Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 385)

    Dostalo se mi požehnaného daru. Viděl jsem poprázdninové uvedení inscenace hry Petera Schaffera Amadeus, tj. Milovaný Bohem v režii Vladimíra Morávka.

    V dýmech horečných oparů vylézali z děr bělostní skřeti, povívali mezi kupami zašlých matrací, trosek barokních stolků i židliček a skřehotali: Salieri zabil Mozarta, Salieri zabil Mozarta… Bílé tváře dam z trupy v dlouhých krinolínách se přidávaly. Zadýmané prostory zahltil motiv z Mozartova Rekviem. Všichni zpívali: Sá-li-éri. Sá-li-éri. Znělo to jako výkřiky šílenců. Na bělostném vozíčku vídeňského blázince seděl umírající hudební skladatel, Antonio Salieri. Koncert pohybu, světelných změn, zbloudilých slov, cinkotu notiček, troušení smíšků i smíchů začal.

    Režisér zahrnul do příběhu celý hrací sál, jako by to byla lebka mozku zmírajícího pacienta. Klapot střevíců se ozýval z ochozů, slova z divácké elevace, z lávek i z tyčí konstrukcí kmitaly údy pokřivených těl bílých skřetů. Hudební vlny monumentálního rekviem zalévaly mozkovnu. Kdesi se ozvala kadence koloratury Královny noci… Z mlh vystoupala tvář Salieriho, vypovídala příběh života. Bože, moc tě prosím, udělej, ať se stanu skladatelem… Tvář starce je obrazem dobrosrdečného pána, jen zkoumavý pohled očí a majetnicky chtivé rty varují, pozor vše je jinak…

    Miroslav Donutil hraje Antonia Salieriho virtuózně. Foto Viktor Kronbauer

    Miroslav Donutil hraje Antonia Salieriho virtuózně. Opisuje osud průměrného člověka, který se vlastní pílí a houževnatostí vypracoval do vysokého postavení. Hubí své konkurenty božským uměním intrik. Brumlá tóny pečlivě artikulované mluvy, jako by hrál na strunách violoncella. Krmí sebe i povolné dámy čokoládovými kuličkami a je skromný, nedotknutelný. Ješitnost a pýchu halí maskou servilnosti a pokory. Nenávistnou zášť k božské hudbě a drzostem Wolfganga Amadea dokáže skrýt. Výbuchy vzteku drtí skřeky rozšlápnuté polnice. Zjemňuje dramatické dialogy nečekanými vtipnými glosami.

    Simona Zmrzlá je svůdnou, panovačnou i chtivou Mozartovou manželkou Konstance Weberovou. Foto Viktor Kronbauer

    Scénář a režie dopřávají vidět Mozarta pohledem šíleného skladatele Salieriho. Tato tvůrčí koncepce naplňuje inscenaci napětím, dramatičností a umožňuje hercům předvádět mimořádně kvalitní výkony. Simona Zmrzlá je svůdnou, panovačnou i chtivou Mozartovou manželkou Konstance Weberovou. Je sekerou dobré pověsti své i svého manžela.

    Hereckým zjevením je Wolfgang Amadeus Mozart v podání Martina Donutila. Foto Viktor Kronbauer

    Hereckým zjevením je Wolfgang Amadeus Mozart v podání Martina Donutila. Hbitý, hudbou a vášněmi nabitý, drzý, sympatický mladý muž s chocholem ohnivého kohouta na hlavě exceloval. Fanfarónství střídala naivita, prostořekost a trylky smíchu. Přesvědčivý byl i v okamžicích nemoci a skonu.

    Nadšené obecenstvo odměnilo aktéry představení dlouhým potleskem vstoje a voláním bravo… Zaslouženě. Představení od premiéry dozrálo. Stalo se nezapomenutelným divadelním zážitkem…

    Brno – Komín, 29. 9. 2018

    Divadlo Husa na provázku, Brno – Peter Shaffer, Miloš Forman, Vladimír Morávek: Amadeus (tj. Milovaný Bohem) – Hommage a Miloš Forman. Úprava a režie: Vladimír Morávek. Dramaturgie: Lucie Němečková. Scéna: Svatopluk Sládeček. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Petr Hromádka v úctě a lásce k Wolfgangu Amadeovi Mozartovi. Korepetice: David Janík. Pohybová spolupráce: Leona Qaša Kvasnicová. Inspice: Kateřina Miklínová. Foto: Viktor Kronbauer. Osoby a obsazení: Antonio Salieri: Miroslav Donutil / Tereza Salieriová, jeho žena: Růžena Dvořáková, Monika Matoušková / Wolfgang Amadeus Mozart: Martin Donutil / Konstance Weberová, jeho žena: Simona Zmrzlá / Josef II., rakouský císař: Dominik Teleky, Robert Mikluš / Hrabě Johann Kilian von Strack, císařký komoří: Jan Mansfeld, Pavelo Zatloukal / Baronka Waldstädtenová: Nicole Maláčová / Baron Gottfried van Swieten, prefekt: Vladimír Hauser / Hraběnka von Rosenberg, mondéna: Ivana Hloužková / 1. Větříček („Venticelli“), donašeč: Milan Holenda / 2. Větříček („Venticelli“), donašeč: Ondřej Kokorský / 3. Větříček („Venticelli“), donašeč: Adam Mašura / 4. Větříček („Venticelli“), donašeč: Dalibor Buš / Salieriho kuchař, 87 let: Dominik Teleky, Robert Mikluš / Salieriho komorník, 89 let: Adam Mašura / Kateřina Cavalieri, Mozartova žačka, velice talentovaná: Tereza Marečková / Královna noci: Andrea Horská. Muž u piana: David Janík, Martin Jakubíček / Zázračné dítě, 10 let: Martin Sova / Vídeňané: Všichni. Premiéry: 14., 15. a 17. března 2014. Psáno z reprízy 27. 9. 2018.

    ///

    Více na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 47)

    Dvakrát brněnský Amadeus aneb The worst of Mozart


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 385)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,