Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 167)

    Před vchodem do kavárny Studia Paradox jsem si četl v programu k inscenaci hry Huga Salceda Cesta pěvců: Státní hranice mezi Mexikem a Spojenými státy americkými je dlouhá 4.099 kilometrů. Z toho na 930 kilometrech vybudovali Američané dlouhý plot s ostnatým drátem a vysoké zdi neustále střežené ozbrojenými hlídkami. Prezident Bill Clinton se tak, na zlomu tisíciletí, rozhodl řešit emigrační krizi. Při pokusech o nelegální překročení hranice přišlo o život 5100 utečenců…

    Tucek-Cesta pevcu-poster

    Hra současného mexického autora Huga Salceda Cesta pěvců vypovídá o děsivém stavu věcí na hranicích mezi Mexikem a USA a je inspirována skutečnými událostmi. Skupina osmnácti běženců se v roce 1987 udusila v hermeticky uzavřeném vagonu kousek za americkými hranicemi. Veronika Pospíšilová hru přeložila a ve Studiu Paradox režírovala.

    Na betonovou plošinku, mezi řady diváků vstoupilo šest postav s těžkými tornami na bedrech. Z dialogů vyplynulo, že každý z nich prodal vše, co vlastnil, a za stržené peníze si zaplatil ilegální cestu vlakem do vidiny ráje blahobytu. Lidé hledající útočiště byli plní obav o budoucnost. Běženci věřili, že se jim podaří v USA najít práci a materiální prosperitu. Herci na šedi betonové podlahy kouzlili iluzi čekání na příjezd spásonosného vlaku. Za pomoci kostýmních převleků vytvářeli charaktery dvaadvaceti figur a přibližovali divákům historii svých rozhodnutí opustit rodné Mexiko…

    Herci na šedi betonové podlahy kouzlili iluzi čekání na příjezd spásonosného vlaku. FOTO archiv Paradox

    Herci kouzlili iluzi čekání na příjezd spásonosného vlaku. FOTO archiv Paradox

    Obtížného hereckého úkolů se důstojně zhostili: Natálka Pelcová, Monika Matoušková, Jana Filová, Vít Pískala, Milan Holenda a Ondřej Hrbáč.

    Šest migrujících utečenců, doputovalo do vytoužených Spojených států. Kousek za hranicemi, na odstavné koleji, se v hermeticky uzavřeném vagonu udusili… Obrazem Piety Ukřižovaného, obklopené mrtvými těly běženců, inscenace hry Cesta pěvců skončila.

    Režisérce Veronice Pospíšilové se podařilo jednoduchými prostředky zpodobnit podstatu příběhu hry, udržet tempo inscenace i pozornost diváků. Představení hrané „na dotek“ s diváky mělo úspěch.

    Těch migrantů je teď všude plno. FOTO arhiv Paradox

    Co teď s tím tady…. FOTO arhiv Paradox

    Mladá dívka v publiku uvažovala nahlas: Těch migrantů je teď všude plno. Na internetu, v televizi, v rádiích, takže na divadle mě to téma už nezajímá.

    Druhá jí odpověděla: Jenže tento příběh není o současnosti evropské imigrantské krize. Ve hře šlo o emigraci zoufalých lidí v osmdesátých létech minulého století na hranici Spojených států Amerických.

    Ale i tak, co teď s tím tady…

    Brno – Komín, 16. 6. 2016

    Divadelní studio Paradox, Brno – Hugo Salcedo: Cesta pěvců. Překlad a režie: Veronika Pospíšilová. Dramaturgie: Patrik Boušek, Simona Petrů. Korektury: Eliška Poláčková, Tomáš Lotocki. Produkce: Barbora Rosochová. Kostými: Eva Růžičková. Hudba: Omar Rojas Ruiz. Technologie: Bob Racek. Pohybová spolupráce: Ondra Jiráček. Teaser: Petr Kačírek. Plakát: Pavel Všianský. Hrají: Jana Filová, Milan Holenda, Monika Matoušková, Natálie Pelcová (Tereza Marečková), Ondřej Hrbáč, Vít Pískala. Česká premiéra 15. 5. 2016 ve Studiu Paradox. Psáno z reprízy 12. 6. 2016.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 167)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,