8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Krušnohorské divadlo Teplice

První kamenné divadlo v Teplicích nechal při západním křídle svého zámku postavit místní šlechtic Clary-Aldringen.

V sedmdesátých letech 19. století pak iniciativní teplické zastupitelstvo vystavělo na okraji městského parku novorenesanční divadelní budovu pro 800 diváků dle návrhu architekta Bernharda Schreibera. Ta však v září 1919 vyhořela. Prakticky ihned se začalo pracovat na divadle novém. Svou roli sehrálo i přesvědčení, že většinově německé Teplice mají v Čechách nejvyspělejší divadelní publikum hned po Němcích pražských. Vítězný projekt architektů Rudolfa Bitzana a Adolfa Linnebacha akcentoval víceúčelovost objektu – krom divadelních představení se zde měly odehrávat plesy, koncerty, filmová představení a další kratochvíle lázeňských hostů. V roce 1923 bylo otevřeno kino a malý sál s kavárnou, o rok později pak velký divadelní sál.

Po válce se zde usídlil český divadelní soubor, slušného věhlasu dosáhla teplická opereta, která se jako součást Krušnohorského divadla střídala s operou z Ústí nad Labem a činoherci z Mostu. Docházelo k dílčím rekonstrukcím, velký sál kupříkladu získal vyřazená sedadla z Národního divadla, vybudovaly se technické kabiny.

K zásadní změně došlo v osmdesátých letech, kdy byl v sousedství divadla vybudován Dům kultury, navržený libereckým studiem SIAL, kam se přesunula většina nedivadelních kulturních akcí. Školy pro konání maturitních plesů ale stále vyžadují Krušnohorské divadlo, moderní architektura Domu kultury je pro ně příliš studená. Na druhou stranu rozjívení studenti pravidelně ničí zařízení divadla.

Po roce 1989 byl zrušen stálý operetní soubor a divadlo je od té doby stagionou. Divadelní představení se zde konají někdy i dvakrát týdně. Vyprodáno bývá pravidelně na pražská divadla. Lidé se leckdy domnívají, že velkou část publika tvoří lázeňští hosté. Ale vzhledem k tomu, že předprodej se spouští až půl roku dopředu, tak se na ně mnohdy nedostane, říká technik Kulturního domu Teplice Rudolf Rabas. Na konci devadesátých let došlo k rekonstrukci fasády, kavárenské a restaurační části se vrátil elegantní prvorepublikový styl, před pár lety se zrekonstruovala střecha. Nicméně k opravě toho v objektu zůstává stále dost. V současnosti je kapacita Velkého sálu 696 míst, do Malého sálu se vměstná 240 diváků.

Krušnohorské divadlo Teplice Foto Dana Čecháková

Foyer Foto Dana Čecháková

Velký sál Foto Dana Čecháková