8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Městské divadlo Český Krumlov

Zahajujeme seriál, v němž bude pracovník divadelního oddělení Národního muzea Vít Pokorný představovat výsledky výzkumného projektu Dokumentace současných divadelních budov v ČR. Čtenáře seznámí s málo i hodně známými divadly a jejich interiéry, do kterých lze vstoupit jen provozní vrátnicí.

Kancelář ředitele divadla Jana Vozábala FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Současná budova divadla na konci Horní ulice vznikla přestavbou kinosálu v renesanční budově Nové hospody. Probíhala od poloviny osmdesátých let do roku 1993, jejími autory byli Břetislav Horák, Miroslav Hnát, spolupracovala také Hana Zachová. Poblíž existovalo Staré divadlo, založené už v 17. století u jezuitské koleje, zaniklo v roce 1971 při adaptaci na lůžkovou část hotelu Růže.

Podle idealistických představ porevoluční krumlovské politické reprezentace mělo být Městské divadlo finančně naprosto soběstačné. V letech 1993–1996 se tu vystřídalo několik provozovatelů, všichni po krátké době skončili se značnými dluhy. V roce 1996 proto radnice zřídila obecně prospěšnou společnost Městské divadlo Český Krumlov, která divadlo provozuje dodnes. Její současný ředitel Jan Vozábal k tomu říká: Město jako zřizovatel má své povinnosti. A my na oplátku, krom divadelní činnosti, pro něj zajišťujeme čtyři velké společenské akce ročně – kupříkladu Slavnosti pětilisté růže. To je vlastně i moje ředitelská strategie: město nás musí potřebovat.

Městské divadlo funguje jako stagiona bez stálého souboru. Kromě hlavní scény s kapacitou 280 míst se k menším produkcím využívá i zkušebna v administrativní části budovy nebo prostor útulné kavárny vedle foyeru divadla. li jsme první nekuřáckou kavárnu v Krumlově. Všichni říkali, že nám sem nikdo nebude chodit. Ale stal se opak – začali přicházet úplně jiní lidé, než bylo pro kavárny tehdy obvyklé – maminky s dětmi atd., vypráví ředitel Vozábal. Jelikož budova divadla stojí na samém okraji historického jádra města a nedaleko autobusového nádraží, řada turistů toalety kavárny (a v časech představení i divadla) používá jako veřejné záchodky. Průvodci turistům říkají: „Tady je divadlo, odskočte si, kdo potřebuje!“ smutně krčí rameny Vozábal.

Od roku 1993 prošla budova jen nejnutnější opravou střechy a obměnila se část technického vybavení. Provoz také trpí nedostatkem místa. Chybí nám kupříkladu prostory na archiv, takže jsme v kancelářích zavaleni tunami papíru, dodává Vozábal.

Při komunikaci s úřady ředitel krumlovské scény zažil nejednu kuriózní situaci: Měli jsme tu na kontrole inspektora bezpečnosti práce a on nám naprosto vážně navrhl, abychom na forbínu umístili bezpečnostní zábradlí. Tvrdil: „Bude tma, herec spadne z jeviště a zlomí si páteř.“ Nakonec jsme přísného inspektora dokázali přesvědčit, že zábradlí se na jeviště prostě nehodí.

Součástí technického zázemí divadla je i půjčovna kostýmů, v patře se pak nacházejí tři malé pokoje pronajímané turistům. Ze střechy budovy je krásný výhled na historické panoráma Českého Krumlova.

Pohled na jeviště z provaziště FOTO DANA ČECHÁKOVÁ

Zkušebna, která slouží pro pořádání besed, koncertů atd. FOTO DANA ČECHÁKOVÁ