Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2024

ročník 33
25. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    7. – 19. dubna 2010

    7. dubna

    Prezentace novinek
    Institut umění – Divadelní ústav představil na tiskové konferenci novinky, které se objevují v náplni jeho práce, zároveň poukázal na kontinuitu vývoje s předchozí činností. Pro veškeré digitalizované kulturní dědictví vzniká informační kulturní portál Czechiana, využívající nové technologie a umožňující nové dimenze pro tok informací (vytvoření systému je plánováno na léta 2010 až 2014). K náplni práce instituce v Celetné ulici patří tradičně příprava Quadriennale 2011. Ediční oddělení chystá vydat kupříkladu Mejercholdovy stati či třetí díl her Thomase Bernharda. Divadelní revue získala novou grafickou úpravu i periodicitu (bude vycházet třikrát ročně). Oddělení mezinárodní spolupráce a vnějších vztahů akcentuje v nejbližších měsících kontakty s Vlámskem a Katalánskem (Uhdeho Zázrak v černém domě bude mít premiéru v Barceloně).
    br

    Mé tělo v zemi zetlí…
    …ne však mé „miluji vás“,
    zpívá v titulní písni svého alba Miluji vás, jež slavnostně pokřtila v pražském Divadle Gong, písničkářka Radůza. Formou jakéhosi písničkového deníku či záznamníku na něm rekapituluje své intimní zážitky z doby svého aktuálního mateřství a manželského soužití. Každá píseň je přesně datovaná (říjen 2007 – prosinec 2009), v bookletu navíc doprovázená texty a rodinnými fotografiemi. Řada písní má až existenciální přesah, což je činí obecně srozumitelnými a přitažlivými. Ach, domov už tak blízko byl / když osud prásknul do kobyl / a když zas pustinou se daly v trysk / žalem zkroutil se mi pysk / ach, kdeže je má teplá stáj / co přijít má, přede mnou taj / příště bych nemusela mít / tu sílu vědět a přece jít… (Na sudá a na lichá, 8. 7. 2009)
    hul

    8. dubna

    Radioservis vydal kompakt dnes neprávem pozapomenuté vynikající klavíristky Věry Řepkové (1910–1967) k jejímu stoletému jubileu. Hrála především českou hudbu, kompakt správně nabízí její promyšlenou a virtuózní interpretaci klavírních cyklů České tance Črty Bedřicha Smetany. Snímky z roku 1959 jsou stále živé muzikalitou a vervou interpretky, která většinu kariéry prožila v rozhlasových studiích, kde od 20. let hrávala v relacích živě! Pro tak tvrdou praxi byla předurčena pohotovostí, s níž hrála z listu a studovala nové skladby – pro potřeby rozhlasu jich za čtyřicet let nastudovala deset tisíc!
    her

    9. dubna

    Je po plese / nenávidíme se
    Je to navěky / žádný comebacky… V pražské divadelní kavárně Potrvá křtil své nové CD Prší nám do campari písničkář a spisovatel (a politik) Jiří Dědeček.

    25 let Pražské pětky
    V Lucerně, nikoli však ve Velkém sále jako v roce 1986, ale „jen“ v kavárně Lucerna v téže pasáži, se sešlo více jak 100 účastníků stále ještě našeho nejrozsáhlejšího uměleckého hnutí Pražská pětka vytvořeného v polovině 80. let součinností 5 divadelních souborů: Sklep, Vpřed, Křeč, Mimóza a Kolotoč (první historicky společnou akcí byl Divadelní bál ve vysočanském Lidovém domě 15. 3. 1985). Akce se účastnila řada dnes známých osobností spjatých s tímto kulturním fenoménem – Vávra, Šteindler, Vorel, Burda, Tuček, Cabani, Rybáková, Vychodilová, Marhoul, Najbrt, Róna, Dejdar, Holubová, Pawlowská ad. Je radostným zjištěním, že tato generační formace, která u nás „ustájila“ postmodernu, nadále jiskří individuálními výkony v takřka všech oborech umění od divadla a filmu až po design a architekturu a občas ještě i kolektivní energií jak ve svých nejlepších časech – dokladem budiž filmy typu Marhoulova Mazaného Filipa, sklepácké Besídky Mlýny a pódiová show MTO Universal či Tros Sketos. Vítaným dárkem ke čtvrtstoletí lidské i umělecké soudržnosti se stala Abeceda Pražské pětky, kterou na jedenácti tiskových stranách připravila Veronika Bednářová pro jubilejní dvěstěstránkové dubnové číslo Reflexu, nebo 5. svazek edičního projektu Pražská pětka, tentokrát o Výtvarném divadle Kolotoč, který v tomto roce chystá nakladatelství Pražská scéna.
    jd

    Režisér Jan Hřebejk pořídil filmový záznam divadelní inscenace opery Zítra se bude…, který do kin 13. května uvede distribuční společnost Aerofilms. Záznam vznikl při speciálním představení pro technickou zkoušku. Producentům se na přání tvůrců povedlo sehnat tři kamery RedCam – což je digitální technologie s filmovou kvalitou. Myslím, že filmovým obrazem i digitálním zvukem může záznam zaujmout operní fanoušky, kteří původní projekt neviděli, věří Hřebejk.

    11. dubna

    Velkou stepovou show vyvrcholil v brněnském Divadle Bolka Polívky Mezinárodní stepařský festival BRNO 2010 (5. – 11. 4.), který přivítal několikanásobné mistry světa ve stepu, bratry Costela Dorela Surbeckovy ze Švýcarska, spolu s dalšími jako lektory stepařských kurzů. Festival zahájila vernisáž materiálů a fotografií Z historie českého stepu v Kavárně pod hodinami na České ulici, na stejné téma přednášel Radek Balaš st., průkopník českého stepu, zastepovat si mohli vyzkoušet i běžní návštěvníci festivalu.
    her

    12. dubna

    Jarní příval Téměř souběžně se objevila vydání tří nových čísel teatrologických časopisů. Svět a divadlo (č. 2) se věnuje výrazněji domácí tvorbě. Kamila Černá reflektuje poslední inscenace Jana Borny, Karel Král píše o vinohradském Vojckovi, Vladimír Mikulka se zamýšlí nad několika tituly Dejvického divadla. Časopis tiskne i nejvýše ceněný text loňských „Radoků“, S nadějí, i bez ní od dramaturga ostravské Arény Tomáše Vůjtka. Divadelní revue se s novým šéfredaktorem Honzou Petruželou představuje také v nové grafické úpravě, z množství otištěných materiálů lze upozornit na rozhovor s profesorem Ivem Osolsobě (vedl David Drozd), Šotkovského srovnávací studii o třech českých inscenacích Hedy Gablerové, na „poznámky“ dosavadního šéfredaktora této revue Vladimíra Justa i na Hommage a Krejča z pera zahraničních autorů Bernarda Dorta a Georgese Banu. Časopis Disk (č. 31) přináší pojednání Jaroslava Vostrého a Júlia Gajdoše, obě inspirovaná českým vydáním knihy Andrease Kotteho Divadelní věda (Úvod). Ruská, u nás dobře známá teatroložka Larissa Solnceva se vrací v obsáhlé studii k inscenaci Dočolomanského Farmy v jeskyni Sclavi/Emigrantova píseň. Znalosti o polském divadle rozšíří studie Jana Hyvnara Divadlo a klášter: polská Reduta a její radikální reforma étosu herectví.
    br

    Jedna z nejuznávanějších francouzských hereček Fanny Ardantová se představila českému publiku na jevišti pražského Divadla Komedie. Vystoupila v hudebním monodramatu Kassandra, ve kterém vytvořila postavu trojské princezny. Představení proběhlo ve francouzštině s českými titulky.

    Občanské sdružení Motus, které provozuje Divadlo Alfred ve dvoře, si zvolilo novým intendantem kanadského režiséra a produkčního Ewana McLarena.

    13. dubna

    Operní soubor Slovenského národního divadla představil na scéně Národního divadla Praha novou inscenaci Gounodovy opery Faust a Markéta. Vrcholné dílo francouzského romantismu nastudoval litevský režisér Gintaras Varnas se šéfdirigentem opery SND Rastislavem Štúrem. Pražské představení Fausta se uskutečnilo necelé tři týdny po slavnostní premiéře v Bratislavě. Pražské Národní divadlo představí na oplátku v květnu ve slovenské metropoli inscenaci Dvořákovy Rusalky v režii uměleckého šéfa Jiřího Heřmana.

    Od 9. do 13. dubna se v pražském Divadle v Celetné, Divadle Alfred ve dvoře, ve Studiu Švandova divadla a v Institutu Cervantes konal 2. ročník festivalu Ibero-Amerických kultur Transteatral. Stejně jako loni přiblížil festival skrze divadlo, hudbu, literaturu, tanec, kinematografii a další umělecké aktivity kulturní prostředí Iberského poloostrova a zemí Latinské Ameriky, zahraniční produkce byly titulkovány nebo tlumočeny do češtiny.

    14. dubna

    Nic nového s S+H K aktuálním oslavám 80 let existence legendární dvojice loutek Spejbl a Hurvínka vydal Supraphon komplet 4 CD nazvaný To nejlepší se Spejblem a Hurvínkem. Obsahuje nahrávky všech tří dosavadních interpretů těchto postaviček – prof. Josefa Skupy (Hurvínek se vzdělává z roku 1956), Miloše Kirschnera (Past na Hurvínka a Hurvínkův mořský vlk z roku 1975) a Martina Kláska (Hurvínek mezi Přemyslovci z roku 1997) – a kompilační CD 80 let se Spejblem a Hurvínkem, jež je i součástí publikace Spejbl a Hurvínek na nitkách osudu. Přiložený booklet postrádá jakékoli, k výročí se nabízející vzpomínky pamětníků či analýzy bohaté historie S+H. Komplet se tak řadí k ryze komerčním nakladatelským tahům čerpajícím z nijak objevných nahrávek. Zkrátka edičně odfláknuté The Best of.
    hul

    15. dubna

    Kauza Púčik Mladý režisér Braňo Holiček připravil se „slovenskou sekcí“ Divadla v Dlouhé scénické čtení hry Ivana Stodoly Jožko Púčik a jeho kariéra, a to jako soudní rekonstrukci. Výsledkem je však téměř řádná inscenace.

    Jožko Púčik je až příliš poctivý dobrák, který je neprávem nařčen z krádeže peněz; vyšetřovací mašinérie a nešťastná shoda okolností jej dožene před soud. Příběh není komplikovaný, a tak není divu, že se režisér držel nadsázky, naivní stylizace a hravosti. Recenzi čtěte na www.divadelni-noviny.cz

    Markéta Dolníčková

    17. dubna

    Divadlo a já Kunsthistorik František Dvořák se dožil devadesáti let. K jeho narozeninám vydalo nakladatelství Pražská scéna vkusnou, fundovanou a obsahově pro mnohé překvapivou publikaci Divadlo a já. Na téměř 150 stranách shrnuje texty, které oslavenec publikoval o divadle či divadlu blízkých osobnostech (František Tichý, František Tröster…) a naopak vzpomínky na něj coby pedagoga (mj. Miloše Formana). Samostatnou kapitolou je text jeho syna Jana Divadlo grafiků, jehož část jsme otiskli v minulém čísle.
    hul

    18.dubna

    TV To chtělo panáka magnesie Předávání cen za umělecké výkony se v posledních měsících zvrhává v excentrická show, v nichž o oceněná díla jde jakoby až ve druhé řadě. Myslím, že s písemnictvím se tento reklamní způsob prezentace snoubí ještě obtížněji než v případě filmového umění. Aňa Geislerová je jistě báječná moving star, ale její „parodické“, prizmatem červené knihovny traktované moderování cen Magnesia Litera (za autorské spolupráce Benjamina Tučka) bylo snesitelné jen chvilku. Co naplat, že spoluúčinkující Vojtěch Dyk přesvědčil o své suverenitě ve vokální oblasti, co naplat, že moderátorka sama prokázala v rámci bizarní poetiky večera pohotovost. Bolek Polívka s Pavlem Liškou jsou také výborní herci, a víme, kam letos se Lvy došli.
    br

    19. dubna

    V brněnském kině Art začal třetí ročník přehlídky Foyer, pořádané ve spolupráci s Brněnským kulturním centrem REPT. Přehlídka mapuje divadlo ve filmu, ať už se jedná o hrané snímky, dokumenty nebo záznamy výjimečných představení. Letošním tématem jsou česko-polské vztahy, tahákem je např. záznam Wajdovy inscenace Hamleta. Patronem přehlídky je ředitel Centra experimentálního divadla Petr Oslzlý.

    (Ne)věří na zázraky Nová inscenace A-studia Rubín Kouzelník (text je kolektivním dílem herců, režiséra Tomáš Svobody a dramaturgů Petra Kolečka a Luďka Horkého) vychází ze spolupráce s profesionálním kouzelníkem Romanem Štabrňákem. Formálně jde o dramatické pásmo, kde se činoherní výstupy střídají s kouzelnickými triky a hudebními čísly. Roman Štabrňák hraje kouzelníka Romana, který přestal věřit na zázraky, Barbora Poláková jeho asistentku a manželku Báru. Nepříliš hluboký text, kde má důležitou roli umění říci v pravém momentě dostatečně sprosté slovo, spojuje problém manželské krize, v závěrečné pointě vyřešený tím, že racionální kouzelník uvěří v mocnou sílu zázraku. Recenzi čtěte na www.divadelni-noviny.cz

    Táňa Švehlová

    19. dubna

    Jednota hudebního divadla ve spolupráci se Státní operou Praha Nadací Život umělce uspořádala každoroční Burzu mladých zpěváků. Předzpívala zhruba padesátka mladých pěvců nejen tuzemských, pravidelně zajíždějí pěvci ze Slovenska a zemí bývalého Sovětského svazu, letos přibyli ze Srbska, Polska a Německa. Česká pěvecká škola si v této konkurenci moc dobře nestojí, nicméně případní zaměstnavatelé měli z čeho vybírat, leč překvapivě většina z nich letos na Burzu ani nezavítala. Adepti mohli své výkony konzultovat s pěveckými pedagogy Antonií Denygrovou, Evou Zikmundovou a Antonínem Švorcem, pro vybrané Jednota hudebního divadla opět uspořádá krátké podzimní turné.
    her

    20. dubna

    Brněnská sekce Teatrologické společnosti připravila přednášku Petry Ježkové Pěstní opatření páně Kvapilovo. Přednáška se pokusila ilustrovat poměry v českém kulturním prostředí na přelomu 19. a 20. století, které vyvrcholily až zpráskáním redaktora Divadelních listů Otty Frastra Jaroslavem Kvapilem na ulici za bílého dne v březnu 1902.

    • Autor:
    • Publikováno: 4. května 2010

    Komentáře k článku: 7. – 19. dubna 2010

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,