8/2024

16. 4. 2024

Svět bájných Mimjů

Akční pohádka MiMJOVÉ novocirkusového souboru Losers Cirque Company se stala první oficiální premiérou znovu otevřeného Branického divadla, novými nájemci nazvaného Divadlo BRAVO! Režisér a představitel hlavní role Radim Vizváry propojil pantomimu, bojová umění a pozemní akrobacii a stvořil fascinující svět klukovských hrdinů.

Pohyby každého z hrdinů evokují jiné duchovní zvíře – lva, orla, medvěda a opici (zleva Matyáš Ramba, Radim Vizváry, Mates Petrák a Jindřich Panský) FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

Vděčný princip souboje dobra se zlem tvůrci vtělili do jednoduchého, přímočaře vyprávěného příběhu o napravení královny Hidory, zlomyslné zlodějky očí, jež se škodolibým zalíbením oslepuje lidstvo (jen se nedozvíme, komu vlastně vládne). Její představitelka Anna Polívková odlehčila krutou symboliku klaunským přístupem a groteskní manipulací s objekty ve tvaru očí. Jejím protipólem byl charizmatický průvodce představením Mimstr Tori (Radim Vizváry). Postavou šlachovitý bojovník a podobou šedovlasý guru si diváky podmanil od prvních minut svou autentickou přítomností. Precizně opracovaná gesta dotažená do bojových pozic se střídala s chvílemi pro meditaci. Silný vizuální dojem z postavy podtrhoval lesklý hedvábný kostým, obzvlášť k plášti se velmi často vztahovaly jeho ruce. Odkaz k asijským tradicím, japonským manga komiksům a východní filozofii byl více než zřejmý. A mezi dvěma póly osciloval triptych komických loupežníků – Mimjů (vyslovováno „Mimdžů“), kteří vstoupili do tohoto magického světa, aby Mimstra přepadli. Ale jak už to v pohádkách chodí, nejenže je přemohl, ale navíc v nich dokázal probudit touhu učit se jeho bojovému umění a následně – už coby skvěle fyzicky i psychicky vybavení bojovníci – prokázat odvahu v boji s královnou.

Dramaturgie využívala dějových zkratek, neztrácela čas psychologickou kresbou postav a vsadila na atraktivní scény soubojů, rozvrstvené mezi lehce zadýchané nebo v temporytmu kolísající přechody. Éterické úvodní sólo Mimstra Toriho například zhatila interakce s chlapcem z publika, který na Vizváryho pantomimické výzvy nijak nereagoval. Pravděpodobným záměrem byla expozice vztahu mistr a žák, ale náhodně vybrané dítě nezrcadlilo základní bojové pohyby ani se náznakem nepokusilo o nic jiného (včetně útěku z jeviště). Šanci učit se tak zužitkovala až trojice zkušených akrobatů alias Mimjů, kteří opakovaně procházeli celým hledištěm a kontaktu s diváky se rozhodně nevyhýbali.

Mimjové Neko, Kuma a Saru se odlišovali nejen fyziognomicky (a kostýmem), ale i pohybovými vzorci podle předobrazu svého vnitřního zvířecího hrdiny. Skvěle načasovaná souhra gest a zvuků v bitkách připomínala rozfázovaní do komiksových políček, akrobaticky zdatné stálice souboru Jindřich Panský a Matyáš Ramba však mohly v bojových scénách ještě více zazářit. Nová posila Mates Petrák se osvědčila nejen jako akrobat a komik, ale také jako „portér“, zdatně podpírající ostatní artisty.

Rodinné představení MiMJOVÉ sice neoplývá mnohovrstevnatostí a určitou monotónnost zachraňuje až předimenzovaná hudba, ale jeho velkým přínosem je, že ukazuje zlo bez příkras, dobro dávkuje s humornou nadsázkou a v jejich střetech nešetří adrenalinem, ryzí pantomimou a bravurní akrobacií. Soubor Losers Cirque Company svůj repertoár založil na převaze maskulinních témat, špičkové akrobacii a silových prvcích. Díky spolupráci s osobnostmi z divadelního a tanečního prostředí se jejich tvorba postupně vyvíjela od vrcholových sportovních výkonů k virtuózním artistickým choreografiím. MiMJOVÉ jsou „Lůzří“ prvotinou pro děti, zejména chlapce, kteří mohou obdivovat mimická umění Mimstra Toriho a ztotožnit se se třemi akčními, vtipnými mladíky.

Losers Cirque Company, Praha – Matěj Randár, Radim Vizváry a Petr Horníček: MiMJOVÉ. Režie Radim Vizváry, dramaturgie Matěj Randár, hudba Ivo Sedláček, kostýmní výtvarník Marek Cpin, design zvířat Tomáš Martin, scénografie Petr Horníček, light design Michael Bláha. Premiéra 25. září 2020 v Divadle BRAVO! (psáno z reprízy 4. října).