Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Jiří Žižka

    Snímek archiv Wilma Theater

    Jiří Žižka

    28. 2. 1953 Praha – 24. 1. 2012 Philadelphia, USA

    Režisér a dramatik, se svou ženou Blankou spoluzakladatel a do roku 2010 umělecký ředitel  Wilma Theater ve Philadelphii v USA.

    Vystudoval střední grafickou školu v Praze, v roce 1972 byl přijat na studia fotografie pražské FAMU. V Praze založil s Pavlem Buchlerem (konceptuální umělec, žijící dnes v Manchesteru) divadlo KQN (Kdo kváká nekouše) a se svou budoucí ženou Blankou působil také v Divadle Křesadlo. V roce 1976 emigrovali spolu do Německa, odkud se po roce přestěhovali do USA. Ve Philadelphii získal práci jako filmař v animačním studiu. Čtyři roky se živil filmem a po večerech se ženou připravovali různé divadelní projekty. Poté se rozhodli cele věnovat do té doby ekonomicky neprosperujícímu Wilma Theater, jež v roce 1979 založili. Umožnil jim to velký úspěch, který měli s inscenací vlastní dramatizace Orwellovy Farmy zvířat, která dosáhla 120 repríz. Od té doby režíroval Žižka nejen ve svém domovském Wilma Theater, ale i ve Washingtonu a New Yorku a natočil několik filmových a televizních snímků, mimo jiné i Havlovo Largo desolato s hvězdným F. Murray Abrahamem v úpravě Toma Stopparda. V květnu 2010 uvedl za účasti autora a dalších čestných hostů na domovské scéně Wilma Theater americkou premiéru Havlova Odcházení (viz LN 27. 5. 2010: Havel uvedl ve Filadelfii své Odcházení, resp. Krajane.net)

    Snímek archiv Wilma Theater

    Následující text přebíráme ze stránek www.wilmatheater.org/history:

    Born in Prague and educated at Charles IV University, became an Artist in Residence at the Wilma in 1979 and co-Artistic Director in 1981, where he directed over 70 productions. Some of the highlights included Orwell’s Animal Farm, Camus’ The Stranger, Brecht’s Mother Courage, Capeks’ The Insect Comedy, Weiss’ Marat/Sade, his own adaptation of Wilde’s The Picture of Dorian Gray, Brecht/Weill’s Happy End, Orwell’s 1984 (also at the Kennedy Center and Off-Broadway), Fo’s Accidental Death of an Anarchist and the U.S. Premiere of Havel’s Temptation (a co-production with Joseph Papp’s New York Shakespeare Festival). Jiri also directed a feature film of Václav Havel’s Largo Desolato, adapted by Tom Stoppard, starring F. Murray Abraham, for PBS’s Great Performances. He wrote and directed Inquest of Love, a film nominated for an Emmy® Award. His theater credits also include George F. Walker’s Love and Anger, Martin McDonagh’s The Cripple of Inishmaan, David Gow’s Cherry Docs (with David Strathairn), Stoppard’s The Real Inspector Hound, Peter Shaffer’s Black Comedy, Stephen Sondheim’s Passion, Christopher Hampton’s Les Liaisons Dangereuses, Stoppard’s Indian Ink, Arthur Miller’s Resurrection Blues, Charles L. Mee’s Big Love and Wintertime. He also directed a co-production between the Wilma and The Philadelphia Orchestra of Tom Stoppard’s and André Previn’s Every Good Boy Deserves Favor, a play for actors and a philharmonic orchestra, at The Kimmel Center’s Verizon Hall. Jiri directed Tom Stoppard’s Night and Day, Itamar Moses’ Outrage, Ken Ludwig’s Shakespeare in Hollywood, Mark Saltzman’s The Tin Pan Alley Rag (Carbonell Award for Best Director), Caryl Churchill’s A Number, Martin McDonagh’s The Pillowman (six Barrymore nominations), Sarah Schulman’s adaptation of Isaac Bashevis Singer’s novel Enemies, A Love Story, Peter Shaffer’s Amadeus, Roy Smiles’ Ying Tong and Schmucks, Terry Johnson’s Hysteria, and most recently, the U.S. Premiere of Václav Havel Leaving. In 2010, Jiri moved into a consulting relationship with the Wilma in order to pursue other artistic endeavors.

    Herecký tým Odcházení ve Wilma Theatre, květen 2010. Snímek JIM ROESE, Wilma Theatre

    (Jiří Erml s Jiřím Žižkou v DN 19/1994 připravil celostránkový rozhovor Každá minuta dne musí být naplněna činností, Jan Rejžek na Žižku vzpomněl ve svém čtvrtečním Posledním slově v Lidových novinách 2. 2. 2012, nekrolog vyšel i ve Philly.com)

    Pro i-DN připravil hul

    • Autor:
    • Publikováno: 13. února 2012

    Komentáře k článku: Jiří Žižka

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,