Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    14. června—19. srpna

    14. června

    Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou zahájila díly Smetany, Debussyho a Čajkovského 54. ročník operního festivalu Smetanova Litomyšl. Festival přichystal do 8. července 31 pořadů, na programu byla operní představení, orchestrální skladby i lehčí, populárnější repertoár. Nejočekávanějším programem festivalu byla 4. července světová premiéra nové skladby Sylvie Bodorové Lingua Angelorum s americkým barytonistou Thomasem Hampsonem a orchestrem FOK. Českou premiérou bylo i uvedení semiopery Henryho Purcella Královna víl v Nových Hradech v rokokovém zámečku. Přijel i Jaromír Nohavica, zazněly písně Voskovce a Wericha.

    19. června

    Změny v ND Brno V činohře Národního divadla Brno začaly po příchodu prozatímního šéfa Petra Halberstadta personální změny. Do souboru se vrací Eva Novotná, která tam v minulosti ztvárnila řadu hlavních rolí. Halberstadt také angažoval nové dramaturgy Jana Gogolu a Martina Kubrana. Právě oni podle Halberstadta provedou jakousi analýzu hereckého souboru, najdou jeho slabiny i silné stránky, a připraví tak půdu pro případnou personální obměnu. Halberstadt to dnes řekl novinářům. Člen hereckého souboru Halberstadtbyl řízením pověřen od 1. června. Místo se uvolnilo po rezignaci kritizovaného uměleckého šéfa Zdenka Plachého. (více na i-DN)hul

    21. června – Nová vlna českého loutkářství

    Skupova PlzeňSlavnostním vyhlášením Cen skončil 29. ročník festivalu českého profesionálního loutkového a alternativního divadla Skupova Plzeň. Hrálo se na devíti scénách, v kamenných divadlech i v cirkusovém stanu, divadelníci vyšli do ulic města a festival doplnila i výstava mapující klíčové okamžiky z historie Plzně. Zúčastnilo se sedmnáct českých a šest zahraničních souborů, které uvedly na čtyři desítky představení. Ročník charakterizoval razantní nástup nové generace českých loutkářů a tvůrců alternativních divadelních forem, především absolventů KALD DAMU. Počet návštěvníků byl v historii festivalu nejvyšší – téměř třináct tisíc platících diváků. Porota, jíž předsedal publicista a pedagog Zdeněk A. Tichý, udělila 10 cen, tři čestná uznání a jednu Zvláštní cenu – Cena Antonína Šimely: třináctileté dívce Fagi za její „zapráskaně“ cool herecký výkon v inscenaci Svět podle Fagi Divadla DNO.hul

    22. června

    Divadelní loď Tajemství bratří Formanů, která kotví v Praze na Rašínově nábřeží na Výtoni, hostila přední izraelskou loutkářku, herečku a zpěvačku Jael Rasoolyovou. Umělkyně zde uvedla pětkrát své představení PaperCut, dvě reprízy byly spojeny s plavbou a koncertem.

    27. června — Plány DnV odtajněny

    Nastupující ředitel pražského Divadla na Vinohradech Tomáš Töpfer představil hercům a zaměstnancům divadla dramaturgický plán příští sezony. Do funkce, jíž se ujímá 1. září, ho uvedl radní pro kulturu Václav Novotný. Z Fidlovačky si nový ředitel přivádí uměleckého šéfa Juraje Deáka a spolu s ním šéfdramaturga Jana Vedrala a ekonomku Radku Pipkovou, která byla v letech 1995–2006 správní ředitelkou Městských divadel pražských. První premiérou sezony bude v říjnu muzikál Jak udělat kariéru snadno a rychlev režii Radka Balaše. Ten byl v dramaturgickém plánu bývalého uměleckého vedení, stejně jako do Zkušebny připravovaná TopolovaKočka na kolejích režiséra Michala Pavlíka. Prvními dramaturgií plně připravenými tituly budou v listopadu inscenace hry Noëla Cowarda To byla moje písnička!v režii Petra Kracika, ShakespearovoZkrocení zlé ženy v Deákověrežii a v lednu 2013 komedii Neila Simona Vstupte…, v níž v DnV kdysi excelovali Vlastimil Brodský a Josef Bláha. (více na i-DN)Hul

    29. června

    Slavnostní vernisáží v Kulturním domě Mlejn byla zahájena výstava fotografií Vojtěcha Brtnického zachycující současnou českou taneční scénu. Výstavu s názvem Only Good Light připravil Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Kulturním domem Mlejn v rámci propagace českého tanečního umění v ČR i do zahraničí. Na dvaceti fotografiích zachytil Brtnický momenty z představení či zkoušek předních českých souborů současného tance – např. Nanohach, 420People či VerteDance – i nezávislé choreografy jako Lenku Bartůňkovou, Jana Komárka, Kateřinu Stupeckou, Jiřího Bartovance.hul

    4. července – Lou Reed Havlovi

    Lou ReedV pražském Divadle Archa koncertovala ikona rockové hudby, letos sedmdesátiletý Lou Reed. Vystoupení bylo součástí turné From VU to Lulu, tedy legendárních Velvet Underground k loni vydanému albu Lulu, které Reed nahrál s heavymetalovou skupinou Metallica. Šlo tedy o „průřez celoživotní tvorbou“, v níž Reed nabídl slavné „klasické“ songy (Heroin, I’m Waiting for My Man, Walk On the Wild Side, Sweet Jane, Sad Song…) tak i aktuální. Je známo, že Reed byl velkým obdivovatelem Václava Havla, což se váže k době těsně po listopadu 1989, kdy se objevil v Praze v netypické roli reportéra zpovídajícího našeho tehdy nového prezidenta a velmi si „padli“ do noty. Od té doby tu byl mnohokrát, s Václavem Havlem se téměř vždy setkal a diváci jej tu pokaždé vřele vítali. Obdobné to bylo i tentokrát. Reed koncert věnoval památce svého „drahého přítele“ Václava Havla. Záznam hudebně vynikajícího, reedovsky typicky chladného, odtažitého, syrového koncertu, který měl hutný, plastický, mnohovrstevný rockový zvuk a drive, by měl vyjít na oficiálním DVD.hul

    9. července

    V pražském Národním divadle hostovala Pekingská opera. Největší čínský operní soubor uvedl adaptaci Rudého útesu, jednoho z nejznámějších příběhů klasické čínské literatury. Režie se ujal Čang Ťi-kang, autor choreografie úvodního i závěrečného ceremoniálu olympijských her z roku 2008 v Pekingu. Hostováním v Praze završila Pekingská opera své středoevropské turné.

    16. července

    Festival Nultý bod

    V Praze začal Mezinárodní festival fyzického a tanečního divadla Nultý bod a Mezinárodní festival pouličního divadla Za dveřmi. Umělecký šéf Nultého bodu Petr Boháč dramaturgii popsal: Již pátým rokem se snažíme přivážet novinky na poli fyzického a tanečního divadla, a je nám tak ctí představit českým divákům etablované osobnosti, letos např. Juschku Weigel. Na druhou stranu mě těší, že se v programu objeví umělci z domácí špičky, a to v pražské či světové premiéře. Letos jsme představili nejnovější inscenace Divadla Continuo a Miřenky Čechové & Tantehorse. Festival Za dveřmi nabídl mimo jiné premiéru pouličního projektu souboru Teatr Novogo Fronta s názvem Causa Fatalis či efektní inscenaci Time out německých Antagon theaterAKTion. (Recenze naleznete na blogu i-DN.)Lds

    17. července

    Čeští tanečníci působící v Německu – Otto a Jiří Bubeníčkovi se představili spolu s dalšími sólisty evropských scén na hradě Šternberk. Jednalo se o jejich jediné letošní vystoupení v České republice. Během večera měl evropskou premiéru balet Gentle Memories, v němž účinkuje primabalerína Mariinského divadla v Petrohradu Jekatěrina Kondaurovová. Letošní vystoupení v lesoparku hradu Šternberk pod středověkou věží se uskutečnilo pro 900 návštěvníků. lds

    20. července

    Ruský barytonista Dmitri Hvorostovsky zahájil svým recitálem 21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Přehlídku zakončil 18. srpna Slavnostní závěrečný koncert kanadských tenoristů Victora Micallefa, Cliftona Murraye, Remigia Pereiry a Frasera Walterse.

    23. července – Národní divadlo je poklad 

    Program péče o národní kulturní poklad, z něhož několik státních kulturních institucí financuje svá sídla, se rozroste o Národní divadlo. Aktualizaci programu, která počítá i s úpravami jeho časového a finančního harmonogramu, schválila vláda. (více na i-DN)

    26. července

    Petr Laml ze šlechtitelské stanice v Branišovicích na Znojemsku pojmenoval po Járovi Cimrmanovi novou odrůdu pšenice – Cimrmanova rána. Reklamní agentura, která měla výrobu cedule na starosti, názvy popletla. Místo přídomku raná napsala rána. Přišlo nám to milé a úsměvné a nechali jsme vše tak…Naše odrůda se vyznačuje vysokou kvalitou jakosti zrna i v horších klimatických podmínkách, uvedl P. Laml.

    27. července – Královna seskočila padákem 

    Olympijské hry 2012V Londýně byly zahájeny hry 30. olympiády. Úvodní ceremoniál měl na starosti filmový a divadelní režisér Danny Boyle. Začínalo se ve 21 hodin londýnského času, tedy 22 h našeho, končilo hluboko po půlnoci. Nejprve televizní diváci propluli Temží od pramenů až do Londýna, na olympijském stadionu pak začal program jakousi lidovou slavností známou u nás z folklorních festivalů. Mapovala historii krajiny Londýna od dob Kalibanových přes venkovské zvyky po průmyslovou éru. Tisíce lidí v kostýmech různých dob, koně, neuvěřitelné proměny scény. Nejprve zvlněné kopce plné zeleně, poté z nich vyrostly komíny, koksovny, železárny, stroje… Přicházely sufražetky s volebními hesly, špinaví dělníci, karibští přistěhovalci, průmyslníci, měšťané, politici. Mezi účinkujícími (vesměs šlo prý o dobrovolníky) bylo možné rozeznat Kennetha Branagha, který v úvodu pronesl Kalibánovuřeč z Bouře: Jest to ostrov plný šustu… V rámci pětiminutové choreografie Akrama Khana s pětačtyřicetičlennou taneční company vystoupily tanečnice Helena Arenbergerová a Lenka Vágnerová. (více na i-DN)hul

    31. července

    Finita la Komedia! Pražské komorní divadlo Dušana D. Dařízka a Davida Jařaba definitivně opustilo prostory pražského Divadla Komedie. Poslední „úřední“ den přišly do Divadla Komedie davy fanoušků, známých, přiznivců i zvědavců. Do sálu se nakonec dostali snad všichni, mnozí stáli po stranách hlediště či na balkoně. Hrála se Pařízkova adaptace Handkeho scénáře Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli. /…/ Po představení se pilo, diskutovalo, objímalo i sem tam slzelo. Nejdřív na jevišti a v hledišti, pak byli diváci „vytlačeni“ do foyer a kavárny. Kdo chtěl, odnesl si plakáty, pozvánky, programy. A lehce po půlnoci se většina návštěvníků přesunula z chodníku před Komedií na Střelecký ostrov, kde se pálily kulisy ze Spílání a tančilo a pilo do rána. (více na i-DN)hul

    9. srpna

    Členové baletu Národního divadla v Brně a brněnské Janáčkovy opery hostovali na festivalu v rakouském Villachu. Jejich představení na pontonu uprostřed řeky Drávy bylo tradičním vyvrcholením přehlídky. Účinkující doprovodil orchestr Janáčkovy opery z lodě, diváci sledovali produkci z okolních břehů a z mostu.

    12. srpna – Hronovské karbanátky

    Jiráskův Hronov

    V Hronově skončil 82. ročník nejstaršího kontinuálně existujícího světového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov. Ke cti festivalu je třeba říci, že během deseti festivalových dnů se na jevištích objevilo „ode všeho kousek“ a jen minimum představení nenašlo své příznivce. (denní zpravodajství na i-DN)Jana Soprová

    18. srpna

    Každoroční benefiční koncert na záchranu kaple sv. Barbory na hradě Grabštejně uvedl v premiéře koncertní nastudování Smetanovy Libuše. Organizátor koncertů – operní pěvec Luděk Vele – byl za své dvacetileté úsilí o záchranu cenné kaple odměněn výroční cenou města Hrádku nad Nisou a obec Chotyně ho korunovala králem benefičních koncertů. Za dvacet let vydělaly koncerty 4 miliony korun na obnovu památky a navštívilo je přes 15 tisíc diváků. Součastí benefice je i udělení Ceny Eduarda Hakena, kterou tentokráte získal Jan Malík z Divadla F. X. Šaldy v Liberci.

    19. srpna

    Český spisovatel a dramatik Pavel Kohout se stal prvním nositelem ceny Waldviertelské akademie. Institut, který se zabývá posilováním česko-rakouských vztahů, cenu udělil za dlouhodobé zasazování se o rakousko-českou spolupráci.

    • Autor:
    • Publikováno: 3. září 2012

    Komentáře k článku: 14. června—19. srpna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,