Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 317)

    Jsem v teple a venku za okny mrzne. Probírám se vzpomínkami na skvělé představení Vitka z produkce padesátiletého Divadla Husa na provázku, jež evokuje životní příběh brněnské rodačky, komponistky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové.

    Vítězslavu Kaprálovou zastihla smrt v pětadvaceti letech ve francouzském městečku Montpellier. Zemřela ve válečném roce 1940. Němci okupovali Paříž a lékaři na miliární tuberkulózu neměli lék.

    Vybavuje se mi obraz šklebící se dívenky s ošklivými pačesy, jak stojí v nevkusných šatičkách s obrovitě natrčenou sukni na katafalku u černého klavírního křídla. Vidím defilé pozpátku jdoucích mužů, svědků vzletu bujného talentu uhrančivé Vitky. Listuji knížkou dramatické prvotiny Kateřiny Tučkové vydanou v den premiéry nakladatelstvím Host. Porovnávám čtené řádky s jejich jevištní podobou.

    Na dirigentském piedestalu nechala režisérka koncertovat okouzlujícího ďáblíka – Terezu Marečkovou v roli Vitky. FOTO archiv DHnP

    Režisérka Anna Petrželková našla pro drama skvělý inscenační klíč. Na stupně studeně působících stěn koncertní síně rozestavila aktéry příběhu, notové stojany a hudebníky. Na dirigentském piedestalu nechala koncertovat okouzlujícího ďáblíka – Terezu Marečkovou v roli Vitky. Na nejvyšší příčku orchestřiště postavila bustu božského dohlížitele Leoše Janáčka. Obrazům života studentky hudební kompozice a dirigování vtiskla podobu zběsilosti horečného snu. Stylizací mužů do tvarů karikatur pérových kreseb dosáhla úsměvného setření jejich historického nimbu. Milostné scény režíruje citlivě, křehce, s poetickou jemností a nevšední fantazií.

    Vitka je muzikální, přitažlivá, vtipná, ironická, chytrá i komediální. FOTO archiv DHnP

    Roztoužená Vitka svádí spolužáka Vacha. Líbají se přes sklo okna neseného rukama milence… Vitka usedá na klín pana profesora a vine se k jeho tělu jako děťátko… Martinů s Vitkou milostně laškují, hrají přitom patami nohou na klavír. Mistrovská je i pasáž, ve která útlounká, do komického fraku sevřená Vitka šaškuje za dirigentským pultem, aby získala pozornost hudebníků České filharmonie. Náhle uchopí housle koncertního mistra a virtuózně hraje houslovou kadenci.

    Pozoruhodná a ku prospěchu inscenace je feministická sestava tvůrčího týmu. Bok po boku režisérky působila dramaturgyně Lucie Němečková, scénu navrhla Lenka Odvárková a kostýmy Hana Knotková.

    Stylizací mužů do tvarů karikatur pérových kreseb režisérka dosáhla úsměvného setření jejich historického nimbu.  FOTO archiv DHnP

    Výkon Terezy Marečkové v titulní roli je mimořádný, excelentní. Její Vitka je muzikální, přitažlivá, vtipná, ironická, chytrá i komediální. Vévodí všemu dění. Diktuje tempo inscenace. Herecký výkon z rodu velkých podal Dušan Hřebíček v roli Bohuslava Martinů. Byl komponistou, Ahasverem. Z jeho usměvavé tváře vyzařovala vlídnost duše. Jemným způsobem zachytil okouzlení stárnoucího muže mladinkou Vitkou i rozumářství praktického člověka řešícího existenční otázky.

    Herecký výkon z rodu velkých podal Dušan Hřebíček v roli Bohuslava Martinů. FOTO archiv DHnP

    Výtečně si počínala Ivana Hloužková v rolích osudem stíhaných, manžely podváděných žen, matky Vituše Kaprálové a manželky Martinů Charlotty. Sarkastickou, osudem překvapovanou paní Vituši a milou, všechápající, nad osudem vítězící paní Charlottu vyzdobila uměním řešit neřešitelné. V rolích Vitkou vybraných milenců zářili: Jan Mansfeld, za hrob milující Ota Vach. Adam Mašura, učitel všeho Teodor Schaefer. Tomáš Milostný, folklor-majstr s kosárkem na klobúčku a Ondřej Kokorský coby mužný, mluvný uchvatitel Jiří Mucha. Vitčina otce vyzbrojil Vladimír Hauser zlobnou zarputilostí a chladem člověka unaveného nepovedeným manželstvím. Několik Vitčiných kamarádek a přítelkyň hrála usměvavá, dobrácká a hezká Simona Zmrzlá. Tomáš Žilinský ozvláštnil postavu klavíristy Rudolfa Firkušného fluidem tajemnosti toužebného čekatele. Skladby Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů hrál komorní orchestr pod vedením Martina Jakubíčka. Vytvářel atmosféru okamžiků zrodu hudby.

    Obecenstvo bylo nadšeno. Aplaudovalo vstoje. Dlouho a moc… Děkovala se i autorka Kateřina Tučková. Byla dojatá…

    Já také…

    Brno – Komín, 28. 2. 2018

    Divadlo Husa na provázku, Brno – Kateřina Tučková: Vitka. A Kdyby přežila, byla by jednou z nejslavnějších českých žen. Režie: Anna Petrželková, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Lenka Odvárková, kostýmy: Hana Knotková, hudba: Vítězslava Kaprálová, Bohuslav Martinů, Petr Hromádka, inspice: Lenka Jirků, asistent režie: Matej Synák. Osoby a obsazení:  Vitka – Tereza Marečková, Bohuslav Martinů – Dušan Hřebíček, Otec Václav Kaprál – Vladimír Hauser, Matka Vituše Kaprálová / Charlotta Martinů, manželka B. Martinů, švadlena – Ivana Hloužková, Ota Vach, spolužák a milenec / Ivan Tondr, voják – Jan Mansfeld, Theodor Schaefer, pomocný pedagog ve škole Kaprálových, milenec – Adam Mašura, Rudolf Kopec, letecký inženýr, vedoucí folklorního kroužku a milenec – Tomáš Milostný, Jiří Mucha, spisovatel, milenec a manžel –  Ondřej Kokorský, Rudolf Firkušný, pianista – Tomáš Žilinský, Jarmila Vavrdová, kamarádka zpěvačka / Líba, pařížská kamarádka / členka emancipačního hnutí ŽNR (Ženská národní rada) – Simona Zmrzlá, Pedagogové / Obdivovatelé Bohuslava Martinů / Filharmonici – soubor DHnP; klavír – Martin Jakubíček, housle Martin Holinka, violoncello Petr Stupka, saxofon Petr Kovařík nebo Radek Zapadlo. Premiéra 23. 2. 2018 ve Velkém sále DHNP. Psáno z první reprízy 24. 2. 2018.

     


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 317)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,