Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Letní shakespearovské slavnosti zahajují

    Komedii Zkrocení zlé ženy s Tatianou Vilhelmovou v roli Kateřiny a Romanem Zachem v úloze Petruchia v režii Daniela Špinara připravuje jako svou hlavní novinku letošní festival Letní shakespearovské slavnosti, který se bude konat od 23. června do 4. září v Praze, Brně, Ostravě a na Slovensku. Na programu má celkem osm Shakespearových her, naplánováno je 139 představení.

    Zkrocení ženy jako zrození ženy

    Zkrocení zlé ženy napsal Shakespeare v rozmezí let 1589-1592. Třebaže patří k nejranějším Shakespearovým komediím, překvapí jemností, složitostí a vyzrálostí divadelní struktury, říká o hře překladatel Martin Hilský. Na shakespearovských slanostech se „Zkrocenka“ objevuje už potřetí: Poprvé se v Nejvyšším purkrabství hrála v roce 1995, o pět let později ji tu jako slovensko-české představení uvedl režisér Vladimír Strnisko. V Hilského překladu ji tentokrát režíruje Daniel Špinar, dramaturgyní je Jana Slouková.

    Zkrocení zlé ženy je úžasně vtipnou studií na téma namlouvacích rituálů lidských samečků a samiček, říká Daniel Špinar. Podle něj v sobě hra skrývá i velké pravdy: Například, že pokud chce muž zkrotit ženu, podaří se mu to pouze tehdy, přeje-li si to sama žena. Tahle hra, myslím, mluví i o tom, jak může být osvobozující, když se žena nebojí být ženou a muž mužem. Shakespearovu komedii s mírně nekorektním názvem Zkrocení zlé ženy tak vnímám především jako hru o ženském zrození, dodává režisér.

    Rád bych, aby diváci prožili zábavný večer, v němž se budou mísit prvky klasické činohry s happeningem, trochou grotesky, trochou civilu, trochou povídání s diváky a spoustou hudby. Chci, aby divák přišel a aby se bavil. Tahle Shakespearova hra není černobílá ani mravokárná, není ani feministická ani machistická a pojednává o vlastně o naprosto elementárních věcech: O touze člověka patřit k jinému člověku, o hledání šťastného partnerství. A pak především o tom, že tělesná chemie je vždycky silnější než rozum. A toto téma je tu zpracováno nesmírně hravě, říká Daniel Špinar.

    Roli Kateřiny svěřil režisér Tatianě Vilhelmové. Kateřina je pro mě ženou svobody a nespoutanosti, říká Vilhelmová. Okolí ji vidí jako nezkrotnou, ale to jen proto, že si neví rady s její bezbřehostí. Ona hledá život! Vše, co roste a voní, uvádí herečka, které je režisérův výklad o zrození ženy blízký. Setkání s Petruchiem je pro Kateřinu probuzením její ženskosti. Žena v ní totiž v Petruchiovi konečně získá partnera, s nímž si rozumí. Ani jeden ale nechce tomu druhému ustoupit, neustále se provokují, šprajcují a zkoušejí, kam až můžou zajít. Tohle jiskření jim ale neubírá na vzájemné lásce. V obou je velký oheň a z toho může být jen jeden velký požár! říká Tatiana Vilhelmová, která na slavnostech vystoupila už v roce 2000 jako Miranda v Shakespearově Bouři.

    Kateřina a Petruchio jsou solitéři, rychlí, chytří a impulzivní frajeři, kteří jsou díky svým vyhraněným postojům ke světu zároveň trochu osamocení. Což jim vlastně vyhovuje, říká Roman Zach, představitel Petruchia. I on se – podobně jako Tatiana Vilhelmová – objeví na slavnostech už podruhé: poprvé si zde zahrál v Marné lásky snaze v roce 2001. Stane se to, co se v reálném životě moc často nestává, že se tyhle dva světy potkají a mají dvě možnosti: Buď zešílí, nebo se do sebe zamilují. Stane se to druhé – s esencí šílenství, pokračuje Zach. Ale právě proto, jací Kateřina a Petruchio až do té doby byli, si logicky nemůžou nebo nechtějí hned padnout do náruče, vysvětluje. Podle něj Petruchiovo „krocení“ spočívá hlavně v tom, že chce Kateřinu přinutit projevit její opravdové emoce a city. Ale podobné je to i u Petruchia, oba musí odhodit navyklé obrany a pózy. Na konci pak stojí dva čistí, zamilovaní lidé, říká.

    Kateřininu obletovanou sestru Biancu hraje Lucie Štěpánková, držitelka Ceny Thálie. Biančina podnikavého nápadníka Lucencia ztvární herec a hudebník Vojtěch Dyk, alternuje ho Matouš Ruml. V rolích dalších napádaníků Biancy vystoupí David Novotný jako Hortensio a Vladimír Marek coby Gremio. V úloze Baptisty, šlechtice z Padovy a otce obou dívek, vystoupí Pavla Kikinčuka nebo Oldřicha Víznera. Dále hrají Jiří Černý (Grumio), Michal Kern (Tranio), Petr Vančura (Biondello), Jan Novotný (Vincentio), Zdeněk Hruška (Pedant), Lenka Zbranková (Vdova) a v rolích sluhů Jiří Panzner, Tomáš Kobr a Jindřich Nováček.

    Autorem hudby je Jan P. Muchow. Scénu v podobě skleníku s jabloní se dvěma druhy jablek navrhla Iva Němcová, kostýmy inspirované současně renesancí i dnešní módou vytvořila Lucia Škandíková. Premiéra bude 29. června v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu.

    Oko za oko a další tituly

    Pražskou premiéru bude mít letos slovensko-česká komedie Oko za oko – niečo za niečo: frašku o tom, jak nejlépe řídit stát, nastudoval režisér Michal Vajdička s Ivanou Jirešovou, Richardem Stankem, Martinem Trnavským a dalšími.

    Festival uvede i reprízy dříve úspěšných her: Na programu zůstává Jindřich IV. v úpravě a režii Lucie Bělohradské s Janem Dolanským, Norbertem Lichým a Ladislavem Mrkvičkou. Už potřetí bude uveden i divácký hit Veselé paničky windsorské režiséra Jiřího Menzela s Bolkem Polívkou a Simonou Stašovou.

    Opakovat se bude také Romeo a Julie, slavný příběh veronských milenců s Terezou Dočkalovou, Markem Holým a Jitkou Smutnou. Patrně naposled letos uvidíme v Praze vydařené drama Antonius a Kleopatra s výborným česko-slovenským obsazením. Na Slovensku se připravuje Richard III.

    Pořadatelem slavností je opět AGENTURA SCHOK. Slavnosti spolupořádá Hlavní město Praha, městská část Praha 1 a Správa Pražského hradu. Osobní záštitu nad festivalem převzala i v tomto roce první dáma České republiky Livia Klausová společně s primátory měst Prahy, Brna a Ostravy. Generálním partnerem festivalu je už dvanáctým rokem finanční skupina PPF. Vstupenky prodává síť Ticketportal.

    Více informací o letošním programu, cenách vstupenek a možných slevách najdete na www.shakespeare.cz nebo na www.ticketportal.cz.

    Za LSS Magdalena Bičíková a Jana Bryndová

    • Autor:
    • Publikováno: 22. června 2011

    Komentáře k článku: Letní shakespearovské slavnosti zahajují

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,