Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Koncepce rozvoje Slezského divadla Opava

    V návaznosti na rozhovor, který vyšel v DN 18/2023 (zde) přetiskujeme neredigovanou koncepci rozvoje Slezského divadla Opava Petra Kazíka.

    Petr Kazík: Musíme situaci zklidnit a stabilizovat

     

    Autor: Ing. Petr Kazík Ph.D.

    Motto:

    Nestačí dělat věci správně, je důležité dělat správné věci.

                                                                                                                       Peter F. Drucker

     

    V roli ředitele bych se zaměřil prioritně na tyto oblasti.

     

    Vize – hodnoty:

    Předpoklady

    Centrum a zdroj pozitivního kulturního života

    Zachovat a rozvíjet pozitivní přístup, mezilidské vztahy, smysluplnost, využití osobních dispozic zaměstnanců a dosahování prokazatelných výsledků.

    Směřování

    Pro designe koncepce řízení divadla současnosti vidím v knize „Úplně nové myšlení 4.0“ (D. Pink, 2008), který definoval nutnou změnu myšlení a vzdělávání managementu pro 21. století.

    Potřeba této změny se týká a bude týkat všech odvětví a divadlo k tomu může poskytnout velkou podporu a tím zažít renesanci

    Vedle FUNKČNOSTI i DESIGNÉRSTVÍ (estetika) – vést k tomu, že je v budoucnosti nezbytné a osobně prospěšné vytvářet něco, co je zároveň krásné i přitažlivé. Zprostředkovat klientům častý kontakt s živou kulturou. Zapojit klienty do vlastní seberealizace v oblasti umění.

    Příklad: otevřít divadlo k pořádání představení a akcí pro konkrétní, specifické cílové skupiny

    Vedle argumentace i VYPRAVĚČSTVÍ (prezentace) – naše životy přetékají informacemi a daty. Musíme je umět poutavě interpretovat. Schopnost a přesvědčivě vyprávět je podstatou komunikativnosti. Pomocí kritického myšlení, ale hlavně v diskuzích, si umět utvořit a obhájit názor. Divadlo roli vypravěče mělo vždy a lidé, přesyceni mediálními poselstvími, mohu najít v živé kultuře (staro)nové podněty.

    Příklad: přiblížit divadlo lidem a bavit se o něm s nimi

    Nejen detaily i SYMFONIE (propojování) – tlak na specializaci snižuje vidět a rozumět věcem v kontextu. Budoucnost není v analýze, ale syntéze – vidět celkový obraz věcí. Realizovat kulturu napříč obory a vést klienty k pochopení složitosti a komplexnosti dnešního světa.

    Příklad: posílit spolupráci a koordinaci kulturního života v městě i regionu, propojovat žánry a prostředí

    Nejen logika i EMPATIE (citlivost) – převládající sebestřednost a egoismus snižuje vzájemnou ohleduplnost. V budoucnosti se lépe uplatní jedinci, kteří budou schopni vcítit se do toho, jak přemýšlí a co cítí ostatní. Na tomto postavit budování vztahů. Zavést systém vzájemného učení a pomáhání a solidarity. A to nejen osobně, ale i pomocí technologií, což současná doba ukazuje, jako nutnost

    Příklad: obousměrné propojení s uměleckými školami

    Nejen vážnost i HRAVOST – hra nabývá v současnosti velký význam. Divadlo může pomoci rozvíjet kreativitu, která bude proti pólem algoritmického řešení problémů. Aplikovat divadlo, jako integrální součást společenské zábavy.

    Příklad: kromě posílení diváckého zájmu, vtáhnout lidi do procesu tvorby

    Nejen materiální orientace i HLEDÁNÍ SMYSLU – zdá se, že současný svět ztratil schopnost nabízet hodnoty, které by společnost přijímala. Kultura může pomoci individuálnímu hledání hodnot a smysluplnosti pro každého jedince.

    Příklad: divadlo vždy dokázalo pojmenovat paradigmata doby, a hlavně jejich přesah. V dnešní složité době může být divadlo prostředníkem aplikace osvědčených principů minulosti do současnosti s přesahem do budoucnosti

     

    Výsledky

    Systematicky a měřitelně zvyšovat úroveň kriteriálních výsledků a to nejen klíčových ekonomických výsledků organizace, ale také vnímaní a hodnocení výsledků z pohledu zaměstnanců organizace, společnosti a klientů.

     

    Strategie řízení organizace pomocí Koncepcí Excelence

    Vytváření hodnot pro klienty

    Zaměřit se na zjišťování, ovlivňování a uspokojování potřeb všech zainteresovaných stran, na které zařízení směřuje. Sladit pohledy zainteresovaných stran. Musí se nastavit systém komunikace a evaluace.

    Vytváření trvale udržitelné budoucnosti

    Dosahování excelence pozitivním ovlivňováním v oblasti enviromentálních a sociálních podmínek.

    Rozvíjení schopností organizace

    Využít obrovský potenciál, který byl v posledních letech v organizaci vytvořen. Sdílet a inspirovat oceňované kvality s dalšími kulturními organizacemi  na území města Opavy.

    Vyžívání kreativity a inovací

    Vytvořit maximální prostor pro kreativitu všech zainteresovaných stran. Inovace individualit však efektivně sdílet a maximálně využít.

    Trvalé dosahování vynikajících výsledků

    Výsledky neustále podrobovat evaluaci a benchmarkingu, tak aby byly přijatelné pro všechny zainteresované strany.

    Agilní řízení

    Efektivně a účinně identifikovat příležitosti a hrozby vnějšího prostředí a reagovat na ně.

    Dosahování úspěchů díky schopnostem spolupracovníků

    Zaměřit se na udržení dosažených individuálních úspěchů a zajistit jejich další rozvoj. Dbát na komplexní rozšíření na všechny zaměstnance pomocí vzájemného sdílení dobré praxe.

    Vedení na základě vize, inspirace a integrity

    Nejprve dobře poznat, zachovat a kontinuálně rozvíjet výsledky již dosažené mými předchůdci. V utváření budoucnosti organizace být vzorem a skutečným lídrem.

     

     

    VNĚJŠÍ VLIVY

     
     

    Příležitosti

    Hrozby

     
      1 2 3 4 1 2 3 4  

    Silné stránky

    Výročí města – divadlo je historie Výjimečnost dvou scén Mladí studenti Centrum kultury regionu Dostupnost konkurence Pokles zájmu o žánr Kvalita jiných zařízení OKO Veřejné rozpočty

    CELKEM

    Tradice – příznivci

    + + + + + 0 + 5+
    Umělecká stránka + + + + + 0 + 0 6+
    Prostředí + + + + 0 0 2+
    Personál 0 + + + + 0 2+

    Slabé stránky

                     
    Pokles návštěvnosti + + +  –  – 0 -1
    Systém řízení 0 0 0     – 0 0    -3
    Nestabilita – PR 0 0 + 0 -3
    Další finanční zdroje 0 0 0 0 -4

    CELKEM

    4+ 3+ 6+ 2+ -1 -3 -2 -5 4+

     

    Závěr:

    Z konfrontační matice SWOT vyplývá, že konkurenční výhodou divadla je hlavně umělecká stránka a její věrné publikum. Slabinou se jeví hlavně nízké využití dalších donátorských finančních zdrojů. Mluvit se nesmí o řediteli a org. problémech, ale o kvalitách, které divadlo má. Veřejnost si musí uvědomit excelenci divadla a jeho obrovskou hodnotu. Pak i nutné finance budou všichni vnímat jako potřebné a nezbytné.

    • Autor:
    • Publikováno: 4. listopadu 2023

    Komentáře k článku: Koncepce rozvoje Slezského divadla Opava

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,