Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Křišťálové Poděbrady

    Po čtyřicáté osmé se letos konal česko-slovenský festival Poděbradské dny poezie (PDP). Do třídenního rozhlasu (počínaje čtvrtečním večerem a konče nedělním odpolednem) soustředil třináct programových jednotek.

    Máchovské jubileum přivedlo ve čtvrtek na jeviště divadla Na kovárně Máj v časem již ověřeném osobitém natudovanání režiséra Horanského v podání Barbory Hrzánové. Sobotní večer v slavnostním průběhu uvedl tři nové nositele Křišťálových růží, nejvyššího ocenění životních výsledků v přednesu veršů a prózy. Letos se jimi stali: ze Slovenska Ján Greššo (který se jako student účastnil soutěže na tehdy ještě Neumannových Poděbradech), z Moravy Ivana Valešová (populární mezi rozhlasovými posluchači zejména účastí na Toulkách českou minulostí) a z Čech Jiří Ornest (podílející se na interperetačním umění v mnoha podobách). Tři interpreti také zasadili tři živé růže u zámecké zdi.

    Večer páteční naplnila kolektivní představení tří konzervatoří (Bratislava s verši Milana Rúfuse, Košice s lidovovou poezií, Praha s živým pořadem) a Divadelní fakulta AMU. Ta zaujala útvarem v poslední době výrazněji frekventovaným – scénickým čtením, mluvní interpretací s náznaky akce. Zvolili k tomu pod vedením Hany Kofránkové třetí hlavu Puškinova Evžena Oněgina v novém překladu Milana Dvořáka a představili se inteligentním i temperamentním projevem. Pro děti bylo určeno pohádkové představení pro chytré hlavičky herecké školy (VOŠH Praha) a uvedena byla i knižní novinka pro moudré děti.

    Nejvíc času patřilo v programu festivalu soutěžnímu klání studentů uměleckých škol a laureátů amatérských soutěží v přednesu, a to v I. kategorii do 19 let a ve II. kategorii do 30 let. Nastupující generace se uvedla velice pestrou dramaturgií a různorodými výkony, slyšeli jsme verše J. W. Goetha vedle prózy Charlese Bukovského, prózu Ladislava Fukse vedle veršů Mariny Cvetajevové. Přednášelo se tu s vnitřním zaujetím, tu s výrazným vnějším gestem, tu s pečlivým vyjádřením slovesného tvaru předlohy, tu s mírně bouřliváckou svévolí. Byla odvedena vesměs dobrá či alespoň snaživá práce třiapadesáti soutěžících. Potěšilo nás, že se po jednom recitátoru z Česka a ze Slovenska dostalo také na druhého jubilanta roku – Karla Čapka. Oceněné recitátory na nedělním koncertu laureátů reprezentovalo šest znamenitých výkonů; Jakub Abrham (I.) – Čapek, O piatich chleboch; Kryštof Bartoš (I.) – Čapek, Benchanan; Jiří Kosman (II.) – Leary, Rakovinu nevyléčíš; Anna Losová (II.) – verše Mariny Cvetajové; Monika Potokárová (I.) – Dahl, Túžba; Tereza Vítů (I:) – Kocábová, Monarcha Absint.


    Komentáře k článku: Křišťálové Poděbrady

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,