Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 868)

    Už nějaký pátek sleduji tvorbu šéfa ProArt Company Martina Dvořáka. Za jeho Sněním z Petrkova jsem se vydal do brněnské vily Löw Beer.

    Bohuslav Reynek, básník a grafik, si z Francie přivedl básnířku Susanne Renaud. Jejich společný život na statku Petrkov na Vysočině vytváří hlavní inspirační zdroj díla.

    Dveře jsou dokořán, zájem diváků veliký. Sedám si tam, kde je místo, do rohu luxusní místnosti. Oproti svítí reflektor. Září mi přímo do očí.

    Bosý mládenec pokládá na podlahu bělostné papíry a začíná na ně kreslit. Foto Míla Vašíčková

    Bosý mládenec pokládá na podlahu bělostné papíry a začíná na ně kreslit. Dveřmi vbíhá paní Susan s poleny v náručí. Slovní litanii znepříjemňuje blýskání reflektoru.

    Bohuslave, nebyl to dobrý nápad, přijet do Československa…

    Bohuslave, nebyl to dobrý nápad, přijet do Československa… Foto Míla Vašíčková

    Ozývá se hudební broukání. Do dění vklouzává taneční mág, Reynkovo alter ego. Jeho kroky zadrhávají, ruce zauzlují, dlaněmi hladí zem. Tvrdí: Důležitá je osobní kázeň a schopnost klášterního odříkání.

    Manželský dialog je básnivý:

    Samota oken / Samota dveří
    D
    veře jsou ve tmě / V okně se šeří
    Dveře zvou čelo / Šeptá stín v keři
    V koutě je okno / Někde je stěna
    Stěna se potí / Strop nad ní sténá

    Paní skáče mágovi na záda. Foto Míla Vašíčková

    Bosý Reynek črtá uhlem tvář, paní skáče mágovi na záda, a ten s ní tančí. Polena se kutálejí. Postavy v oparu ostrého světla se míhají.

    Surreálno, vzdychá múza.

    Paní se usmívá… Foto Míla Vašíčková

    Paní se usmívá: Náš život na statku vypadá takto. Básník, grafik, překladatel sedí u kamen a škrábe brambory. Nad ním stojí francouzská básnířka, která ho vyslýchá, proč její verš přeložil tak, a ne jinak…

    Hudba se podobá škrabotu dlát.

    Reynek mluví: Blázen jsem ve své vsi, znají mne smutní psi, bílí psi ospalí, plynoucí do dáli, žádný z nich neštěká, těší mne zdaleka, jsou to psí oblaka, běží a nekvílí.

    Bosý kreslíř obkresluje Reynkovu tvář. Foto Míla Vašíčková

    Bosý kreslíř obkresluje Reynkovu tvář. Poté halí tělo básnířky do pásu pokresleného balicího papíru. Vzniklý sarkofág ukládá sošný mág na podlahu.

    Vzpomínání končí. Aktéři na polenech sedí čestnou stráž.

    Múza je dojatá… Foto Míla Vašíčková

    Múza je dojatá: Mistrovská miniatura.

    Ano, ano, slzí mě oči…

    Brno – Komín, 23. 11. 2023 

    ProArt Company, Brno – Reynek Renaud – Snění z Petrkova /Poeticko divadelní inscenace za života básníka Bohuslava Reynka a básnířky Suzanne Renaud/. Scénář, choreografie a režie: Martin Dvořák, hudba Beata Hlavenková, výtvarný koncept: Adam Panáček, literární předloha: Lucie Tučková, světla, zvuk: Vojtěch Kopta, Michal Sklenář. Účinkují: Klára Trojanová, Martin Dvořák, Adam Panáček. Premiéra 20. listopadu 2023, Vila Löw Beer, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 868)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,