Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Jedno malé zapadlé květinářství

    Muzikál Malý krámek hrůz (Little Shop of Horrors, poprvé 1982 ve WPA Theatre na Off-Broadway) se u nás poprvé objevil v lednu 1990, v tehdejším Divadle bratří Mrštíků. Sluší se připomenout, že ústřední postavu prodavače květin Seymoura hrál Erik Pardus a že inscenace nezaujala – lidé prožívali „velkou sametovou“ a byl jim zřejmě cizí groteskně morbidní příběh. O devět let později dílo zkusili absolventi JAMU ve Studiu Marta v režii Radka Balaše, který o dalších devět let později předvedl v Uherském Hradišti svoji a Brouskovu adaptaci populárního Brdečkova filmu Adéla ještě nevečeřela. Zase o masožravé květině v „ujeté“ groteskní a vyšinuté estetice, jen česká laskavá Adéla postrádala morbiditu off-broadwayské Audrey 2. Dvakrát se muzikál hrál i na Slovensku, takže známá věc, řeklo by se, ve skutečnosti nová inscenace v Městském divadle v Brně zapadá do logiky objevování širších souvislostí muzikálového světa přinejmenším způsobem provedení.

    Hraje se ve stále skvělém, byť dvacet let starém překladu Ivo T. Havlů, jen název nově přeložili na Kvítek z horrroru, a to jediné se mi na nové produkci nezdá. Jinak je inscenace obrazem špičkových schopností muzikálového Mošova souboru, události v režii Petra Gazdíka letí s odzbrojující přímočarostí na přesné hraně mezi bláznivinami a realitou. Záviděníhodný tah na branku, napsal by sportovní komentátor. Herci několika tahy načrtávají osobité postavy, originální, své, jak to zvláště broadwayský muzikál vyžaduje. Hana Holišová, Tereza Martinková a Marta Prokopová coby tříčlenný chór (Chiffon, Crystal, Ronnette) se proměňují do různých postaviček podobně jako Martin Havelka, drastický představitel sadistického zubaře i několika agentů a novinářů. Zvláštní mileneckou dvojici stejně nekomplikovaně na premiéře předvedli Jakub Uličník (Seymour) s Alenou Antalovou (Audrey), majitele květinářství Zdeněk Bureš a masožravou květinu Dušan Vitázek. Skvělá kapela řízená Martinem Kalouskem, choreografie přesně zapadající do jevištního dění, dohromady skvěle šlapající muzikálová mašina. Vlastní příběh však premiérové diváky i po dvaceti letech zaskočil.

    Městské divadlo Brno – Howard Ashman, Alan Menken: Kvítek z horrroru. Překlad Ivo T. Havlů, režie Petr Gazdík, hudební nastudování Dan Kalousek, scéna a kostýmy Aleš Valášek, choreografie Lucie Holánková, hudební aranžmá Igor Vavrda. Premiéra 21. května 2011 na Hudební scéně.


    Komentáře k článku: Jedno malé zapadlé květinářství

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,