Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 843)

    Je úterý 27. června. Jedu večerním Brnem za uměním. Nebe je pod mrakem, voní lípy. Na cestičku mezi keře a vzrostlé stromy Lužáneckého parku vjíždí blikající záchranka. Po uzounkém chodníčku jezdí děti na koloběžkách, běhají tam psi a běžkyně. Zastavuju se, aby se mi mohli vyhnout.

    Choreograf, tanečník a šéf ProArtu Martin Dvořák. Foto Mila Vašíčková

    Múza mě chválí: Príma, máte sice krok námořníka na kymácející se lodi, ale jdete.

    Vstupuju na území Vily Löw Beer. Múza komentuje situaci: Bárka tančících hudebníků čeká na vyplutí.  

    Vila má impozantní vzhled. Její schůdky a schody patří k architektonickým zdobám, které musí návštěvník zdolat. Dřevem obkládané stěny síně pro hosty mají v sobě něco něžného.

    Hudebně-taneční večer Music in Motions zkoumá hranice taneční a hudební interpretace. Foto Mila Vašíčková

    Múza mě informuje: ProART Company ve spolupráci s Phase Zero Productions dnes premiéruje česko-německý hudebně-taneční večer Music in Motions zkoumající hranice taneční a hudební interpretace, hranice pevné choreografické struktury a improvizace, stejně jako akustického a elektronicky upraveného zvuku. Účinkují Morgan Reid, Martin Dvořák, Kristýna Křemenáková a Jitka Břízová.

    Tóny houslí se mazlily s těly tanečníků. Foto Mila Vašíčková

    Koukal jsem na židlemi ohraničený čtverec hracího prostoru, spočítal dvacítku příznivců a přátel a usilovně přemýšlel, co se za složitostmi učených vět skrývá. Přivřel jsem oči.

    Taneční prvky se změnily na artistní. Foto Mila Vašíčková

    Na paseku vběhly laně. Tóny houslí se mazlily s jejich těly. Smyčce hladily štíhlé krky hmatníků, prsty loudily strunná cvrnknutí. Dámy tančily houslovou introdukci. Faun kroužil kružnice, do černě mikrofonu vystřeloval svůj skřek. Křik se stal prvkem rytmu, těla tanečnic se prohýbala dle něj. Do hry vstoupil Pan, vrchní choreograf stád. Vymýšlel pohyby nezvyklého kvarteta. Faun drnčel na kytaru, s buclatým nástrojem poletoval. Létajícími se staly i housle. Taneční prvky se změnily na artistní.

    Souzvuky mě okouzlovaly. Foto Mila Vašíčková

    Souzvuky mě okouzlovaly. Z aktérů vyzařovalo něco zvláštního, nedefinovatelného. Bylo to jako zastavení v čase… Pozvolna jsem se probíral ze snu.

    Múza pravila: Je příjemné setkat se s uměním…

    Je to taneční večer zkoumající možnosti a hranice taneční a hudební interpretace a jejich vzájemného prolínání. Foto Mila Vašíčková

    Na rozloučenou mi řekl choreograf, tanečník a šéf ProArtu Martin Dvořák: Představení vzniklo jako reakce a pokračování choreografie Bez doteku v rámci rozvíjení spolupráce se souborem Phase Zero Productions z Lipska. Je to taneční večer zkoumající možnosti a hranice taneční a hudební interpretace a jejich vzájemného prolínání. Části jsou pevně strukturované a některé z nich jsou jen improvizované. Dlouhodobě se svými uměleckými činnostmi ptám, co vše je ještě umění a kde jsou jeho hranice. Kde je umělecké dílo a kde je pouhá zábava a kýč.

    Brno – Komín, 1. 7. 2023 

    ProART CompanyPhase Zero ProductionsMusic in Motions. Česko-německý hudebně-taneční večer. Účinkují: Morgan Reid, Martin Dvořák, Kristýna Křemenáková a Jitka Břízová. Premiéra 27. června 2023, vila Löw Beer, Brno.

    ///

    Více o Con.Takt.Los (Bez doteku) na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 757)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 843)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,