Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Muzikál Matilda je hitem londýnských divadelních cen

    Muzikál podle knihy Roalda Dahla Matilda získal ve čtvrtek 15. března nejvíc nominací na prestižní britskou cenu Laurence Oliviera za výkony v londýnských divadlech v minulém roce. Byl nominován v celkem deseti kategoriích.


    Muzikál, jehož světová premiéra se odehrála ve Stratfordu v roce 2010 a loni byl přenesen do londýnského West Endu, již předtím získal několik ocenění a je zdá se opravdovým hitem a uměleckým úspěchem současné britské muzikálové scény. V obzvlášť sledované kategorii „Nový muzikál“ se utká s Betty Blue Eyes, London Road a muzikály podle filmů – Ghost (Duch) Shrek. Všechny čtyři představitelky Matildy byly společně navrženy na nejlepší pěvecký a herecký výkon. Režisérem muzikálu, který má na repertoáru The Royal Shakespeare Company, je Matthew Warchus. Newyorská premiéra na Broadwayi se chystá na začátek příštího roku.

    Všechny čtyři představitelky Matildy byly společně navrženy na nejlepší pěvecký a herecký výkon. Foto archiv RSC

    Scenáristou muzikálu Matilda the Musical je dramatik Dennis Kelly, známý u nás svými dramaty Debris (v roce 2009 uvedlo Dejvické divadlo v režii Miroslava Krobota) a především Láska a peníze (má na repertoáru Divadlo v Dlouhé v režii Jana Mikuláška). V nejbližším čísle Divadelních novin – č. 6, které vyjde v úterý 20. března – s ním přinášíme velký rozhovor. Na otázku, jak muzikál vznikl, odpověděl:

    Royal Shakespere Company mě požádala, abych napsal muzikál podle knížky Roala Dahla Matilda. Říkal jsem jim – ale já muzikály nedělám, lidi se v nich zajímají jen písničky a slova mezi nimi jsou jen vata. Ale oni na zadání trvali. Tak jsem se s tím mořil rok a půl. S adaptacemi je to tak, že v literární formě skvěle fungujou, ale na jevišti vše vypadá úplně jinak. Je jasné, že lidi budou v inscenaci určité situace z knížky hledat. Když jsem text odevzdal, režisér Matthew Warchus a dramaturgyně Jeanie O’Hare přišli s návrhem, aby muziku složil Tim Minchin. Na nabídku kývl a přinesl spoustu písniček, které se hodily nejen do míst, která jsem vybral, ale i do dalších. Tak jsme na výsledném tvaru ještě tři roky pracovali. Pro mě bylo úžasné, že jsme měli od RSC důveru, respekt a absolutní volnost. Nikdo další do naší práce nevstupoval, divadlo dodrželo vše, co slibovalo. U muzikálových produkcí to nebývá obvyklé. (více v DN 6, str. 12)

    Výpravu muzikálu Matilda měl na starosti Rob Howell. Foto archiv RSC

    Další nominace na Ceny Laurence Oliviera

    Za nejlepší herecký výkon v činohře dostal nominaci Jude Law za kritiky oceňovaný výkon v inscenaci hry Eugena O’Neilla Anna Christie. Konkurovat mu budou James Corden (One Man, Two Guvnors), David Haig (The Madness of George III, Šílenství Jiřího III.), Douglas Hodge (Collaborators, Spolupracovníci) a Benedict CumberbatchJonny Lee Miller, kteří byli společně navrženi za výkon v inscenaci The Royal National Theatre Frankenstein, kterou čeští diváci mohli vidět v rámci cyklu přímých přenosů do světových kin NTLive a o níž jsme psali v DN 6/2011 (Kdo je pán, kdo otrok, kdo člověk, kdo monstrum). Její režisér Danny Boyle je u nás známý především filmy Mělký hrob, Trainspotting nebo Milionář z chatrče a je také režisérem uvodního ceremoniálu londýnských Letních olympijských her. V DN 6/2011 jsme s ním o inscenaci Frankenstein i LOH přinesli rozhovor (Mezi bytostí a Stvořitelem).

    Mezi herečkami je nominovaná Kristin Scott Thomasová za úlohu v inscenaci hry Harolda Pintera Zrada, Lesley Manvilleová za roli v dramatu filmového režiséra Mikea Leigha Grief (Zármutek), Ruth Wilsonová (Anna Christie), Marcia Warrenová (The Ladykillers) a Celia Imrieová v komedii Michaela Frayna Zepředu zezadu (Bez roucha).

    Na nejlepší novou hru byly navrženy Collaborators (Spolupracovníci) o mladém Michailu Bulgakovovi a Stalinovi, kterou napsal jako divadelní debut filmový scénárista John Hodge (též bylo možné vidět v cyklu NTLive a psali jsme o ní v i-DN č. 19/2011: RNT: Můžeme zlomit kohokoli), Jumpy (O rodičích a dětech) od April de Angelisové a The Ladykillers, které podle britského filmu z 50. let Pět lupičů a stará dáma napsal Graham Linehan. Nominace doplňuje komedie z pera Richarda Beana One Man, Two Guvnors z repertoáru RNT (Adelphi Theatre), která je do Londýna přelomu 19. a 20. století přenesenou variací Goldoniho Sluhy dvou pánů.

    (podle zahraničního i našeho tisku zpracoval a doplnil hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 16. března 2012

    Komentáře k článku: Muzikál Matilda je hitem londýnských divadelních cen

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,