Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    24. 3. – 2. 4. 2010

    24. března

    Šrut králem
    Básník Pavel Šrut převzal v pražském Divadle v Celetné Cenu českého střediska ASSITEJ, Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež, a stal se tak – po loňském vládci Petru Niklovi – novým králem divadla pro děti a mládež u nás. České středisko tento čestný titul od roku 2002 každoročně uděluje osobnosti, která tvořivým a inspirativním způsobem přispěla k rozvoji tohoto směru divadla. Symbolické keramické dílo pro laureáta, které vyrobily děti ze ZŠ Donovalská v Praze, převzal Šrut před představením souboru ZŠ Bechyně Osmý John a Krvavý koleno, jež vzniklo podle jeho předlohy. Stejnojmennou pohádku z knihy Prcek Tom a Dlouhán Tom a jiné velice americké pohádky zdramatizoval František Oplatek. Akce byla součástí jubilejního 10. ročníku přehlídky divadelních inscenací v rámci Světového dne divadla pro děti a mládež, které připadá na 20. března.
    hul

    Nápady mladých architektů, jak změnit fasádu Nové scény, byly zpřístupněny na piazzetě Národního divadla v Praze. Soutěž přinesla 40 návrhů. První cenu získal architekt Jiří Matura, druhé místo porota udělila studiu Mimosa architekti a třetí cenu dostal ateliér COLL COLL. Výstava potrvá do 21. dubna.

    Tři bytové horory
    Radioservis pokračuje v záslužné vydavatelské činnosti a pomocí 2CD zpřístupnil tři rozhlasové hry Pavla Kohouta v režii Ivana Chrze. Pod souhrnným, krutě ironickým titulem Život v tichém domě obsahuje opusy napsané v sedmdesátých letech, které však byly v úpravě Jeleny Mašínové obohaceny i o současné reálie (např. „schengenský prostor“), čímž přerostly z normalizačních nočních můr ve varování před obecnějšími nebezpečími totalitarismu. Hry Válka ve třetím poschodí, Požár v suterénu a Pech pod střechou jsou výborně obsazeny, i v epizodách účinkují špičkoví interpreti. Kohoutova lehkost v budování a vršení zápletek nepřekvapí, nejvíc mě potěšilo rozvíjení brutálního „požárnického“ příběhu, pointa třetího kousku byla předvídatelnější. Osobně bych ve zvukovém ztvárnění her oželel výrazný výskyt konkrétních ruchů (i když „tichý dům“ v označení volné trilogie vyzní takto mnohem ironičtěji), potěšila mě ovšem řada hereckých výkonů, Hrzánové, Donutilův či Preissův.
    br

    25. března

    Ve šlépějích Fixy a Sunshine
    V českobudějovickém klubu Velbloud byl na společném koncertu s pop-rockovou skupinou Sunflower Caravan pokřtěn první kompaktní disk indie-rockové formace Vees, jež vznikla z „kultovních“ domácích VVV. Vycházejí z hudby 60’s, ale pohybují se i ve vodách punku a rock-’n’rollu. Starou muziku máme v krvi, ve svých počátcích jsme ji sjížděli od rána do večera, žádný revival ale rozhodně nejsme, shodně říkají. Kmotrem anglicky zpívaného EP nazvaného Johny Moon, které hudebně navazuje na české skupiny Vypsaná Fixa a Sunshine, byl právě baskytarista skupiny Sunshine Pavel Litvaj řečený Tuzex. Další nadějná skupina vyrostlá z regionální nezávislé scény.
    hul

    Pražská sekce Teatrologické společnosti připravila v Malém sále Divadelního ústavu přednášku Marka Hlavici Performanční studia – hrozba nebo naděje divadelního školství? Přednáška představila nový akademický obor performančních studií, pokusila se pojmenovat kořeny, vývoj, různé podoby, teoretická východiska, nejvýznamnější představitele a současný stav oboru a jeho výhled do budoucnosti.

    26. března

    V brněnské Janáčkově opeře vystoupila na mimořádném koncertu Slavné operní motlitby Eva Urbanová, od loňska stálý host zdejší opery. Spolu s ní vystoupili přední sólisté brněnské opery Csilla Boross, Pavla Vykopalová či Peter Berger, a také sbor a orchestr. Druhý den Eva Urbanová zazpívala Amneris v představení Verdiho Aidy.

    her

    Kaiser s Jirousem na jednom CD
    Radioservis vydal v řadě svých audioknih proslulou biografii Ivana Martina Jirouse Pravdivý příběh Plastic People v podání samotného autora a – spolu s ním – herce Oldřicha Kaisera. Strhující, věrné i pitoreskní vyprávění o letech, kdy Jirous působil jako manažer The Plastic People Of The Universe, vzniklo na přelomu let 1980–1981 a nedávno je vydalo nakladatelství Torst. Spojení Jirous-Kaiser je navenek překvapivé, v nahrávce se však oba přístupy – autentický Jirousův a mírně groteskní, chvílemi však mrazivě věcný Kaiserův – vhodně prolínají. Důležitou součástí pětihodinové nahrávky ve formě mp3 jsou hudební mezihry sestavené ze skladeb PPU.
    hul

    27. března

    Poslední tři dvojalba dovršila audioprojekt, jímž Popron Music vyslal do světa román Osudy dobrého vojáka Švejka. Vsadil na rozmanitost deseti českých herců, kteří načetli jeho kapitoly – Josef Somr, Bohumil Klepl, Miroslav Donutil, Petr Nárožný, Václav Postránecký, Arnošt Goldflam, Václav Vydra, Rudolf Hrušínský, Martin Dejdar a Pavel Zedníček. Celkem tak posluchač dostal do rukou dvacet cédéček se Švejkem.

    TV glosář – Chopin 200
    Česká televize uvedla záznam galakoncertu uspořádaného 1. března ve Varšavě k 200. výročí narození Fryderyka Chopina. O přesné datum Chopinova narození se vedou spory (uvádí se též 22. únor), což byla příležitost slavit nejproslulejšího polského hudebníka celý týden. Poláci přitom otevřeli oslavy i koncert světu tak důsledně, že příležitost zahrát obsáhlý výběr z Chopinova díla dostali jen zahraniční, samozřejmě špičkoví klavíristé, dokonce dva ze tří byli Asiaté, všichni ovšem vítězové prestižní varšavské Chopinovy soutěže: Nokturna a Andante Spianato zahrál čínský klavírista Yundi Li, jeho vietnamský kolega Dang Thai Son za doprovodu holandského Orchestru 18. století řízeného Fransem Bruggenem přednesl na autentickém nástroji z 19. století Chopinův 2. klavírní koncert, jen 1. klavírní koncert připadl klasikovi euroamerické chopinovské interpretace Garricku Ohlssonovi doprovozenému Varšavskou filharmonií s Antoni Witem. Velkolepá akce, přehlídka špičkové klavírní hry – jen jsme se měli připojit k přímému přenosu a tudíž k civilizovanému světu, ne jen s takřka měsíčním (!) zpožděním záznamem vyplnit sobotní kulturní program na „dvojce“. Holt nám chybí polská velkorysost. Možná i peníze, ale až na druhém místě!
    Josef Herman

    Mezinárodní den divadla byl ustanoven v roce 1961 Mezinárodním divadelním institutem/International Theatre Institute. Tento den slaví každoročně 27. března všechna národní střediska ITI. Letos k němu tradiční provolání (v minulých letech se vyslovili Edward Albee, Václav Havel, Tankred Dorst a další) rozeslala významná britská herečka Judi Dench, která mimo jiné zdůraznila: Divadlo se hraje po celém světě a nejen v tradičních divadelních prostorách. Představení se mohou odehrát v zapadlé vísce v Africe, pod horami Arménie, na malém ostrůvku v Pacifiku. Všechno, co divadlo potřebuje, je prostor a diváci.

    28. března

    Klicperově divadle v Hradci Králové se poprvé hrál původní „taneční muzikál a trochu thriller pro malé i velké“ Kočičí město aneb Kec, který pro Taneční obor ZUŠ Na Střezině napsal Pavel HorákVáclavem Šustem. Ten školní produkci též režíroval. Inspirace muzikálem Cats je zřejmá a přiznaná, příběh však sleduje osudy koťátka Miau, které se díky lidem ocitne na smetišti. Premiéra měla velký ohlas, reprízy se chystají na 17. a 18. dubna.
    her

    Mistr Haken na scénu!
    Basista opery Národního divadla Luděk Vele zorganizoval dopolední matiné věnované stému výročí narození Eduarda Hakena. Na jevišti stála Hakenova busta, kterou Vele přizdoboval podle rolí, v nichž si z dobových snímků Hakenovo mistrovství připomnělo vyprodané hlediště Národního divadla. Hold Hakenovi vzdali zpěvem Aleš Briscein a Eva Urbanová za klavírního doprovodu Davida Švece, slovem pak pamětníci: samozřejmě sám Vele, Hakenova dcera Marie a překvapivě i Halina Pawlovská, jejíž rodina stejně jako rodina Hakenova patřila do komunity volyňských Čechů, kteří se vrátili do vlasti. V rámci velmi neformálního programu zbylo místo i pro povídku na téma, zda Mistr Haken uměl plavat, a byly předány Ceny Eduarda Hakena vynikajícím emeritním pěvcům Libuši Bláhové a Ondreji Malachovskému. Z lóže spokojeně přihlížel i ministr kultury Václav Riedlbauch.
    her

    29. března

    V brněnském HaDivadle hostoval zájezdový seriál scénických čtení LiStOVáNí. Nejnovější díl oblíbeného projektu nabídl český bestseller loňského roku od Tomáše Sedláčka Ekonomie dobra a zla a knížku Ztraceni v čase od známé dětské autorky Petry Braunové. Oba autoři se představili osobně po boku Lukáše Hejlíka a Alana Novotného.

    1. dubna

    Pražské divadlo Spejbla a Hurvínka se po dvou letech vrátilo do zrekonstruovaných suterénních prostor někdejšího kina v pražských Dejvicích. V opravené scéně naleznou návštěvníci unikátní muzeum loutek, které představíme i ve vitrínách ve foyeru. V sále se změnilo prakticky všechno – od vzduchotechniky, sklonu hlediště, díky němuž i ty nejmenší děti báječně uvidí, zázemí pro diváky a koneckonců i pro herce, uvedla Helena Štáchová. Rekonstrukci, která stála více než 130 milionů korun, financovala městská část Praha 6. Divadlo dále vydalo knihu zachycující historii souboru Spejbl a Hurvínek na nitkách osudu. Kniha může sloužit i jako dokument doby. Dá se z ní zjistit, čemu se lidé v průběhu století smáli, jak se vyvíjel humor, dialogy a povahy našich postaviček, uvedla Helena Štáchová.

    Silent love – Palác Akropolis
    Na apríla jsme byli svědky mimořádné mesaliance žánrů v Paláci Akropolis. Premiéra koncertně-mimického programu Silent love, který se pak přesouvá na středně velké turné po vlastech českých a moravských, opravdu tiše pitvala lásku, jak slibovala propagace. Na jednom podiu se sešla dost nesourodá čtveřice: Miřenka Čechová a Radim Vizváry, čili Teatro pantomissimo, takto mágové new mime a fyzického divadla se zaměřením na sado maso a černý humor vůbec, Lenka Dusilová, takto křehká zpěvačka s kytarou, a Xavier Baumaxa, jehož „folkpunkové“ písně se kupodivu k něžně poetickému inteligentnímu popu Lenky Dusilové nesmírně hodí. Atmosféru dotvářely živé klipy Tantehorse. Bylo vidět, že čtveřice se teprve sžívá, a bude-li spolupráce pokračovat, může přinést velké plody. Důkazem čehož byla největší pecka koncertu: duet Lenky Dusilové a Xaviera Baumaxy „Prý se tomu říká láska“ (ano, skutečně šlo o cover-verzi známé písně) s precizním, hravým, krutým a hlavně ostře vtipným vysvětlením Miřenky Čechové a Radima Vizváryho, čemu se také prý říká láska. (Recenzi čtěte na www.divadelni-noviny.cz)
    Vojtěch Varyš

    Konec Prospera v Celetné
    V budově Institutu umění – Divadelního ústavu v Praze ukončilo svoji činnost knihkupectví Kosmas-Prospero. V návaznosti na tento krok byl přímo v recepci Institutu umění – Divadelního ústavu v Celetné ulici 17 zaveden zvýhodněný prodej (sleva 20 %) publikací této instituce. Současně tam lze zakoupit i spřízněná periodika Czech Theatre, Divadelní noviny, Divadelní revue, Loutkář, Svět a divadlo a Taneční zóna. Přibližně od poloviny roku bude na internetových stránkách zprovozněn e-shop v české i anglické mutaci.

    2. dubna

    Havel korejsky
    Při příležitosti hostování Divadla Archa v korejském Soulu, kde se v původním obsazení a kulisách odehrála ve dnech 2.–4. 4. 2010 tři představení Havlova Odcházení v češtině s korejskými titulky, vydalo soulské kulturní centrum LG Arts Center – za podpory velvyslanectví ČR v Korejské republice – text této hry také knižně. Jedná se zároveň o první knižní vydání této divadelní hry tak, jak ji autor upravil pro Divadlo Archa. Hru do korejštiny přeložil divadelní režisér a dramatik Šin Ho (Shin Ho), který je absolventem pražské DAMU a do korejštiny už například převedl libreto muzikálu Dracula, prvního z desítky českých muzikálů, jež pronikly do korejských divadel.

    Útlý svazek s portrétem autora na obálce společně pokřtili představitel hlavní role Jan Tříska, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a velvyslanec ČR v Korejské republice Jaroslav Olša, jr. Akce se zúčastnila většina herců Divadla Archa, včetně Vlasty Chramostové, Zuzany Stivínové a Jana Skopečka, čeští a slovenští krajané žijící v Soulu, korejští bohemisté a přátelé ČR, mezi nimiž byli i velvyslanci Kambodže a Laosu nebo předseda vlivné Mezinárodní asociace divadelních kritiků, korejský profesor Kim Jun-čchol (Kim Yun-Cheol). Odcházení je teprve druhou do korejštiny přeloženou a vydanou Havlovou hrou (po Audienci). Kromě těchto dvou svazků vyšel v korejštině ještě soubor esejů Letní přemítání, Dopisy Olze a původní studie o Václavu Havlovi z pera profesora Pak Jong-šina (Park Yeong-shin).
    jol

    • Autor:
    • Publikováno: 20. dubna 2010

    Komentáře k článku: 24. 3. – 2. 4. 2010

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,