Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2020

ročník 28
31. 3.–13. 4. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 529)

    Moje těkavá schrána prochází změnami. Dlouho jsem si to nepřipouštěl. Končetiny se snaží tvářit, že vše zvládají, ale při stoupání na schůdky umí dělat ostudy…

    V HaDivadle je schodů jako do nebe. Nebo do pekla. Než jsem usedl, cítil jsem ve vlasech něco jako krůpěje teplé rosy.

    Múza Mab pravila: Název Naši evokuje pojmenování Holečkovy kroniky z dob obrození. Ovšem jeho pokračování po pomlčce, Studie rozhovoru o klimatické krizi i jména autorů scénáře – Ivan Buraj, Pavel Sterec, Bohdan Karásek – napovídají, že spatříte příběh ryze současný…

    Stoleček, křesílko, židle, pohovka, vedle ní fíkus. Foto Kata Opuntia

    Stoleček, křesílko, židle, pohovka, vedle ní fíkus. Matka s dcerami sledují televizní program. Konverzují. Maminka je vdova. Starší dcera je na návštěvě. Její o mnoho let mladší sestra, věčný student a rebel, se nudí. Sedí v rohu pohovky v pozici fakíra. Je doma. Oranžová mikina jí sluší. Dámy se chovají nenuceně. Jejich projev je domácký. Matka hovoří s rukou před ústy, nebo natočená zády k obecenstvu. Jednání všech odpovídá stylu civilního hraní určeného pro snímání filmovou kamerou.

    Všiml jste si, za bytem mají postavenou skluzavku ve tvaru skateboardové stěny… Foto Kata Opuntia

    Ozvala se Mab: Všiml jste si, za bytem mají postavenou skluzavku ve tvaru skateboardové stěny

    Do rodinného společenství vstupuje manžel starší dcery. Intelektuál, úspěšný podnikatel, zapálený pokrokář s myšlením spasitele. Hovory se přiostřují. Názory se různí. Repliky přerůstají v hádky.

    Klimatická krize se v inscenaci stává pomyslnou špičkou ledovce, odbojné myšlení benjamínka rodu nenalézá pochopení. Člověk by přece měl dosáhnout postavení s pravidelnými příjmy, a ne se nechávat živit a šatit a za své chyby nechávat platit jiné…

    Skvěle napsané dialogy jsou interpretovány s hereckou bravurou. Foto Kata Opuntia

    V představení není nic náhodného. Skvěle napsané dialogy jsou interpretovány s hereckou bravurou. Sledují narůst lidské intolerance spojené s neschopností respektovat životní kréda druhých. Na manželském páru intelektuálů dokládá nesnadnost soužití a zachování společných zájmů. Sekvence, ve které rodina hledí do mobilních displejů, je zcela vypovídající…

    Smíchy obecenstva jsou časté.

    Režisér Ivan Buraj předkládá chytře vymyšlenou skládačku obrazů. Foto Kata Opuntia

    Režisér Ivan Buraj předkládá chytře vymyšlenou skládačku obrazů, které od sebe odděluje cézurami tmy. Kaskádu protichůdných názorů zakončuje smiřující vzpomínkou na boj s věčnými škůdci lidstva – s roztoči…

    Ironií a humorem prostoupené inscenaci dominují herecké výkony.

    Kamila Valůšková v roli elegantní Kristýny opět prokázala schopnost zvládat složité lidské charaktery. Foto Kata Opuntia

    Táňa Malíková je přesvědčivou představitelkou buřičské dcerušky Elišky, která se nechává rodinou vydržovat a platit pokuty za své manifestační protesty. Kamila Valůšková v roli elegantní Kristýny opět prokázala schopnost zvládat složité lidské charaktery. V postavě matky Zdeny zazářilo decentní herectví Simony Pekové. Jiří Miroslav Valůšek s noblesou vytvořil postavu všeobjímajícího, v pokrok věřícího podnikatele Milana.

    Táňa Malíková je přesvědčivou představitelkou buřičské dcerušky Elišky. Foto Kata Opuntia

    Mab pravila: Pozoruhodné byly obrazy, kdy na scéně dlouhé chvíle stál jen opuštěný bytový nábytek.

    Řekl jsem: Rotující planeta Země putuje vesmírem. Slunce září, teplota stoupá, staleté ledovce tají. Kdo za to může? Stvořitel, příroda, nebo člověk?

    Mab briskně odpověděla. To zní jako blbost…

    Stoupal jsem po schodech: A při tom jde o otázku známou staletí.

    Brno – Komín, 2. 2. 2020

    HaDivadlo, Brno – Ivan Buraj, Pavel Sterec, Bohdan Karásek: Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi. Režie: Ivan Buraj, scéna: Pavel Sterec, dramaturgie: Matěj Nytra, konzultace: Matěj Metelec. Hrají – Eliška: Táňa Malíková. Zdena: Simona Peková. Kristýna: Kamila Valůšková. Milan: Jiří Miroslav Valůšek. Premiéra 31. 1. 2020.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 529)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,