Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Konference celosvětové herecké asociace (FIA)

Edinburgh, 13.–15. 4. 2013

Předsedkyně skotské větve britské Equity – Camille Richard zahájila svůj uvítací projev citací z výroční zprávy Herecké asociace o akci Pomozte svému divadlu. V cizině se o nás tedy zajímají.

Jednací agenda obsahovala řadu bodů, o nichž mají povědomí především právníci FIA a jež souvisejí s mezinárodními problémy placení penzijního, zdravotního a sociálního pojištění při práci v jiné zemi než domácí, zdokonalování „tanečního pasu“ pro tanečníky pracující v jiné zemi a dále bodů týkajících se mezinárodních dohod o duševních právech (ty za nás spravuje INTERGRAM): dvojí zdaňování, odvody pro umělce ze soukromého kopírování, direktiva EU o kolektivní správě tantiém, dohoda o volném trhu mezi EU a USA či odměny za distribuci audiovizuálních děl na internetu.

Na pořadu jednání byla shodou okolností i témata, která hýbou ČR: dabing, práva výkonných umělců (otázka dodržování povinnosti televizních stanic uvádět závěrečné titulky v plném rozsahu). Výzkum potvrdil, že většina dotázaných diváků si přeje vidět jména účinkujících.

Pokud jde o dabingové honoráře, krize se podepisuje i na nich. Ve Španělsku (kde herci v dabingu pracují na zaměstnanecké smlouvy) – se snížily honoráře, zatímco v Norsku a Švédsku (kde existuje podobný systém) – dabéři po třídenním bojkotu studií proti malému zvýšení platů zvítězili a získali 7% zvýšení.

„Nové formy zaměstnání“ se týkají snad nejpodstatnějšího problému současné doby: statutu svobodného povolání. Stále větší počet poskytovatelů práce dnes nutí výkonné umělce podepisovat jednorázové smlouvy, aby se nemuseli podílet na zdravotním, sociálním a penzijním pojištění umělců. Naším cílem proto musí být snaha, aby umělci ve svobodném povolání získali podobná práva jako umělci v zaměstnaneckém poměru. Je to komplikovaný problém, protože zaměstnavatelé se jednání vyhýbají. Pro umělce by to zase znamenalo ztrátu vlastního rozhodování v řadě otázek, především v placení daní.

Jak ukazuje současná téměř neřešitelná situace v oblasti dabingu, problém OSVČ je právě problémem nedostatečné právní úpravy. OSVČ se nesmějí pracovně sdružovat ani být členy odborů, netýká se jich ani zákoník práce a de facto nemají žádnou možnost společně ovlivňovat a dožadovat se svých práv (vystavují se nebezpečí postihu za vytváření kartelu). Proto by měla být u nás zahájena dosud opomíjená debata, jak dosáhnout podobných práv, jež mají umělci v zaměstnaneckém poměru. Čili, běh na dlouhou trať.

Prezidium Herecké asociace


Komentáře k článku: Konference celosvětové herecké asociace (FIA)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,