8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Městské divadlo Turnov

Městské divadlo v Turnově je plodem nadšení místních ochotníků. Stavbu zaplatila turnovská Občanská záložna, která v sousedství souběžně vystavěla svoji centrálu (dnešní hotel Slavie). Divadlo bylo projektováno jako zmenšená kopie pražského Prozatímního divadla. Ke slavnostnímu otevření došlo v roce 1874 a turnovská scéna se stala významným kulturním středobodem českého obyvatelstva na samé hranici národnostně neklidných Sudet. Určité post-obrozenecké nadšení v žilách turnovských občanů ostatně koluje dodnes. V současnosti tady funguje pět amatérských souborů s mnohačetnou účastí na Jiráskově Hronově, říká jednatel společnosti Kulturní centrum Turnov David Pešek.

Kromě bohaté ochotnické tradice divadlo samozřejmě funguje i jako stagiona. Ne všechna divadla tady mohou hrát, i když bychom je moc chtěli, jako kupříkladu Divadlo v Dlouhé. Velikost našeho jeviště ale neodpovídá jejich scénografickým nárokům, vysvětluje Pešek. Dramaturgie si zakládá na tom, že vedle kusů určených tzv. pro plácání do stehen nabízí turnovským divákům i náročnější díla. A funguje to. Představa, že dnešní divák se chce především odreagovat, je výmluva, zdůrazňuje Pešek.

Divadlo řeší hned několik provozních problémů. Tím nejpalčivějším je malé foyer, které při kapacitě 310 diváků před a po představení ve svatostánku múz poněkud zhušťuje atmosféru. Svízelným dědictvím je i fakt, že divadlo vyrostlo ve dvoře Občanské záložny, tudíž je neorganicky vklíněno do místní zástavby, která je z velké části v soukromých rukou. Velkým plánem je tedy vybudování přístavby, která by zvýšila divácký komfort. Autory projektu jsou renomovaní architekti Josef Pleskot a Ladislav Lábus a díky vstřícnosti turnovské radnice se snad městské divadlo po více než sto padesáti letech zásadně rozšíří.

Městské divadlo Turnov Foto Eliška Fuxová

Interiér podle vzoru Prozatímního divadla Foto Eliška Fuxová

Neveřejný salonek Foto Eliška Fuxová