8/2024

16. 4. 2024

Odvrácená strana konzumu

Klicperovo divadlo v Hradci Králové zpravidla nehrává „bulvární tutovky“, přesto se s jednou takovou uvedl jako režisér zdejší herec Jan Sklenář. Pánskou komedii (na jevišti jsou pouze čtyři muži) islandsko-německého autora Kristofa Magnussona už má na repertoáru parta pražských herců jako zájezdovku – jmenuje se Kutloch, Hradečtí ji představili pod výstižnějším názvem Bez bab!.

Bez bab!

Ženáči se zašili do kutlochu, aby mohli sledovat fotbal FOTO OTMAR PETYNIAK

Základní situace nepůsobí z diváckého hlediska příliš přitažlivě, tři ženáči doprovázejí své drahé polovice na dlouhotrvajícím nákupu v megastoru, trhnou se a tráví už poněkolikáté čas v jakémsi kamrlíku pro ostrahu, sledují tam v televizi fotbal, popíjejí pivo a pojídají pizzu. Vedou pochopitelně „řeči“ a přistihne je tam zaměstnanec instituce, hasič Mario (Vojtěch Dvořák). Brzy se stane jedním z podařené partičky, situace se zauzlí, autor zápletku, v níž útočí především na „první signální“, buduje vcelku důmyslně.

Inscenace stojí za zmínku nejenom proto, že Jan Sklenář jako režisér obstál (inscenace má tempo i gradaci, je vyšperkována řadou vydařených gagů), ale také že zkušenosti z dlouhodobého ukotvení v náročnějším repertoáru katapultují protagonisty k vytvoření komplikovaněji načrtnutých figur, nad strukturu „přímočaré řachandy“. Vojtěch Dvořák vykresluje poněkud primitivního zaměstnance v dojemně hromotlucké kreaci, František Staněk ztvárňuje pilota Helmutha jako rozpačitě vůdcovského, protože nejstaršího „machistického“ aktivistu, Filip Richtermoc – manažer Lars – rozesmává postavou ne úplně jistého nadsamce, který si po telefonu domlouvá zálety, a konečně Josef Čepelka přesvědčivě funguje coby zdánlivě nejměkčí z kvarteta: jeho programátor Eroll reprezentuje „tichou vodu, která břehy mele“, slušňáka, který umí tnout.

Inscenace má především v několika scénografických nápadech i lehce fantaskní ráz (na řezu stěnou občas magicky světélkují dráty elektrického vedení), německé ukotvení kusu včetně jmen hrdinů je občas obohaceno českými reáliemi – to ovšem za příliš šťastné nepovažuji. Hradecké Bez bab! může být diváckým hitem, neklade velké nároky na přemýšlení a je hráno s očividným gustem.

Klicperovo divadlo Hradec Králové – Kristof Magnusson: Bez bab!. Překlad Iva Michňová. Režie Jan Sklenář, výprava Marek Zákostelecký, hudba David Smečka, dramaturgie Jana Slouková. Premiéra 10. října 2014.

• Publikováno: 10. listopadu 2014