8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza Kontext Zahraničí Zprávy

Národní divadlo podporuje Ukrajinu

V souvislosti s válkou na Ukrajině a s vlnou lidí prchajících před ruskou agresí zahájilo Národní divadlo aktivity k podpoře ukrajinských občanů. V bezprecedentní situaci 21. století, kdy vpád Ruska na Ukrajinu ohrožuje svobodu a stabilitu také celé západní společnosti, považuje za nutné vytvořit bezpečný prostor pro uprchlíky z Ukrajiny, kteří zažili nebývalý psychický otřes.

Rusové bombardovali divadlo v Mariupolu s více než tisíci civilisty, přestože budova byla označena výraznými nápisy DĚTI. Válečný zločin teroristů. Iniciativa Stojíme za Ukrajinou vyzvala česká divadla k happeningu Světlo pro Mariupol. Výzvu vyslyšelo mnoho divadelníků a 22. března večer vytvořili před svými divadly nápis DĚTI z pietně zapálených svíček. Iniciativa sama tak učinila na piazzettě Národního divadla. FOTO NÁRODNÍ DIVADLO PRAHA

Ukrajinským umělcům nabízí možnost umělecké realizace a aktivního zapojení do místního uměleckého života, s cílem zvýšit povědomí o ukrajinské kultuře u nás. Oboustranný proces poznání může být, navzdory tragickým okolnostem, příležitostí se vzájemně obohatit.

Bezprostředně po začátku krize uspořádala Činohra Národního divadla na Nové scéně Emergency
    Briefing: Ukrajina. Hosty byly ukrajinistka Lenka Víchová a básnířka a překladatelka Marie
    Iljašenko, moderování se ujal novinář Hospodářských novin, specialista na Ukrajinu Ondřej
    Soukup. V rámci večera herci ze souboru Činohry přečetli výběr básní ukrajinských autorů. Texty
    vybírala Marie Iljašenko, se kterou bude divadlo spolupracovat i na dalších podobných projektech
    k popularizaci ukrajinské literatury a zejména dramatiky.

Nová scéna Národního divadla poskytla prostory a další zázemí pro studentský projekt Bdění pro
    Ukrajinu. Studenti z přízemí Provozní budovy B vysílali 72hodinový stream na podporu Ukrajiny. Herci Činohry ND v rámci streamu vystoupili a přečetli vybrané ukrajinské básně.
    Na základě výzvy Asociace profesionálních divadel se Národnímu divadlu ozývají ukrajinští umělci
    nejrůznějších oborů s prosbou o spolupráci. Chápeme ji též jako prosbu o solidaritu a možnost
    obnovení lidské i umělecké důstojnosti. Jedná se nejen o tanečníky, hudebníky, zpěváky a herce,
    ale také fotografy, kostýmní výtvarníky, filmaře a další umělce.

Národní divadlo ale nepomáhá pouze Ukrajině. Činohra Národního divadla zahájila třetí ročník rezidence pro Běloruské dramatiky – přivítala běloruskou dramatičku Dianu Balyko s rodinou. Diana je autorkou dvaceti divadelních her, které byly inscenovány ve čtyřiceti divadlech v mnoha zemích světa a také uvedeny na různých mezinárodních dramatických soutěžích a festivalech. Loni se z důvodu politické perzekuce přesunula s celou rodinou z Minsku do Kyjeva, nyní musela po roce opustit i Ukrajinu. Národní divadlo poskytuje rezidentce a její rodině finanční stipendium, hradí jí a její rodině ubytování v rezidenčním bytě i náklady spojené s cestou na rezidenci. Diana momentálně pracuje na své nové hře Narozeniny.

Připravuje se také rezidence baletu pro ukrajinské tanečníky. Zapojení umělci se budou účastnit pravidelných tréninků baletního souboru, aby udrželi svou profesionalitu a potřebné fyzické i psychické kompetence. Během několikaměsíční rezidence se tanečníci přidají k pomoci a podpoře běženců z Ukrajiny v ČR, např. asistencí a tlumočením na workshopech, které pořádá soubor Baletu pro veřejnost v rámci doprovodných programů ND+. Umělci samostatně povedou kurzy baletu pro ukrajinské děti a mládež. Dále ND vyhlásilo open classes Baletu a Laterny magiky pro profesionály. Pravidelné tréninky tanečníků Baletu a Laterny magiky nabízí možnost účasti pro ukrajinské profesionální tanečníky, pro něž je zcela nezbytné udržovat svou uměleckou formu.
    Národní divadlo také nabízí volné kapacity zkušeben pro tréninky ukrajinských studentů tance
    a choreografie a jejich pedagogů. Ukrajinským studentům a profesionálům operního oboru Opera Národního divadla a Státní opera nabízí individuální přípravu operního repertoáru v prostorách zkušeben a za doprovodu korepetitorů.

Ukrajinským dětem nabízí ND pravidelnou možnost účastnit se Baletní přípravky. Pomáhají i se
    zprostředkováním tanečního oblečení. Národní divadlo také přijme na stáže ukrajinské umělce a pracovníky v kultuře – profesionály nebo studenty uměleckých oborů. Zastávat mohou pozice asistentů uměleckých i provozně-uměleckých profesí, například asistent režie, asistent dramaturga, asistent produkce, asistent inspice, asistent garderoby, asistent rekvizitářů, uvaděč a další, dle aktuálních provozních možností.

Opera Národního divadla a Státní opera nabízí vzdělávací stáže pro ukrajinské kulturní pracovníky: asistent režie, asistent kostýmního výtvarníka, asistent výtvarníka scény, asistent světelného designu. Pozice budou nabízeny dle aktuálních provozních možností. Opera Národního divadla a Státní opera nabízí ukrajinským profesionálním sólistům předzpívání
    a možnost budoucí spolupráce na repertoáru.

• Publikováno: 12. dubna 2022