Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Kronika 28. prosince 2013—6. ledna 2014

    28. prosince

    Za zrcadlem Nakladatelství Bondy vydalo knihu publicistky Blanky Kovaříkové Největší tajemství Oldřicha Nového, ve které autorka detektivním způsobem pátrá po rodinných kořenech a osudech adoptivní dcery herce Oldřicha Nového Jany, jejíž skutečné rodné jméno bylo Blažena Jakešová (nar. 18. 2. 1937 v Rychnově nad Kněžnou), ale jelikož její matka Anna Františka Hartmannová po porodu ve svých 29 letech zemřela a stejně starý otec Jiří Antonín Jakeš se nedokázal (či nechtěl) starat o velkou rodinu (měli již čtyřletá dvojčata, z nichž jedno – Jiřina Břízová – dnes žije v Žamberku), nechal dceru převézt do kojeneckého ústavu v Krči a nabídl k adopci. Oldřich Nový svou budoucí milovanou Janu objevil a přivezl z útulku na pražské Štvanici, v domě, ve kterém nedávno skupina Tygr v tísni inscenovala Meyrinkova Golema… Jana, provdaná Včeláková, považovala za své rodiče manžele Nové (byť o svém původu věděla). Zemřela 6. listopadu 2006 a je pochovaná na Olšanských hřbitovech v hrobě se svým „tátou“ Oldřichem Novým. hul

    nový + dcera těsně po _fmt

    29. prosince

    Košler novátorsky Brněnská JAMU připravila ve spolupráci s pražským Národním divadlem výstavu věnovanou dirigentovi Zdeňku Košlerovi. Výstava v historické budově Národního divadla se pyšní netradičním technologickým prvenstvím – speciální aplikací pro Samsung Smart TV o klasické hudbě. Uživatel může její menu ovládat pomocí pohybů ruky a vybírat jednotlivé položky, tedy podobně jako dirigent svůj orchestr. Jde o jedinou aplikaci z oblasti klasické hudby s touto funkcí na světě. JAMU se tak připojila k Berlínské filharmonii a Vídeňské státní opeře, které jako jediné z oblasti klasické hudby mají v tomto oboru obdobnou technologii. (Více na i-DN)hul

    30. prosince

    Po dvacáté repríze muzikálu Milana Uhdeho a Miloše Štědroně Balada pro banditu v režii Michaela Taranta pokřtilo Východočeské divadlo Pardubice kompaktní disk s více než třiceti písněmi z představení. Hudbu nahrála folk-folklórní skupina Trdlo, písně nazpívali představitelé hlavních (Jan Musil a Tomáš Lněnička, Petra Tenorová) a větších rolí s doprovodným sborem v hudební režii Václava Trunce, režie mluveného slova se chopil dramaturg divadla Zdeněk Janál.HER

    31. prosince

    Zpívání podruhé Východočeské divadlo Pardubice zakončilo rok 2013 komedií Charleyova teta. Po zcela vyprodaném představení ředitel divadla Petr Dohnal spolu s primátorkou města MUDr. Štěpánkou Fraňkovou vyhlásili výsledky divácké ankety o nejoblíbenější inscenaci VČD právě uplynulého roku. Divácky nejúspěšnější inscenací roku 2013 se stal a loňské prvenství obhájil muzikál Zpívání v dešti v režii Petra Novotného. Cenu novinářů obdržela absurdní komedie Pokusní králíci v režii Anny Petrželkové, která tento titul nejprve nazkoušela v rámci cyklu scénických čtení současné dramatiky a po dvou letech hru ve stejném obsazení inscenovala v prostoru Malé scény ve dvoře.sme

    Osobitost kreslíře a mystifikátora V galerii Prácheňského muzea v Písku skončila výstava plakátů Jana Schmida. Schmidovy plakáty se samozřejmě váží k inscenacím Studia Y, jehož je Jan Schmid zakladatelem, vidíme-li však jejich početnou kolekci v galerii, uchvátí nás svojí grafickou, intelektuální a osobitou kvalitou. Jana Schmida znám od doby založení Studia Y – již tehdy jsem obdivoval šíři jeho pracovního záběru. Vyučený a vystudovaný sklář se rychle prosadil jako skvělý ilustrátor, dramatický autor, herec, spisovatel, režisér, tvůrce loutek a kdoví co ještě. Troufám si říci, že v tomto smyslu byl a je multimediálním umělcem, ovšem poněkud jinak, než jak je tato kategorizace chápána dnes. Oproti mnoha současným (a často i velmi úspěšným) multimediálním tvůrcům, kteří s neomezenou svobodou nakládají téměř se všemi dosažitelnými zdroji a ztrácejí se v záplavě informací a komunikačních toků, které mnohdy předbíhají jejich invenci i téma (kupř. držitelka letošní Turnerovy ceny), „multimedialista“ Schmid je již 50 let stále konzistentní. Ne že by se jeho styl v průběhu let nevyvíjel, ale principy jeho tvorby ve všech odvětvích jeho činností setrvávají. Možná právě proto neomylně rozpoznáme jeho „rukopis“ ve všem, co vezme do ruky, a jeho výrazná osobitost a posedlost snahou o autentický projev jsou nezaměnitelné. A je to tak jednoduché – jeho metoda montáže, improvizace, encyklopedické schopnosti obohacené poezií i hudbou a samozřejmě i humorem se promítá do všeho. A vrátíme-li se opět k jeho plakátům, seznáme, že toto vše je navíc podáno rukou bravurního kreslíře (linie jsou nejisté jen zdánlivě…) a velkého mystifikátora, který v nich jakoby zastavil tok času a otevřel nám jimi prostor pro kouzelné bloudění.Jaroslav Malina

    makbeth gray_fmt

    1. ledna

    Děkujeme všem, kdo nám zaslali – ať poštou či e-mailem – přání k Novému roku 2014. I my všem přejeme úspěšný a plodný rok 2014. Na i-DN nabízíme obrazovou galerii nám došlých obrazových PF 2014.red

    pf 2014 hadivadlo_fmt

    Olomoucké slučování Olomoucké Divadlo hudby se stalo součástí Muzea umění Olomouc. Záměr spojit budoucnost Divadla hudby s touto kulturní institucí schválila rada i zastupitelstvo města a smlouvu o převodu divadla do struktury Muzea umění podepsali primátor města Olomouce Martin Novotný, ministr kultury Jiří Balvín a ředitel muzea Michal Soukup. Divadlu zůstane značka, základní dramaturgie i tým zaměstnanců. Sloučení přímo souvisí s ambicí muzea dokončit opravy svého stávajícího objektu v Denisově ulici, kde chce vytvořit projekt tzv. malého Středoevropského fóra. Divadlo hudby by se tak po rekonstrukci přesunulo do navazujících a nyní nevyužívaných prostor bývalého kina Central, zatímco nynější menší sál by se proměnil v badatelské centrum muzea s archivem a knihovnou. Divadlu hudby, které bylo do konce roku příspěvkovou organizací města, bude i po převzetí do sféry státních institucí město přispívat na jeho provoz.hul

    Změny v ND Nová scéna Národního divadla přešla formálně pod správu Činohry ND. Proměnu zaznamenají diváci v podstatě až od září 2014, řekl umělecký šéf Činohry ND Michal Dočekal. Respektujeme rozjetou sezonu a domluvené projekty i hostování. Pro novou sezonu však již chystá nový koncept fungování. V praxi to bude znamenat, že se Nová scéna změní ze stávající stagiony v divadlo – čtvrtou scénu ND. V žádném případě to ale neznamená, že bude narušena práce souboru Laterny magiky, dodal Dočekal. Vedle nových inscenací by se na Nové scéně měly od září 2014 objevit také úspěšné inscenace z repertoáru Divadla Kolowrat, jež ND opouští: Ohlušující pach bílé, Z prachu hvězd, Blackbird a opera A. Březiny Toufar. Dosavadní ředitel NS Štěpán Kubišta s rozhodnutím Jana Buriana nesouhlasil a rozhodl se v práci pro ND nepokračovat. (Více na i-DN)hul

    3. ledna

    Na redakční stůl přišel kompakt prostě nazvaný Písně, který vydala agentura ArcoDiva (UP 0159). Jsou na něm skladby s nahrávkou písní slovanských autorů. Sopranistka Anda-Louise Bogza, opora zejména dramatického oboru především v pražské Státní opeře, na něm interpretuje písně slovanských autorů Michaila Glinky, Fryderyka Chopina, Antonína Dvořáka, Petra Iljiče Čajkovského a Sergeje Rachmaninova. Tedy repertoár dnes u nás neprávem pozapomenutý. Sopranistka za doprovodu klavíristů Galiny Aleshkevichové a Marcela Javorčeka písně zpívá stylově čistě, byť s operním přídechem, což s jistou výjimkou Dvořáka nakonec k uvedeným autorům patří – a v podání jejího barevného tmavého hlasu písně znějí impozantně.HER

    6. ledna

    Autorské emoce Třináct příběhů z knihy Terezy Boučkové Šíleně smutné povídky vyšlo péčí nakladatele Martina Pilaře a jeho vydavatelství OneHotbook jako audiokniha. Načetla je sama autorka. Po Roku kohouta jsem se bála cokoli napsat, protože kniha měla u čtenářů a nakonec i kritiky velký úspěch. A když už to trvalo moc dlouho, napadly mě povídky, které pro mě byly novým žánrem: tak jsem si říkala, že to zkusím a třeba se v nich znovu najdu, řekla o vzniku sbírky autorka. Její čtení vlastní prózy nepostrádá silně emotivní momenty, což u profesionálními herci čtených audioknih – tato má 4 hodiny 18 minut – nebývá zvykem.hul

    TV Polojasno Na programu ČT art odstartoval ve 23:05 nový kritický týdeník Jasná řeč Josefa Chuchmy, který nahradil podzimní Artefakta. Publicista, dlouholetý redaktor MfDnes, v současnosti redaktor Lidových novin, v něm bude spolu se svými hosty pravidelně reflektovat kulturní události uplynulého týdne. Chci divákovi nabídnout inspiraci a orientaci v tom, co má, nebo naopak nemá smysl sledovat, čemu právě teď věnovat čas, energii a koneckonců i to, za co se vyplatí vydat peníze. Budu mu předládat jakousi cestovní mapu, která vyznačí nejzajímavější směry současné kultury, popsal svůj záměr Josef Chuchma. V prvním vydání se spolu s Jindřiškou Bláhovou, kritičkou a šéfredaktorkou dvouměsíčníku Cinepur, a kritikem čtrnáctideníku A2 Antonínem Tesařem zabýval aktuální premiérou 1. dílu filmu Nymfomanka Larse von Triera. V druhé, zhruba stejně dlouhé části se s pedagožkou pražské HAMU Noemi Zárubovou, která se specializuje na psychologii gestiky a mimiky, a Ladislavem Špačkem, expertem na společenskou etiketu a bývalým mluvčím prezidenta Václava Havla zaměřil na novoroční projevy českých prezidentů s důrazem na obnovenou tradici vánočních projevů v podání Miloše Zemana. Ve srovnání s předchozími obdobnými Artefakty je Chuchmův pořad autorštější, osobnější a dynamičtější, což je dáno jak dvěma tématy, tak i snímáním diskutujících, kdy Chuchma sedí proti nim, často hledí přímo do kamery a aktivně s nimi polemizuje. hul

    Divadlo pod Palmovkou se na svou domovskou scénu vrátí na podzim. I zbytek sezony budeme hostovat na pražských scénách a jezdit na zájezdy, uvedl ředitel Michal Lang. Nejbližší premiérou bude hra skotského dramatika Daniela C. Jacksona Můj romantický příběh v režii Tomáše Svobody 23. ledna ve vršovickém Divadle Mana.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. ledna 2014

    Komentáře k článku: Kronika 28. prosince 2013—6. ledna 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,