Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    27. listopadu—10. prosince 2013

    27. listopadu

    V pražském Divadle v Dlouhé začal 5. ročník čtyřdenní divadelní přehlídky 13+. Všechna festivalová představení i doprovodný program se zaměřují na publikum v teenagerovském věku, což je v domácí divadelně-festivalové nabídce zcela výjimečné. Představila se na ní mimopražská divadla, která se tvorbě pro tuto specifickou věkovou skupinu věnují dlouhodobě. Festival nabídl také doprovodný program, tombolu ve spolupráci s partnery, fotosoutěž o ceny a novinku – festivalovou zeď k vyjádření dojmů a názorů diváků.

    Krok do neznáma Soubor Cirk La Putyka vydal CD s hudbou k inscenaci Risk, která měla premiéru letos v lednu. Hodinová nahrávka obsahuje dvacet skladeb, které vycházejí z živého provedení, ale jsou obohaceny o možnosti práce ve studiu. Podíleli se na ní Jan Balcar (kytary, bicí nástroje, sound design), Andrej Rády (zpěv) a Jan Kletenský (klávesy, melodica), zní na ní ale i mluvené slovo Jiřího Kohouta a dalších performerů. Desku pokřtil v pražské La Fabrice zpěvák Matěj Ruppert a freestyle motokrosař Petr Kuchař. Oproti samotnému představení najdete na albu bohatější aranže a písničkovější formy všech skladeb z inscenace. Zároveň jsme se snažili, aby deska respektovala živelnost a poetiku živého provedení, uvedl hlavní iniciátor alba Jan Balcar. U většiny našich projektů je živá hudba jejich nedílnou součástí. Risk je nejdelší a hudebně nejnáročnější. Po hudebnících jsem vyžadoval pestrost, multifunkčnost a rozličné přístupy. Album je důkazem, že hudba z Risku obstojí i samostatně, doplnil jej principál souboru Rosťa Novák jr.hul

    risk-cirk-la-putyka_fmt

    29. listopadu

    V Divadle Na zábradlí se konal čtvrtý ročník Noci českých a slovenských autorů, kterou pořádá Nadační fond Cen Alfréda Radoka a agentura Aura-Pont. Tři režiséři připravili inscenovaná čtení finálových textů dramatické soutěže o Cenu Alfréda Radoka za rok 2012. Formou scénických črt v nastudování režisérů Arnošta Goldflama, Jana Mikuláška a Jana Friče byly představeny texty Tomáše Vůjtka Slyšení, S.d.Ch. Apokalypsa v Praze a Petra Michálka Domeček.LDS

    2. prosince

    Noční můry Ve foyeru brněnského HaDivadla začala fotografická výstava HaDivadlo masek, masky v HaDivadle, která je věnována uplynulým pěti ročníkům brněnské Slavnosti masek a výtvarným kolekcím, jež tam divadlo představilo. Nabízí snímky kolekcí Obludárium (2009), veselého pohřebního marše v režii Mariána Amslera a scénografickém řešení Sáry Pekové, Vzhůru k oblakům (2010) na téma letci a létání, jejíž výtvarnou realizaci připravily sestry Wrightovy. V roce 2011, který byl věnován dílu Williama Shakespeara, se HaDivadlo představilo průvodem Prokleté lůno mé, semeniště smrti! aneb Variace na Richarda III., v němž kromě herců HaDivadla vystoupili také členové/členky skupiny Scandal ladies. Rok 2012 na téma šedesátá léta a film reprezentovaly Warholovy múzy (stejně jako v předchozím roce) Kateřiny Kumhalové a Kateřiny Nalezené (za tuto kolekci získalo HaDivadlo třetí místo). Kolekce z letošního roku Kabaret nočních můr (2013) získala v soutěži průvodů první místo. Autorkou masek byla Monika Urbášková, režisérem dění v průvodu umělecký šéf HaDivadla Marián Amsler. (více na i-DN)hul

    masky-hadi-colour_fmt

    3. prosince

    V prostorách Akademie výtvarných umění v Praze byla otevřena výstava čtyřiatřiceti bust Václava Havla vytvořených členy Sdružení sochařů Čech, Moravy a Slezska v rámci soutěže o nejlepší sochařský portrét exprezidenta.

    4. prosince

    Ve foyeru Divadla Na Jezerce byla zahájena výstava fotografií mapujících kariéru herečky Věry Kubánkové, která v příštím roce oslaví devadesátiny.

    Š+G bez cenzury Při příležitosti vydání 17 CD box setu Šimek & Grossmann – Komplet 1966–1971 uspořádal Supraphon vzpomínkový podvečer, kde se sešli spolupracovníci, přátelé a pamětníci známé dvojice. Na spolupráci oblíbené dvojice vzpomínala vdova Magdalena Šimková, zpěvačky Miluška Voborníková, Petra Černocká, Jana Svobodová či folkové duo Mirek Paleček a Michael Janík. V kompletu jsou veškeré dostupné záznamy vystoupení obou komiků a seřazené jsou tak, jak skutečně na scéně probíhaly. Některé záznamy (např. z archivu Českého rozhlasu) uslyší posluchači zcela poprvé, neboť jde o skutečné objevy, zachráněné před smazáním (Besídka u mikrofonu, Radionokturno). Záznamy kompletují představení Návštěvní dny, Besídky zvláštní školy, Othello odpadá, Večer pro otrlé, Besídku v rašeliništi, Besídku divadelní, Hop dva tři, Pánský večírek, Potoky modré krve, a to v celém rozsahu, bez upravujících zásahů. O objevy podkladů se zasloužila skupina sběratelů, znalců a nadšenců, kteří čerpali ze svých mnohaletých výzkumů. Editorkou a producentkou je Naďa Dvorská: Na kompletu nahrávek jsme pracovali od března. Jsou tam záznamy z generálek nebo řada neobyčejně nádherných povídek, které byly původně cenzurované. Cenzoři měli prý náročnou práci, podle pamětníků při představeních nedokázali ani oni udržet vážnou tvář. Jejich úkol skončil se skonem Jiřího Grossmanna 5. prosince 1971 (bylo mu třicet let). Historickým nahrávkám se budeme věnovat v některém z příštích čísel.hul

    š+g-old_fmt

    5. prosince

    Ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian zrušil od 1. ledna 2014 místo ředitele Nové scény. Pokládám za neuvážené mít na Nové scéně další divadelní prostor s producentským modelem, když hlavním úkolem Národního divadla je tvorba vlastních představení. Navíc činohra nutně potřebuje prostor pro současnou původní dramatiku, uvedl Jan Burian. Národní divadlo také přestane k témuž datu využívat Divadlo Kolowrat.

    85 % V současné chvíli máme již 85 % hlavního programu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 naplánovaného a potvrzeného, řekl na tiskové konferenci v Divadle Archa v Praze umělecký šéf projektu Petr Forman. Celkový rozpočet projektu činí 420 milionů Kč. Hlavními donátory jsou město Plzeň, Ministerstvo kultury České republiky, Evropská unie a Plzeňský kraj. Samozřejmě ale ještě máme prostor pro spolupráci s privátním sektorem a počítáme s příjmy ze vstupného, dodal. Plzeň – EHMP 2015 nabídne po celý rok přes 50 velkých kulturních událostí ve veřejném prostoru a přes 600 dalších akcí. (více na i-DN)hul

    TV Popelčino trauma Na ČT art v hlavním vysílacím čase měl premiéru dokument Olgy Sommerové Popelčin komplex snímaný kamerou její dcery. Genezi snímku přibližuje režisérka: kamarádka spisovatelka Alexandra Berková ji požádala o organizaci skupinové terapie na téma Popelčin komplex (čekání v koutku na prince pod knůtou soupeřivé matky a slabošského otce); režisérka si dala podmínku přítomnost kamery. Stalo se: pět žen se zavřelo na týden v zasněžené chalupě, aby podnikly „cestu do hlubin ženských srdcí“. Dokument tematicky navazoval na Sommerové cyklus O čem sní ženy, O čem sní muži. Novinkou byla ona společně sdílená kuchyňská světnice, kde dnešní ženy draly peří ze svých životů. Nikdo neposlouchá můj vnitřní křik. X Když nevyřešíš své úzkosti z rodičů, vyklopíš je na své děti. X Lásku si všechny zasloužíme, ale nikdo ji za odměnu, zásluhy nedostane. Atd. atp. až k slzám úlevy a pokusům o sebeočistu odpuštěním.

    Co dodat. Sašu Berkovou jsem jako autorku Divadelek poznal v jejích posledních letech dosti zblízka, abych uměl ocenit práci obou dokumentaristek, které pro celoživotně traumatizovanou duši vytvořily po její nečekané smrti jímavý portrét. Zbývá doporučit oceněný snímek Nespavost (cenou Elsa jako nejlepší televizní film za rok 2010), ostravského studia, natočený režisérkou Lenkou Wimmerovou podle scénáře Berkové, v němž jsou její traumata fabulačně přetavena a uzavřena šťastným koncem, kterého se autorka ve vlastním životě nedočkala. Věřím, že někoho z dramaturgie Artu napadne při repríze dokumentu Sommerové připojit Nespavost jako výmluvný pandán.der

    6. prosince

    Asi málokterý chronický uživatel internetu a až ikonický přispěvatel do diskusí se po smrti stal předmětem takového mediálního zájmu jako outista Michal Kolesa. Braňo Holiček o něm vytvořil inscenaci #jsi_user, která byla uvedena v Ypsilonce. Fenomén Kolesa provázela dvojice motivů, které pro svůj autorský projekt #jsi_user využil také režisér Braňo Holiček. Vedle Kolesových neuvěřitelných obsesí plavajícími ženami a takřka nevyčerpatelným diskusním apetitem to byl zejména nepřetržitý přísun nevkusných urážek, kterým ho zasypávali ostatní diskutující. Nenechal se odbýt. (Recenzi čtěte na i-DN.) Martin Macháček

    7. prosince

    Cesty V Galerii Anderle v Pelléově vile v Praze 6, která slaví deset let své existence, se konal křest knihy Láska za lásku jejího majitele, českého grafika a malíře Jiřího Anderleho. Jde o výběr ze stejnojmenného rozhlasového cyklu vyprávění, příběhů, rozjímání a hudby vysíleného ČRo Dvojka od roku 1997 a připravovaného v Anderleho malířském atelieru za asistence nevyzpytatelného papouška Žandy a s pečlivou rozhlasovou podporou Vladimíra (Vlada) Príkazského. Výsledkem je v podstatě výtvarníkův intimní deník, ve kterém s nadhledem, moudrostí a vytříbeným smyslem pro češtinu (a v rozhlase i jazzovou a vážnou hudbu) vypráví o zdánlivě všedních událostech svého života. Do 31. prosince t. r. lze v galerii Anderle v rámci oslav zdarma navštívit výtvarníkovu sbírku afrického umění a prohlédnout si jeho díla. hul

    Nakladatelství Slovart vydalo knihu vzpomínek filmového a divadelního režiséra Jiřího Menzela Rozmarná léta v memoárech Jiřího Menzela. Publikaci nazvanou záměrně tak, aby evokovala umělcův slavný film, doprovází kromě zajímavého textu i rozsáhlý obrazový materiál. Obvyklé momentky z natáčení doplňují také plakáty, divadelní programy, ukázky osobní korespondence i prvních nesmělých básnických pokusů budoucího režiséra.

    9. prosince

    V Divadle v Celetné se uskutečnila konference Vize tance 2013 – Lidský potenciál v tanci, nonverbálním divadle a novém cirkuse. Konference nabídla v úvodním bloku prezentace vývoje českého baletu, současného tance, nového cirkusu a tzv. nového divadla a seznámila s prvními výsledky průzkumu, který se zabývá podnikatelskými aktivitami v oblasti tanečních kurzů nejrůznějšího zaměření. Dva konferenční panely, moderované Dagmar Hubovou z VŠMU v Bratislavě, byly zacíleny na taneční vzdělávání. V první diskusi se představili ředitelé a zástupci všech českých tanečních konzervatoří. Jejich často výrazně odlišné vize středního tanečního školství oponovali lidé z praxe – šéfka baletního souboru, vedoucí skupiny současného tance, baletní mistr, ale také absolventka konzervatoře, která se nakonec taneční profesi nevěnovala. Následující diskusní panel spojil vedoucí vysokoškolských kateder a ateliérů zaměřených na tanec a pantomimu a jako jejich oponenty umělce z praxe, představitele nového cirkusu nebo teatrologa. Oba diskusní panely věnované vzdělávání se sice nesly ve vzrušené atmosféře, ale přinesly cenné, byť hodně rozdílné pohledy na akademické vzdělávání v oblasti tance a příbuzných umění. Celodenní konferenci uzavřela debata Yvony Kreuzmannové se zástupci regionálních kulturních center a zástupci měst. Důraz na otevřenost všem proudům v oblasti tance a příbuzných umění dokládá fakt, že při pořádání konference spojily síly Vize tance, Taneční sdružení ČR a Taneční sekce IDU.Rov

    České centrum Tel Aviv ve spolupráci s izraelským národním divadlem Habima uspořádalo týden scénických čtení Příběhů obyčejného šílenství. Autor Petr Zelenka současně vedl workshop pro tamní studenty divadelních škol.

    10. prosince

    Havlova ulička a stolička Zastupitelé města Brno schválili pojmenování úzké ulice vedoucí od Divadla Husa na provázku k parku a katedrále na Petrově Ulička Václava Havla. Jméno navrhl před rokem umělecký šéf Husy na provázku Vladimír Morávek. Jeho myšlenku pak brněnští divadelníci dvakrát podpořili happeningem. Starosta Brna-středu Libor Šťástka (ODS) slíbil, že se radnice bude zabývat i pojmenováním nějaké ulice v Brně po legendárním členu divadla Frantovi Kocourkovi…

    ulička václava havla-m_fmt

    V zahraničí (ve Washingtonu) vznikl v létě neotřelý projekt připomínající prezidenta a známého bojovníka za lidská práva – takzvaná Havlova místa, tedy posezení na veřejnosti, jež mají podobu dvou křesel u kulatého stolu, jehož středem prorůstá strom. V Evropě je od úterý první takové „místo“ v irském Dublinu, kde ho z iniciativy organizace Art for Amnesty odhalila tamní radnice za účasti někdejšího Havlova kancléře Karla Schwarzenberga. Příští rok vznikne další Havlovo posezení v Barceloně. (více na i-DN)hul

    • Autor:
    • Publikováno: 2. ledna 2014

    Komentáře k článku: 27. listopadu—10. prosince 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,