8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Moravské divadlo povede David Gerneš

Moravské divadlo povede od 1. října 2018 nový ředitel. Rada města Olomouce o tom na svém zasedání rozhodla včera.

David Gerneš. FOTO PAVEL KONEČNÝ

Výběrové řízení na obsazení funkce ředitele Moravského divadla Olomouc bylo vyhlášeno 22. ledna. O ředitelskou funkci se přihlásili čtyři uchazeči: sedmadvacetiletý David Gerneš, ředitel Mikulovské rozvojové s.r.o. v Mikulově, Václav Málek, pedagog Janáčkovy akademie v Brně, Miloslav Oswald, šéf souboru opery a operety Moravského divadla Olomouc, a Viktor Šebesta, ředitel agentury Friendly & Loyal, která mimo jiné pořádá Festival Colores Flamencos. Do užšího výběru postoupili tři uchazeči. V úterý 24 dubna ale před radní s osobní prezentací předstoupili pouze dva kandidáti: Gerneš a Oswald; Viktor Šebesta odstoupil. Vzhledem k faktu, že nedošlo s vedením Statutárního města Olomouce k vzájemné dohodě týkající skloubení funkce ředitele divadla a jednatele společnosti Friendly & Loyal, jejímž jsem majitelem, rozhodl jsem se z výběrového řízení odstoupit, sdělil Viktor Šebesta v oficiálním dopise radním.

Výběrová komise se podle náměstka Pavla Urbáška řídila běžnými kritérii. Rada města Olomouce se v úterý podrobně seznámila s koncepcí obou uchazečů i jejich plány na budoucí směřování divadla a rozhodla o tom, že do funkce ředitele Moravského divadla Olomouc jmenuje s platností od 1. října letošního roku Davida Gerneše, uvedl primátor Antonín Staněk s tím, že oba kandidáti představili velmi kvalitní projekty a deklarovali zájem na dobré budoucí spolupráci.

Výběrová komise a radní hodnotili uchazeče na základě specifikace nároků na funkci ředitele, předložené koncepce, návrhů na zkvalitnění poskytovaných služeb i nové formy prezentace divadla. Pro výsledné rozhodnutí byla důležitá předložená umělecká koncepce a pochopitelně jsme přihlíželi ke zkušenostem jednotlivých uchazečů. Vítěz zaujal především věkem a dále mix jeho vzdělání. Zjednodušeně řečeno je divadelník i ekonom. Věřím, že je to dobrý potenciál pro obsáhnutí funkce ředitele divadla, v níž chce navázat jak na to dobré, co se v divadle odehrává, tak přijít i s novými koncepty, jimiž bude chtít zaujmout především mladší diváky, konstatoval náměstek primátora pro kulturu Pavel Urbášek.

David Gerneš vystudoval produkci na DAMU a pražskou Vysokou školu ekonomickou. Pocházím z Prostějova, takže ucházet se o místo ředitele byl pro mě logický krok. Pro rodilého Hanáka nemůže být větší ctí než to, být ředitelem nejvýznamnější kulturní instituce v rámci svého kraje, řekl. V Moravském divadle by chtěl navázat na to, co se v něm zatím vybudovalo. Rád bych přinesl některé současné prvky divadla, které jsou běžné pro Evropu nebo minimálně Českou republiku, a tím divadlo posunul o kus dále, tak, aby na umělecké mapě získalo ještě větší prestiž, uvedl po oznámení výsledků David Gerneš a dodal: Některé věci jsou ve stadiu vizí a nápadů, které pak samozřejmě narazí na realitu. Ale rád bych se ve své práci ředitele inspiroval některými aktivitami, které se dějí v Olomouci, ať už je to prezentací nového cirkusu nebo dění na otevřených scénách. Chtěl bych divadlo více přiblížit i mladšímu publiku, což ale neznamená, že si na své nepřijdou i ti, kteří doteď do divadla rádi chodili.

V pořadí druhý Miloslav Oswald doufá, že se s novým ředitelem dohodne na spolupráci. Jsem přesvědčený o tom, že musí být hned od začátku, reagoval na rozhodnutí rady.

V tříkolovém výběrovém řízení, jež pro město realizovala externí personální firma, zasedli v hodnotící komisi zástupci zřizovatele i divadelní odborníci, mezi nimiž byli ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Jiří Nekvasil, umělecký šéf a dramaturg divadla Ungelt Pavel Ondruch nebo emeritní ředitel Moravského divadla Olomouc Václav Kožušník.

Nový šéf Moravského divadla se funkce ujme k 1. říjnu letošního roku. Dosavadní ředitel Pavel Hekela vedl Moravské divadlo Olomouc posledních pět let a o post již neusiloval.

FOTO JIŘÍ KOPÁČ

David Gerneš