalu Janáček Brno. Po tři týdny zněly všechny naše divadelní budovy a další místa Brna Janáčkovou hudbou v provedení vynikajících umělců. Do Janáčkova divadla se také vrátily velké inscenace, s nimiž operní soubor slavil úspěchy a sklízel ceny, ať to byl Modrovousův hrad/Očekávání, Láska na dálku či Epos o Gilgamešovi/ Dido a Aeneas. Před námi je nyní nová sezona, ve které jsme pro vás připravili pět velkých operních titulů.

    Režijní duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský neboli SKUTR patří k tvůrcům, kteří si získali renomé svými imaginativními inscenacemi. Brněnskému publiku se představili poetickou činoherní podobou Lišky Bystroušky a teď je přivítáme i v opeře. Budou to oni, kdo zahájí sezonu 2018/2019 inscenací slavné opery o věčném hledání ženského ideálu, Hoffmannovými povídkami Jacquese Offenbacha.

    Další premiéry sezony patří dílům 20. a 21. století. Po třiceti pěti letech se vrátí na jeviště Janáčkova divadla Růžový kavalír, dílo Richarda Strausse, skladatele, který formoval podobu opery na počátku 20. století. Po úspěšných Pravidlech slušného chování v moderní společnosti Michala Nejtka uvedeme další operu vytvořenou na objednávku přímo pro náš soubor – Monument, dílo inspirované osudem sochaře O. Ševce. Autorem hudby je Marko Ivanović, libreto napsal David Radok, který se zároveň ujme režie.

    Dílo Bohuslava Martinů je v Brně doma. Zazněla tu řada světových premiér jeho oper i baletů a v současné době je náš soubor jediným v ČR, který má na repertoáru hned tři Martinů jevištní díla. V sezoně 2019/2020, kdy slavíme 60 let od jeho úmrtí a 130 let od jeho narození, se k nim připojí další – opera Řecké pašije, hluboké humanistické poselství skladatele, které zde zaznělo již ve své československé premiéře. Hudební nastudování této velké sborové opery bude první spoluprací vynikajícího českého dirigenta Tomáše Netopila s naším souborem.

    Závěr sezony patří dětem. Ferda Mravenec Ondřeje Sekory je stálicí dětské literatury a jeho operní podoba vytvořená brněnským skladatelem Evženem Zámečníkem je vtipným a zábavným úvodem do světa opery pro celou rodinu, obzvlášť když režisérem bude nejen vynikající divadelník, ale hlavně autor pohádek pro děti, Arnošt Goldflam.

    Kompletní seznam premiér opery.

    Činohra (Milan Šotek)

    Milan Šotek, umělecký šéf souboru Mahenovy činohry NdB. Foto NdB

    Oslovuji vás poprvé coby umělecký šéf Mahenovy činohry. To sousloví vzbuzuje pokoru v každém, kdo před ně umístí své jméno. Nejste to najednou vy sám, není to Šotkova činohra. Šéfovská pozice je v NdB závazně provázána s velkým, poezie plným odkazem Jiřího Mahena. Závazně provázána… Svazuje to? Příchod nového uměleckého šéfa s sebou zpravidla nese výraznou proměnu repertoárovou i personální, v divadlech našeho typu se však nikdy nezačíná od nuly – na zelené louce. Říká se tomu tradice. A tu lze na divadle, které vždy reaguje na ono teď a tady (či jej dokonce předbíhá), udržovat jedině tím, že se rozvíjí – ne konzervuje. Každý námi zvolený titul vstupuje do tvořivého dialogu se 135 lety trvání naší instituce. Nedozrál čas na nové uvedení Lucerny? Hrál se v Brně někdy Liliom Ference Molnára? Atd.

    Mahenova činohra působí ve dvou divadelních domech – budeme rádi, když ji budete vyhledávat jako takovou, bez preference jedné z budov. I my máme obě divadla stejně rádi a pečujeme o ně s rovným úsilím. První sezona v Redutě dala by se nazvat Klasici současné hry. Je tomu tak i proto, že nejrespektovanější dramatici dneška, Martin McDonagh, Tracy Letts či Marius von Mayenburg, napsali v letech 2017–2018 nové a i v rámci jejich tvorby neotřelé hry. V Mahenově divadle doporučuji pak vaší pozornosti především režiséra – po dvakráte setkáte se zde s novým kmenovým režisérem Štěpánem Páclem, jenž zásadním způsobem určí inscenační styl Mahenovy činohry.

    Mahenova činohra, to je především herecký soubor. Od nové sezony s sebou přivádím přední herce Národního divadla moravskoslezského Ivana Dejmala (držitel Ceny Thálie 2018 pro mladého činoherce do 33 let) a Petru Lorencovou. Z Moravského divadla Olomouc k nám přijde Petr Kubes. V obou zmíněných divadlech úspěšně působila také herečka Tereza Páclová. V rámci města k nám přestoupí Vojtěch Blahuta (dosud Městské divadlo Brno) a v průběhu sezony se připojí ještě čtyři mimořádné talenty z absolventského ročníku DAMU: Zuzana Černá, Viktor Kuzník, Jakub Svojanovský a Čeněk Vaculík.

    Dramaturgický tým budou tvořit Hana Hložková, zkušená dramaturgyně, působící nyní v Českém rozhlase Brno, a Jaroslav Jurečka, opět čerstvý absolvent DAMU. Výjimečnou péči budeme věnovat novým překladům: garantem pro anglickou jazykovou oblast se stane Pavel Dominik, pro německou Tomáš Dimter.

    Naši první sezonu otevírá a uzavírá vždy jedna průzračně čirá komedie. Odměnou by nám bylo, kdyby se váš zájem neomezoval pouze na tento žánr. Věřte, že ani jediný titul příští sezony nevolili jsme s tím, že by neměl být zábavný – ve smyslu, že by neměl udržet vaši pozornost a chtěl vás nudit. Přejeme si ale, abyste po nás vyžadovali i znepokojivé obrazy dnešního světa.

    Kompletní seznam premiér činohry.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. března 2019

    Komentáře k článku: NdB: Rok 2018 byl náročný. Co přinese ten další?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,