8/2024

16. 4. 2024

Setkání druhů

Uvedení původního muzikálu Mata Hari v pražském Divadle Broadway je prolnutím různých světů. Radek Balaš jakožto libretista příběhu sestrojil retrospektivu života exotické tanečnice a špionky přesně po vzoru své předchozí Marilyn v Klicperově divadle v Hradci Králové. V obou případech je ústředním hybatelem životních osudů dítě, dcera, pro kterou hrdinka učiní cokoli. A pro osudovou lásku, samozřejmě. Písňové texty Lou Fanánka Hagena obsahují obvyklé rýmovánky, ale také místa pěkná zjevně pod vlivem příběhu – textař měl zkrátka o čem psát. Stejně tak Michal David naskládal situacím odpovídající hudbu, směs velmi dobře odposlouchaných žánrů od swingu, přes blues až po lyrické muzikálové árie – ale i ty víc připomínají Karla Svobodu než Michala Davida.

Mata Hari

Kateřina Brožová (Mata Hari), Ladislav Frej (Van Goore) FOTO MICHAL MATYÁŠ

Podřízení všech příběhu a jeho situacím je nadmíru sympatické. Na druhé straně se Michal David ve společné věci autorsky příliš rozplynul, prokázal invenci i schopnost napsat podle potřeby vlastně cokoli, a dobře, kdyby to navíc vyšlo z jeho osobitosti, mohlo být hodně dobře. Z inscenace čiší rukopis Radka Balaše, přesně rozehrané zkratkovité vypointované výjevy, jen bez jeho obvyklých kameňáků, které mohly přílišné důstojenství příběhu odlehčit. Hodně v tomto směru pomohla střídmá vizuální podoba inscenace a neilustrativní videodotáčky – ve vstupní scéně Maurice Chevaliera jako vypravěče pomohly inscenaci dobře rozjet Jiřímu Langmajerovi, který premiéře dominoval. Kateřina Brožová titulní postavě příliš propadá, víc ji bolestínsky prožívá sama, než může publikum. Nepomohl jí ani jednostrunně zaťatý Marek Vašut v roli vyšetřovatele Pierra Bouchardona. Coby Margaretha – mladá Mata Hari se blýskla Alžběta Bartošová. Muzikál je však parádně obsazený ve všech alternacích výraznými osobnostmi, které mohou z každého představení učinit originál.

Odvážným ambiciózním projektem v Divadle Broadway vykročili z kruhu Kleopater a jim podobných show směrem k dramatickému muzikálu. Kéž jim to zdejší divák zvyklý na efektní podívanou a poslyšenou odpustí a přijme pěknou nabídku něčeho podstatnějšího. Jen už v takové produkci nelze tolerovat orchestrální doprovod z nahrávky – kdyby Michal David všechno doprovodil živě na své klávesy, byla by to bomba. A zlatý důl!

Divadlo Broadway Praha – Michal David, Radek Balaš, Lou Fanánek Hagen: Mata Hari. Producenti Oldřich Lichtenberg a Michal David, režie a choreografická koncepce Radek Balaš, choreografie Leona Qaša Kvasnicová, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Roman Šolc, výtvarník projekcí Petr Hloušek. Premiéra 26. září 2013.