Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 870)

    Do Marty vtrhávám jako velká voda. Za chvíli začíná incenace Horečka.

    Múza je pilná a hned mě informuje: Václav Hrabě se narodil 13. června 1940 v Příbrami. Byl český básník, jeden z představitelů tzv. beat generation. Psal i reportáže – Cestou necestou, z autostopu po republice – Třicet a jedna noc, o působení v pražské Viole – reportáž a rozhovor s Allenem Ginsbergem o básníkově návštěvě Prahy 1965. V roce 1962 napsal hru Královna Margot, ta však byla ztracena. V roce 1967 vyšla v revue Divoké víno povídka Horečka. Za normalizace byla jeho poezie šířena samizdaty. Zemřel tragicky 5. března 1965. V necelých pětadvaceti letech se nešťastnou náhodou otrávil oxidem uhličitým.

    Jeník blábolí cosi o Romeovi. Foto FB Studia Marta

    Před portálem stojí pianino. Mladý muž rozpažuje paže do velkého gesta. Hynek Tajovský v roli básníka přemýšlí: Svítá na dospělost. Po schůdkách běží opilý jinoch na horní pódium. Jmenuje se Jan. Rozevírá se před ním oponka. Za ní se setkává s panenskou maturantkou Alicí. Jeník blábolí cosi o Romeovi. Je rychlý a úspěšný. Alice rozechvělá a šťastná. Jan si vydělává pantomimou, Alice chce být zpívající hvězdou revue.

    Hudba Jiřího Pavlici je zpěvná. Foto FB Studia Marta

    Jan Lukáše Baroše je spontánní sympaťák. Alice Nikoly Štěpánkové ambiciózní, chytrá a po čertech hezká. Tempo představení je horečné, aktéři dobře vyslovují a stejně dobře hrají.

    Autorka scénáře a režisérka inscenace Anna Magdalena Pavlicová citlivě spřádá osnovu příběhu z dob, kdy jsme mnohé nemohli a směli jen málo. Hudba Jiřího Pavlici je zpěvná, zvuky klavíru, saxofonu a klarinetu jsou voňavým pugétem něžné nostalgie. Výtečně je řešená i scéna Monikou Baršovou.

    Tvoje svoboda už tuší klopýtání horších časů po kočičích hlavách náměstí života. Foto FB Studia Marta

    Premiéra graduje. Studentům se podařilo postavit zapomínanému básníkovi citlivý pomníček.

    Tvoje svoboda už tuší klopýtání horších časů po kočičích hlavách náměstí života. Pociťuješ horkost. Jen ruka maminky ti nějak nemůže dosáhnout na čelo. Horečka. Z lásek. Ze strachů. Z nadějí. Je vůbec proč spěchat, když není kam utéct? Možná jen schovat se horečce právě do ní samé. Přestat si počítat doby a začít tančit, navzdory pošlapaným botám, lapání po dechu a závrati, čtu v programu.

    Brno – Komín, 1. 12. 2023

    Studio Marta, Brno – Václav Hrabě, Anna Magdalena Pavlicová: Horečka. Režie: Anna Magdalena Pavlicová, dramaturgie: Veronika Onheiserová, Vojtěch Balcar, hudba: Jiří Pavlica, hudební nastudování: Petr Svozílek, scéna: Monika Baršová, kostýmy: Barbora Procházková, choreografie: Jan Kysučan, pohybová spolupráce: Michal Bumbálek, světelný design: Martin Krupa, světlo: Dominika Němcová, zvuk: David Brabec. Produkce: Anna Kočí, Lucie Blechová, foto: Daniel Burda, grafika: Magdaléna Bohuslavová. Hrají Studenti činoherního herectví absolventského 4. ročníku: Tomáš Henry Abraham, Kamil Bačovský, Jakub Bagin, Lukáš Baroš, Hana Drnovská, Bára Horčičková, Jan Lukeš, Klára Marxová, Markéta Richterová, Jonáš Sýkora, Nikola Štěpánková, Veronika Šupejová, Hynek Tajovský, Monika Tomková, Zuzana Valešová. Hudební doprovod: Petr Svozílek (klavír), Ester Dvořáková (saxofon, klarinet). Premiéra 30. listopadu 2023.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 870)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,