Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Kronika 8. ledna—21. ledna 2014

    8. ledna

    Krále nehledám Nakladatelství Galén vydalo nové studiové album svérázného písničkáře a básníka Jiřího Smrže, jež tak vychází po osmi letech po jeho předchozím úspěšném CD Poslední láska, které získalo v roce 2005 Anděla v kategorii Folk & Country. Pro natočení aktuálního alba přizval Smrž ke spolupráci spoluhráče ze 70. let Jiřího Kováře a ve studiu ve Vyšším Brodě natočili spolu s řadou vzácných hostů třináct existenciálně laděných bolestných sebezpytných písní, jež autor věnoval památce svého – v roce 2013 zesnulého – dědečka Ladislava. Jak mnozí hledám království / krále nehledám / to království je odjinud…hul

    V galerii Chvalského zámku v Praze byla zahájena výstava uznávaného divadelního fotografa Pavla Štolla Portréty osobností. Mezi prvními si ji prohlédl i oscarový režisér Jiří Menzel.

    9. ledna

    Pražské Divadlo AHA! zahájilo několikaměsíční projekt Čapkovské jaro. Cílem festivalu je podle organizátorů nabídnout rozsáhlou a pestrou paletu tvorby bratří Čapků i Olgy Scheinpflugové, a to všem věkovým a sociálním skupinám diváků. Pohádky, nekonvenční i klasické adaptace dramat a komedií, scénické čtení, poeticko-hudební provedení Čapkových překladů francouzských prokletých básníků, odborné přednášky, vypočítávají tvůrci. Divadlo AHA! působí v prostorách vysočanského Gongu.

    10. ledna

    Opera Národního divadla moravskoslezského v Ostravě uspořádala mimořádný koncert k zahájení Roku české hudby s názvem České operní gala, To nejlepší z české opery! Dramaturg Daniel Jäger vygradoval velkoryse rozvržený repertoár od oblíbených árií z oper Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka k ukázkám zapomínaných a neprávem nehraných skladatelů. V podání Soni Červené zazněl i vstupní melodram Jsem pohádka z hudby Josefa Suka k Zeyerově Radúzi a Mahuleně, úryvky z oper Šárka Zdenka Fibicha, Eva Josefa Bohuslava Foerstera, Honzovo království Otakara Ostrčila, Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka a Karlštejn Vítězslava Nováka. Koncert byl zároveň přehlídkou pěvců, kteří v ostravské opeře pravidelně zpívají, vedle domácích Kateřina Kněžíková, Jana Sýkorová, Eva Urbanová, Aleš Briscein, Tomáš Černý, Ivan Kusnjer, Peter Mikuláš, Jan Vacík. Orchestr a sbor ostravské opery spolu se členy zdejšího Operního studia dirigoval Robert Jindra.HER

    11. ledna

    Stará hudba v Brně Hudba minulých století od baroka po raný romantismus, ale i světové premiéry soudobých skladeb zazněly v projektu Hudební fakulty JAMU Týden staré hudby, který začal v Brně. Týdenní akce měla na programu semináře, mistrovské kurzy a koncerty. Konala se pod záštitou evropského projektu EUR-TEXT: zpět do budoucnosti!, jehož cílem je vytvoření dialogu mezi současným uměním a evropským kulturním dědictvím. Projekt byl současně prezentací nově připravovaného oboru Interpretace staré hudby, který má být po předchozí akreditaci na JAMU otevřen v novém akademickém roce a bude nabízet studium sólových nástrojů se zaměřením na starou hudbu a její autentickou interpretaci. Takto prakticky zaměřený obor jiná tuzemská vysoká škola dosud nenabízí, a JAMU by tak měla získat v tomto ohledu prvenství. V zahraničí je výuka dobové hry již běžná. (Více na i-DN)hul

    Světově proslulí tanečníci Jiří a Otto Bubeníčkovi uvedli v pražském Národním divadle galapředstavení Les Ballets Bubeníček. Ve dvou večerech 11. a 12. ledna vystoupili s umělci z předních evropských souborů. Zatančili na choreografie Toccata, Faun, Obraz Doriana Graye a Dech duše, které věnovali svým babičkám.

    12. ledna

    TV Romantika v hrobě Chodím kolem onoho strašnického hřbitova pravidelně už řadu let, ale netušil jsem, jaké drámo se za jeho zdí odehrává. Povšiml jsem si nějakých bezdomovců a posléze zedníků při rekonstrukci zdi, ale teprve po zhlédnutí dokumentu režiséra Davida Vondráčka Láska v hrobě si dal vše do souvislostí. Točit filmy o feťácích, zlodějích či houmlesácích je nepochybně společensky záslužné: jako v kritickém zrcadle si v nich můžeme prohlížet svou měšťáckou existenci. Problémem je žánr. Zatímco v Třeštíkové dokumentu Katka (v internetové diskusi nad Vondráčkovým snímkem připomínaném) jsem existenciální úzkosti vztahu uvěřil, hřbitovní protagonisté Jana a Jan, dnes již oba po smrti, hráli pro mě trapnou tragikomedii. Za alkoholický honorář předváděli svou bídu stejně pyšně jako narkoman rozpíchané tělo. Žádný cit, či dokonce láska, jen vypočítavost lidských živočichů, kteří si vypomáhají. Láska v hrobě by byl pěkný název, kdyby jej režisér mínil ironicky a kriticky. Při sledování dokumentu jsem si říkal, že onu hudebně podbarvenou kýčovitou melodramatičnost snad její autor nemůže myslet vážně, obávám se ale, že – s filmařskou vypočítavostí – předstíral hloubku tam, kde není.der

    kronika_laska-v-hrobe3_fmt

    Masopust v Eliadově knihovně Společnost Masopust, nezávislé divadlo působící od roku 2008 v oblasti dramaturgické archeologie propojené se současnými tématy, přeneslo svou činnost do Eliadovy knihovny pražského Divadla Na zábradlí. Své působení zde zahájila hrou Calderóna de la Barci Vytrvalý princ v režii Štěpána Pácla. Následovaly další inscenace souboru – morální thriller Lenky Lagronové Čupakabra a druhá premiéra „variací na divadlo“ Andělé mezi námi v režii Jana Friče. První inscenací zkoušenou přímo v Eliadově knihovně bude adaptace románu Virginie Woolfové Orlando v režii Anny Petrželkové. Premiéra je plánovaná na červen. (Více na i-DN)hul

    13. ledna

    trapl_fmtDvojalbum Tomáš Trapl – 30× muzikál přináší třicet písní k výročí třiceti let významného muzikálového herce na pražských scénách. Byl prakticky u všeho podstatného počínaje Bídníky, jimiž v roce 1992 začal pražský muzikálový boom, přes Pěnu dní, tři nastudování rockové opery Jesus Christ Superstar, Draculu, Krysaře, Kleopatru až po nejnovějšího Quasimoda a Casanovu. Dva kompaktní disky obsahují originální nahrávky z tehdy vydaných CD, live záznamy přímo z jeviště i nově nahrané skladby, speciálně vytvořené pro tuto kompilaci v domácím studiu Petra Koláře. Dvojalbum vyšlo symbolicky na zpěvákovy padesátiny.HER

    Hrdelní řev hraček V elegantní, na šedesátá léta upomínající grafické úpravě Martina Grocha s plošnými figurálními ilustracemi scénografky Andrey Králové vydalo nakladatelství Akropolis soubor čtyř her pro děti režiséra a dramatika Davida Drábka a nazvalo ji (se zřejmým odkazem na Ivana M. Jirouse) Drábek dětem! Jde o groteskní reinterpretace známých námětů: Čtyřlístek (2006), Sněhurka – Nová generace (2006), Planeta opic aneb Sourozenci Kaplanovi mezi chlupatci (2006) a Hračky (2010). Jejich poetika spíše než na Ivana Jirouse upomíná na černěgroteskní autory typu Stanislava Mráze, Pierre-Henri Camiho nebo Huberta Krejčího. hul

    15. ledna

    Spisovatel Dan Brown navštívil Prahu. Americký autor, který prodal po celém světě více než dvě stě milionů knih, se zúčastnil v Národním divadle inscenovaného čtení svého zatím posledního románu Inferno. Večer uspořádal Lukáš Hejlík a jeho sdružení Listování. Brownův poslední román Inferno, jehož název znamená peklo, je čtvrtou knihou o profesoru Robertu Langdonovi. Se sto tisíci prodanými výtisky je hitem i v Česku.

    dan-brown-inferno-book_fmt

    Happening v uličce Dosud bezejmenná brněnská ulička vedoucí od domu pánů z Fanalu, nynějšího sídla Divadla Husa na provázku, ke Kapucínským zahradám a Denisovým sadům se definitivně přejmenovala na Havlovu. Poté, co v prosinci zastupitelstvo městské části Brno-střed schválilo její pojmenování, rozhodlo se DHnP spolu se Sokolem Brno I. uspořádat slavnostní inauguraci, a to v předvečer pětačtyřicátého výročí sebeupálení Jana Palacha. Po celé délce uličky byly k vidění fotografie Václava Havla, zpíval chrámový sbor a Big Beatles a kromě připevnění cedule s názvem uličky byla odhalena také posmrtná maska Jana Palacha. Členové Husy na provázku připomněli chronologický přehled celé přes rok se táhnoucí „přejmenovávací“ kauzy. V rámci happeningu, který uváděl Vladimír Morávek, vystoupili se svými proslovy Petr Oslzlý, Jiří Doležal nebo Anna Freimannová.něm

    16. ledna

    Orchestr Berg vyhlásil v Městské knihovně v Praze další ročník poslechové soutěže původních skladeb NUBERG. Do soutěže je nominováno pět skladeb premiérovaných orchestrem Berg v roce 2013 (Jakub Rataj: Proraketon, Jan Šikl: Skrytý půvab hydrometeorologie, Michal Rataj: Spatialis, Tomáš Pálka a Michaela Plachká: in-den-BERG-en, Martin Klusák: In paradisum), široká veřejnost si je může poslechnout na internetu nebo na CD a do 21. února o nich hlasovat. Zvláštní sekce rozšíří hlasování také do vybraných škol. Rozhodovat bude i mezinárodní odborná porota. Vítězné skladby zahraje orchestr Berg na koncertě 18. března v Národním památníku na Vítkově v Praze.HER

    Neztracené vlaky Nakladatelství Audioberg vydalo Pohádky pana přednosty publicisty a spisovatele, dlouholetého pracovníka Českých drah Roberta Drozdy. Jejich interpretem je Josef Somr, režie se zhostil herec Studia Ypsilon Jan Jiráň, scénickou hudbu připravil slovenský jazzový kytarista Peter Binder. Čapkovsky laděné příběhy o pohádkových dědečcích, výpravčích, co všechno vědí, šikovných průvodčích a ztracených vlacích upomínají na dávné rozhlasové nahrávky nedělních pohádek pohádkového skřítka Hajaji, jež poslouchaly děti mnoha generací. Jsou podobně laskavé, úsměvné, chytré a vtahují posluchače do bohatého světa fantazie. Ojedinělost projektu podtrhuje i bohatě vypravený booklet s fotografiemi vláčkových modelů a kresbami Jiřího Boudy.hul

    18. ledna

    Zdeněk Svěrák získal Cenu Vladislava Vančury, kterou mu udělil Český filmový a televizní svaz (FITES) za profesionalitu, humanismus a humor, jimiž po léta neokázale kultivuje český film. Nepíšu proto, abych kultivoval, ale abych rozesmál a potěšil. Poslouchám, co lidé říkají, jak se chovají, a leckdy mi v tom zazáří nějaký kamínek, který by mohl být základem vtipu, řekl Svěrák.

    20. ledna

    Spektakulární temnoty Na Nové scéně pražského Národního divadla byl inscenací belgického souboru Mossoux-Bonté nazvanou Les buveuses de café zahájen 1. ročník Festivalu Spectaculare, který propojuje elektronickou a experimentální hudbu, tanec, pohybové divadlo s multimédii, projekcemi nebo vizuálním uměním. Kromě Nové scény se během následujících deseti dnů konala festivalová představení v Paláci Akropolis, Centru současného umění DOX a ve Studiu Hrdinů – Veletržním paláci. Programoví ředitelé a dramaturgové festivalu Petr Boháč a Josef Sedloň přivezli přední osobnosti současné elektronické hudební scény.hul

    21. ledna

    Taneční sekce IDU ve spolupráci s Festivalem tanečních filmů vydala na DVD kolekci českých tanečních filmů Tanec a kamera 2013. DVD přináší šest tanečních snímků, které byly natočeny v rámci stejnojmenného workshopu v dubnu 2013. Workshop vedl renomovaný britský režisér David Hinton, m.j. držitel ceny Emmy a Prix Italia a mnoha dalších ocenění.

    Čaje o páté Pražská Ypsilonka promítla na Malé scéně svého pražského divadla ve Spálené v rámci cyklu Čaj o páté unikátní záznam představení Carmen nejen podle Bizeta, čímž připomněla padesáté výročí vzniku divadla. Inscenaci autora a režie Jana Schmida z roku 1966 převedl na filmové plátno jako krátkometrážní film v roce 1967 divadelní a filmový režisér Evald Schorm. (více na i-DN)hul

    • Autor:
    • Publikováno: 3. února 2014

    Komentáře k článku: Kronika 8. ledna—21. ledna 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,