Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 336)

    Nade vše, co je mi v divadle svaté, miluji dobrodružství hledání jeho podob a objevování dávno objevených pevnin jedinečných tvarů. Neboť divadlo je améba měnící se v čase odlivu i přílivu ctitelek a milenců.

    Shakespearovské luhy a háje jsou zabydlené příšerami, skřety a potvorami vybízejícími člověka k páchání neřestí a zlých skutků. Shakespearovi hrdinové rádi podléhají temným svůdcům. Stezičkami zlými svody svedeného páru ctižádostivců se vydala pátrat Silvie Kudelová, dramaturgyně, herečka a osnovatelka projektu Macbethovy přízraky. Výsledek jejího usilování jsem měl možnost vidět ve sklepení, vězeňskou kobku evokujícím divadelním prostoru domu paní Husy.

    Silvie Kudelová a František Maňák vytvořili pár Macbethů netradičně, jinak. FOTO PETR CHODURA

    Nad praktikáblovou hranou se skláněl plecitý, urostlý, poněkud plešatý muž. Žena, podobná proutku laskavce, ukládala do hrobu látkový balíček s ostatky dítěte. Poté rov přikryli těžkou praktikáblovou deskou. Nad hlavami se jim vznášel na řetězech upevněný kovový obdélník připomínající odsávací rošt nad rodinným krbem. Manželský pár, posedlý touhou po královském trůnu a neštítící se jakýchkoliv krutostí, se stává vězněm svého svědomí.

    Manželský pár, posedlý touhou po královském trůnu a neštítící se jakýchkoliv krutostí, se stává vězněm svého svědomí. FOTO PETR CHODURA

    Spoře osvícené sklepení je plné světelných šmouh a stínů. Trpící tváře aktérů jsou prezentovány kubistickým řezem ve skeletu obdélníkové vitríny. Těla tak mají dvě části. Myslící, za činy odpovědné hlavy a konatele – lidské korpusy. Krása rukou s ušlechtilými prsty lady Macbeth byla divákům předkládána v kontrastu s neohrabaným pobíháním vykonavatele její krvavé vůle, vykřikujícím Macbethem.

    Po vizuální stránce pozoruhodné představení… FOTO PETR CHODURA

    Po vizuální stránce pozoruhodné představení trpělo částečnou nedokonalostí mluvy aktérů. Snad se herecký pár chtěl vyrovnat Shakespearovu originálu, nebo trochu podcenil akusticky nevhodné sklepení. Režisér Pierre Nadaud udržel diváckou pozornost tím, že produkci vtiskl ráz mystické vigilie. Kateřina Doleželová si za návrhy scény a kostýmů zaslouží uznání, zrovna tak jako autoři světelného designu Pavla Beranová a Štěpán Plucar. František Maňák a Silvie Kudelová vytvořili pár Macbethů netradičně, jinak. Hledačství jim slušelo oběma.

    Brno – Komín, 8. 4. 2018

    JAMU, Brno – William Shakespeare / Pierre Nadaud: Macbethovy přízraky. Režie: Pierre Nadaud, dramaturgie: Silvie Kudelová, výprava: Kateřina Doleželová, světelný design: Pavla Beranová, Štěpán Plucar. Hráli: Silvie Kudelová a František Maňák. Produkce Viktória Kállayová. Premiéra 7. 4. 2018 ve sklepním scéně Divadla Husa na provázku, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 336)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,