Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Jatka78 se otevírají divadlům z regionů

    Pražská scéna Jatka78 zaměřená na nový cirkus, tanec, neverbální a alternativní divadlo se na začátku letošního roku otevírá i mimopražským souborům. Jako první premiéru roku 2024 zde ostravská platforma Cirkus trochu jinak uvede 20. a 21. ledna autorské sólo Erlend – Cizinec. Představení připravuje režisér Jan Jirák, jinak také přední akrobat v disciplíně handbalancingu, absolvent tohoto oboru na Academy for Modern Circus v Dánsku a spoluzakladatel Feel the Universe Circus Company, spolu s všestranným hercem a artistou Jindřichem Kopidolem. „Fyzicko-cirkusová skica portrétu cizince uvnitř každého z nás” s nezvyklými akrobatickými prvky a originálními balančními aparáty z čistého dřeva, kovu a tvrzeného plastu je melodramaticko-lyrickou reflexí kultovní novely Cizinec od Alberta Camuse. O živou hudbu se postarají  multiinstrumentalisté Kryštof Krása, Tomáš Jirák a slovenská skladatelka a zpěvačka Klaudia Korbely. Více informací a vstupenky na oba večery najdou zájemci na webu Jatek78.

    Erlend – Cizinec. Foto: Vojta Brtnický

    Umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml. vysvětluje: Za deset let existence Jatek78 jsme se snažili dávat prostor různým uměleckým žánrům, mladým souborům z cirkusového světa, ať už formou rezidencí, a nebo uvádění světových premiér. Nyní se chceme otevírat mnohem více regionům. Začínáme premiérou Erlenda – Cizince etablované cirkusové company z Ostravy v režii Jana Jiráka. Tak jako mají regionální činoherní soubory své pražské scény – ať už je to ostravská Aréna, Činoherní studio Ústí nad Labem nebo třeba Klicperovo divadlo – tak bychom byli rádi, aby regionální cirkusové nebo taneční soubory měly své pražské scény, kde mohou hostovat. Na premiéru Erlenda budeme navazovat květnovým uvedením dvou představení ústeckého Činoherního studia.

    Tvůrci projektu Erlend – Cizinec během vícefázového zkoušení vyvinuli originální balanční aparáty z čistého dřeva, kovu a tvrzeného plastu, které podrobovali pohybovému a významovému výzkumu. Materiály a objekty včetně určitého typu masek vytvořily hmotný konstrukt Erlendovy alias Meursaultovy cesty utrpením k jeho existenciálně nevyhnutelnému konci.

    Herec Jindřich Kopidol k inscenaci říká: Komorní sólo je pro mě možností, jak v poměrně zhuštěném čase a prostoru prožít celý příběh skrze svoje tělo. Během zkoušení se mi stalo nástrojem, partnerem. Naučil jsem se mu hodně naslouchat, ale taky nacházet způsoby, jak se zdokonalovat hned v několika disciplínách najednou. Ve spojení s realizačním týmem, od kterého mám jedinečnou příležitost tyto poznatky čerpat, se pro mě stal proces tvorby Erlenda – Cizince velkým posunem na mojí cestě.

    Režisér projektu Jan Jirák vysvětluje: Díky režijnímu nadhledu jsem si uvědomil, že tělesně extrémní polohy, kdy Jindřich balancuje na hraně objektů i vlastních sil, jsou pro mě původně jako performera snad stejně citlivé a prožívám je s ním naplno. Byl to skoro rok opravdu tvrdé práce na technice pohybu, herectví, tanečních technikách, koordinačních principech a kreativní tvorby. Od předlohy Cizince k našim interpretacím jakéhosi introvertního já. Důležité pro nás bylo originální novelu rozvíjet, nikoliv ji kopírovat či ilustrovat. Jindřichovy zlomené prsty a rozseknuté čelo měsíc před premiérou nás neodradily udržet stoprocentní nasazení, ale celý proces, vzhledem ke své fyzické i psychické náročnosti, balancuje na hraně své realizace. Snažíme se, aby Erlend, naše verze Cizince, na jevišti opravdu žil – aby žil svůj absurdní osud ve vší své tajemnosti.

    Za živou hudbou k inscenaci stojí multiinstrumentalisté Kryštof Krása a Tomáš Jirák, mužskou energii vyváží jediná žena na jevišti – slovenská skladatelka a zpěvačka Klaudia Korbely. Jedním z největších vkladů bylo nastudování písně v berberském nářečí pocházejícího z alžírského prostředí, ve kterém se původní děj Camusova Cizince odehrává.

    Jatka78 z dalších mimopražských projektů v tomto půlroce připravují například hned dvě hostování ústeckého Činoherního studia nebo česko-italský projekt A Riveder Le Stelle Reloaded. Z rezidenčních souborů pak například projekty Viktora Tauše Snowflakes a Amerikánka, inscenace La Putyka, Senses, K a Runners Cirku La Putyka, A.I., Muž z Malty, Tramvaj do stanice Touha a premiéru La Dolce Vita Dekkadancers nebo představení souborů My kluci, co spolu chodíme, Bratři v tricku a Holektiv. Jatka78 také připravují zahraniční hostování předních australských souborů A Good Catch a Gravity & Other Myths.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. ledna 2024

    Komentáře k článku: Jatka78 se otevírají divadlům z regionů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,