Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Nastupuje nový umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery

     

    Renomovaný norský manažer Per Boye Hansen se ve čtvrtek 1. 8. 2019 ujímá funkce uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery.

    Per Boye Hansen. Foto Jakub Fulín

    Výběr vhodných kandidátů na prestižní pozici probíhal od listopadu 2017. Hansen byl vybrán na základě doporučení výkonného ředitele prestižní mezinárodní organizace Opera Europa a dalších významných osobností evropského divadla a po konzultaci s Garanční radou ND.

    Jsem rád, že jsem měl čas hledat s pomocí odborníků kompetentní a výraznou osobnost do nového vedení Opery. Vážím si toho, že jsem při tom mohl spolupracovat i  řadou zahraničních odborníků z prestižních divadelních scén. Naše postavení v evropském kontextu postupně sílí. Operní Praha má velký potenciál do budoucna i díky talentovaným umělcům, uvedl ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian.

    Divadelní režisér a uznávaný hudební manažer Hansen založil v roce 1990 uměleckou agenturu Oslo Arts Management. Od roku 1999 působil jako castingový ředitel berlínského operního domu Komische Oper Berlin. V roce 2003 byl jmenován do funkce ředitele berlínské opery. Měl na starosti angažmá hostujících pěvců, dirigentů a také spolupracoval s mnoha režiséry. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která pod jeho vedením získala v roce 2015 Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.

    Praha má dobré předpoklady stát se významným městem opery a zařadit se tak vedle Vídně, Paříže, Berlína a Londýna. České operní dědictví je jedním z nejvýznamnějších přínosů pro svět opery. Naše dva soubory, tři hlavní scény a Nová scéna pro experimentální a současná díla, nabízejí vskutku unikátní rozmanitost, řekl Per Boye Hansen.

    Per Boye Hansen. Foto Jakub Fulín

    Per Boye Hansen se v Praze plánuje zaměřit na dramaturgii – chce uvádět i doposud opomíjené autory a netají se obdivem k české hudbě. Jeho cílem je navázat na tradici, kterou Národní divadlo, a především opera, v českém prostředí má. Zamýšlí také rozšiřovat operní soubor, českým sólistům chce dávat příležitost k novým rolím. Sám působil dlouhá léta jako úspěšný castingový manažer v Berlíně. Jeho snahou bude především posílit kontakt se zahraničím, navázat mezinárodní dialog a vytvářet a prezentovat operu nejvyšší kvality. Rád by nadchl lidi pro Prahu a prestiž souboru představoval v zahraničí. Jakožto vášnivý fanoušek fotbalu přirovnává tento krok k posunutí pražské Opery do Ligy mistrů. Dalším velkým úkolem, který čeká Hansena v průběhu prvního roku jeho působení, bude znovuotevření Státní opery po generální rekonstrukci. Operní dům se otevře velkolepým galavečerem v neděli 5. ledna 2020, jenž budou diváci moci sledovat v přímém přenosu několika televizí.

    Připomeneme historii divadla, pozveme mezinárodní hvězdy a zároveň představíme náš soubor. Myslím, že máme připravený skvělý program. Připravili jsme pro koncert i velké překvapení, které ale zatím nemohu prozradit – nechte se překvapit!, plánuje Per Boye Hansen.

    Dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane také inscenace Szymanowského opery Král Roger, v koprodukci s varšavským Velkým divadlem, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského.

    Post hudebního ředitele Státní opery bude od srpna 2019 nově vykonávat emeritní hudební ředitel Norské národní opery Karl-Heinz Steffens. Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény. Dirigent Jaroslav Kyzlink bude dál působit jako hudební ředitel Opery ND. Správní ředitelkou Opery ND a SO je od 1. června 2019 MgA. Bohdana Malik, která nastoupila za Silvii Hroncovou po její neočekávané rezignaci.

    Pociťuji velkou motivaci k tomu, abych využil svých zkušeností a schopností ke zvýšení renomé operních souborů Národního divadla k upevnění jejich pozice. Návštěva opery by měla být hlavním důvodem pro návštěvu Prahy, přijímá úkol Per Boye Hansen.

     

    Z historie: V letech 1883-1900, za éry prvního ředitele Národního divadla po jeho otevření F. A. Šuberta, neměla opera uměleckého šéfa. Řídil ji přímo ředitel divadla, v úzké spolupráci s prvním kapelníkem Adolfem Čechem, přičemž měl na starosti také dramaturgii. Historicky prvním ředitelem opery se tak stal v roce 1900 Karel Kovařovic. Hansen nastupuje jako 31. ředitel opery v pořadí.

    Zprávu zaslala tisková mluvčí Eva Sochorová

    • Autor:
    • Publikováno: 1. srpna 2019

    Komentáře k článku: Nastupuje nový umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,