Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 321)

    Tanečník má k dispozici své tělo a choreograf disponuje invencí, je-li choreografem… Možnost vidět styly tří vynikajících choreografů a výtečné výkony tančících, nám nabídla brněnská premiéra 4 Elements na jevišti Mahenova divadla.

    Lukáš Timulák, básník krokové strohosti, dal ve svém díle Hidden Order / Skrytý řád na odiv svázanost člověka se strohostí architektury.

    Tanečníci vbíhají do jevištního prostoru mezi šest linek partitury. Stylizují se do hudebních znaků. Jsou notami, odrážkami, cézurami či houslovými a basovými klíči. Sotva sevřenost osnovou pomine, snesou se na scénu panely svislic. Tančící bytosti se stávají společenstvím robotických tvorů pohybujících se mezi prosklenými zdmi bank a business center. Z pevně sevřených šiků se vyloupne dvojice. Panelové svislice mizí. Taneční projev milenců je něžný. Z nebes se snáší tubus výtahu. V něm sjíždí světlo. Pohybová báseň Lukáše Timuláka končí…

    Nadšeně jsem tleskal tanečním výkonům Ivony Jeličové, Martina Svobodníka, Ichigo Oguro, Emilia Vuorio, Ryunosuke Ischikawa, Martin Segeťa

    Jsou notami, odrážkami, cézurami či houslovými a basovými klíči… FOTO NdB

    Jako obrovitý hrůzný sen dítěte dospělého věku na mě působila Sarabande Jiřího Kyliána koncipovaná do směsice děsivých výkřiků, záblesků světelných proudů a úleků z nemohoucnosti. Artur Abram, Gregor Giselbrecht, Uladzimir Ivanou, Peter Lerant, Jaime Montero, Martin Segeťa, jsou tanečníky par excellence.

    Následující choreografie Jiřího Kyliána Falling Angels byla geniální kinetickou smrští ďábelských kmitů svůdných žen rašících touhou poupat. Tanečnice – Ivona Jeličová, Kristýna Kmentová, Kateřina Matonohová, Ichigo Oguro, Emily Steward, Emilia Vuorio, Eriko Wakizono, Taela Wiliams – fascinovaly diváky. Středoevropský soubor DAMA DAMA (Dan Dlouhý, Ctibor Bártek, Jan Řihák, Martin Švec) hrající skladbu Drumming Steve Reicha byl tanečnicím skvělým partnerem. Úspěšnost díla posvětil vynikající světelný design.

    Choreografie Jiřího Kyliána Falling Angels byla geniální kinetickou smrští ďábelských kmitů svůdných žen rašících touhou poupat.FOTO NdB

    Bloudil jsem koridory chodeb a schodišť. Potkával legendy uplynulých let. Josef Kubálek, Karel Janečka, Erika Kubálková, Marie Šlezingrová, Eva Janečková, Karel Fux, choreograf Daniel Wiesner, Lída Kolářová i Jitka Vašutová se usmívali…

    Jen paní doktor Eugenie Dufková se neusmívala. Tiše řekla: Pane šéfe, vy jste nadšen, já ne. Nenašla jsem v tom tanečním čarování příběh, byť tam stopy byly – a divadlo bez příběhu je chudé, málo říká – a vůbec: všichni víme, jak teorie praví, že divadlo je obraz doby… tanečníky má ovšem brněnský balet dokonalé.

    Šoural jsem se k okraji prvé řady. Snažil jsem se jít po špičkách. Dramaturg Karel Littera si mohl myslet, že jsem snad něco pil… Špitl jsem na omluvu: Víte, je to tančící svátek… A mužný pan Littera si povzdechl: Já už bych to nedal…

    Tanečníci se podobali dravým šelmám i létajícím ptákům. FOTO NdB

    Vrcholem premiéry se stalo taneční dílo Gnawa. Choreograf Nacho Duato, světoobčan, Španěl z Valencie, vymyslel úchvatnou báseň o možnosti marockých kořenů svého rodu… Kultivoval africkou divost do podivuhodných ornamentů rukou i těl. V rondu hudebních motivů aktivoval rituály náboženství jinověrců z Orientu. Zvýraznil smyslnost ženy a podmanivost muskulatury muže. Jeho lidé se podobali dravým šelmám i létajícím ptákům. Propletenec těl milenců v extázi byl tečkou jedinečné taneční podívané. Sólo tančili Emilia Vuorio a Arthur Abram

    Závěrem nezbývá než konstatovat, že premiéra 4 Elements byla velkým úspěchem Baletního souboru Národního divadla Brno tvořícího pod vedením uměleckého šéfa Mária Radačovského.

    Brno – Komín, 12. 3. 2018

    Národní divadlo Brno 4 Elements / Čtyři strhující choreografie o ženách i mužích, o řádu i živelnosti. Hudba: J. S. Bach, Steve Reich a další. Choreografie: Nacho Duato, Jiří Kylián, Lukáš Timulák, , režie: Lukáš Timulák, Jiří Kylián, Nacho Duato scéna: Peter Biľak, Jiří Kylián, kostýmy: Annemarije van Harten, Joke Visser, Luis Devota, Modesto Lomba, světelný design: Yutaka Endo, Kees Tjebbes, Nicolás Fischtel, asistent choreografie: Ivan Příkaský, Jana Ruggieri, Gustavo Beserra Quintans. Premiéra 9. března 2018 v Mahenově divadle, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 321)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,