Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Kritické teze Josefa Hermana – Georges Bizet: Carmen (Jihočeské divadlo České Budějovice)

    V Budějovicích nehrají Carmen jako sled oblíbených hitů, ale vyprávějí příběh tragické lásky, oproštěný od všeho, co by od něho příliš zavádělo. V hudbě i na jevišti. Po smyslu Budějovičtí postupovali stejně jako Peter Brook před třiceti lety (právě vyšly záznamy Brookových zkoušek Carmen, velmi inspirativní čtení – Michel Rostain: Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka, přeložil Jiří Adámek, AMU Praha 2013).

    FOTO Michal Siroň.

    FOTO Michal Siroň.

    Stejně jako Brook i Budějovičtí hrají první verzi opery s mluvenými dialogy, seškrtanou na nezbytné minimum v hudbě i v textu – i nějaký ten šlágr chybí, nebo je zkrácený, žádný cikánský nebo španělský kolorit, žádné pestrobarevné balety, ani děti si tu nehrají na vojáky.

    Lázaro Calderón (José) a Sandra Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Lázaro Calderón (José) a Sandra Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Dirigent Mario de Rose nastudoval partituru umírněně ve zvuku i v tempech. Výstupy začleňuje do logického celku, každou pasáž hraje s vědomím její funkce a s ohledem na pasáže související. Ubírá hudbě na lesku, aby jí přidal na významu. Před posledním dějstvím zopakoval část předehry, zřejmě aby připomněl začátek příběhu a také posílil slavnostní nástup toreadora do arény.

    Sandra Schwarzhaupt (Carmen), Alexandr Beň (Escamillo). FOTO Michal Siroň.

    Sandra Schwarzhaupt (Carmen), Alexandr Beň (Escamillo). FOTO Michal Siroň.

    Orchestr na premiéře chyboval víc, než je za Roseho zvykem, horny, žestě, ale ani flétnové sólo nebylo jisté. Nicméně logika nastudování na chyby dala zapomenout. Některá místa vyšla i hudebně výtečně, třeba obtížný kvintet v podání Sandry Schwarzhaupt, Evy Štruplové, Dagmar Volfové, Josefa Moravce a Aleše Voráčka.

    Marta Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Marta Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Jana Kališová zjednodušovala od počátku minimalistickou výpravu až do závěrečného setkání Dona José s Carmen na prázdném, jen světlem modelovaném jevišti – tragický závěr své lásky si musí vyřešit sami, bez svědků, nerušeni i zbytečnými předměty, neschopni rozejít se po dobrém, na to si navzájem už příliš ublížili.

    Lázaro Calderón (Don José), Sandra Schwarzhaupt. FOTO Michal Siroň.

    Lázaro Calderón (Don José), Sandra Schwarzhaupt. FOTO Michal Siroň.

    Sólisté i sboristé v Budějovicích opět zahráli bez operáckých šarží, logicky, věcně, výtečně. Kališová je vedla k přirozenému logickému jednání, které souzní s hudbou, a je účelně významově vystavěné z přesně zamířených pohledů, gest a fyzické spoluhry. Zlášť to vyšlo, když  se Carmen od Josého začala odtahovat a on se ji snažil k lásce přinutit.

    Petra Perla Nôtová (Micaëla). FOTO Michal Siroň.

    Petra Perla Nôtová (Micaëla). FOTO Michal Siroň.

    Síla inscenace je v poutavém dramatickém vyprávění, v souhře všech výrazových prostředků. Nikoli v pěvecké brilanci. Pro titulní roli má Sandra Schwarzhaupt nezvykle světlý a méně dramatický hlas. Od obvyklé operní podoby nezkrotné cikánky se liší i dlouhými blond vlasy, kostýmem a jednáním je spíš hrdá Pařížanka XX. století, v této podobě však stvořila dokonalou postavu výrazem hlasu i přesným jevištním jednáním. Kališová se proměnu postavy pokusila zbytečně popisně vysvětlit přidanou postavou malé holčičky, kterou jako prodali cikánům, kde, zvláště asi od mužů, zakusilo leccos, a poetizovala ji pomerančem, s nímž si pohrává – trochu to připomíná jablko Radokova Giovanniho. Také Lázar Calderón je na Dona José příliš lyrický, part však zvládá a výrazem a přesným herectvím působivě stvořil oklamaného a proto nešťastného vraždícího milence. Méně pro fajnšmekry krásných hlasů, ale všechno pro milovníky dramatických, emotivně zahraných postav – platí i pro Sandru Schwarzhaupt.

    Lázaro Calderón (Don José), Sandra Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Lázaro Calderón (Don José), Sandra Schwarzhaupt (Carmen). FOTO Michal Siroň.

    Víc španělských atributů nesl pouze kostým Escamilla, Alexandr Beň ho zazpíval spolehlivě, i když ideálního interpreta této role jsem v Česku snad nikdy neviděl.

    Inscenace sugestivně vtáhne do příběhu, ani nepřehání, ani se nedrží při zdi – a hlavně si nevymýšlí zbytečnosti a neexhibuje. Prostě interpretuje operní dílo tady a teď – a s takovým účinkem, že to premiérové publikum zvedlo ze sedadel.

    Jihočeské divadlo České BudějoviceGeorges Bizet: Carmen. Opera o 4 dějstvích na motivy stejnojmenné novely Prospera Mériméea. Libreto Henri Meilhac a Ludovic Halévy. Inscenační úprava mluvených dialogů Jana Kališová. Hudební nastudování a dirigent Mario De Rose. Druhý dirigent Martin Peschík. Režie Jana Kališová. Scéna a kostýmy Jana Zbořilová a Agnieszka Pátá. Sbormistr Martin Veselý. Pohybová spolupráce Jaroslava Leufenová. 

    Carmen – Šárka Hrbáčková, Sandra Schwarzhaupt
    Don José – Lázaro Calderón, WeiLong Tao
    Escamillo – Alexandr Beň, Svatopluk Sem
    Micaëla – Petra Perla Nôtová, Yukiko Šrejmová Kinjo
    Zuniga – František Brantalík, Miloš Horák, Peter Paleček
    Morales – Jiří Brückler, Josef Falta
    Frasquita – Iva Hošpesová, Eva Štruplová
    Mercedes – Miroslava Veselá, Dagmar Volfová
    Dancaire – Josef Moravec, Aleš Voráček
    Remendado – Tomáš Kořínek, Jan Ondráček, Aleš Voráček
    V dětské roli Carmen Anita Krbcová nebo Emma Mahrová

    Sbor a orchestr opery Jihočeského divadla
    Koncertní mistři Martin Červinka (housle), Václav Žák (violoncello)


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana – Georges Bizet: Carmen (Jihočeské divadlo České Budějovice)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,