Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 860)

    Kráčím opatrně, protože z kopce. Múza medituje: Ibsen Peer Gynta napsal ve verších a vydal knižně. S jevištním uvedením nekalkuloval. Přesto se od roku 1876 hraje po celém světě. Brněnští studenti původní knižní poemu přebásnili a jako divadelní road-movie mladého muže, který je neustále na útěku, jak před sebou samým, tak i před zodpovědností za druhé, ji dnes uvedou v premiéře ve Studiu Marta.

    Jsem překvapen úhledností ze dřeva vyhlazené scény připomínající velkou krabici. V její zadní části vystupují reálné i snové vidiny a v přední do děje vchází, nebo z něj vyskakují postavy z dřevěné zásuvky.

    Múza uznale konstatuje: Scénické řešení s nádechem severské pohádkovosti.

    Herecká družina je výbušná. Podobna výstřikům gejzírů rejdí po prkenné podlaze, hraje opilosti, rvačky i nokturna s dravostí orlů. Peer Gynt je rváč, násilník a chlapisko, Solvejg bytost andělská, Peerova matka Áse, bolestná ochránkyně synových činů. V představení není malých rolí. Studenti hrají jako z partesu a vědí o čem. Jejich hlasy znějí sálem, rezonují.

    Takové herectví si nechám líbit, komentuje představení múza.

    Mezi všemi vyniká Solvejg Báry Horčičkové oduševnělou krásou a vírou v lásku. Foto JAMU

    Režie skvěle řeší zdvojení hlavní role. Zběsilý opilec Peer (Jan Lukeš) uklouzne, naráží hlavou do dřevěné zdi a hop, do reje trollů vskakuje Gynt číslo dvě (Hynek Tajovský). Má to logiku i opodstatnění.

    Z pohybů aktérů, z provádění akrobatických prvků vkládaných do výjevů jen tak mimochodem je znát herecký přetlak. Jakub Bagin hraje figury starých i starců s nadhledem mladokomika. Silně emotivní je scéna umírání matky Áse (Monika Tomková). Dnešek připomínají jednání podvodných makléřů, po nichž vybuchují letadla s obchodními konkurenty. Mezi všemi vyniká Solvejg Báry Horčičkové oduševnělou krásou a vírou v lásku. Naproti tomu ošklivost vzbuzuje výjev Peerovy trollí manželky Veroniky Šupejová a jejich syna. Obraz Peer Gynta je kreslen výraznými vrypy vědoucích rytců…

    Obraz Peer Gynta je kreslen výraznými vrypy vědoucích rytců… Foto JAMU

    Talentovaný absolventský ročník pod vedením režijního týmu stvořil mimořádné představení.

    Jedinou vadou je přílišná – tříhodinová – délka, povzdechne unavená múza.

    Zdolávám kopec a říkám: Klasik Scherhaufer tvrdil:Umění škrtů je dáno jen vyvoleným…“

    Brno – Komín, 14. 10. 2023

    Studio Marta, Brno – Henrik Ibsen, Vojtěch Balcar, Michal Moravec: Peer Gynt. Režie: Michal Moravec, dramaturgie: Vojtěch Balcar, scéna: Michal Spratek, kostýmy: Zora Davidová, hudba: Pavel Čeněk Vaculík, pohybová spolupráce: Tereza Havránková, světelný design: Tomáš Příkrý, zvuk: Petr Kholl. Produkce: Barbora-Anna Lebánková, videozáznam: Jan Šmach. Premiéra 9. října 2023, Studio Marta, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 860)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,