Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Jatka78

    Před rokem, přesně 5. listopadu 2014, byl otevřen další pražský prostor pro nové umění – Jatka78. Název odkazuje k poloze – jedná se o haly 7 a 8 v holešovické tržnici – a původnímu účelu objektu – až do roku 1983 zde řezníci poráželi dobytek. V dnešních Jatkách78 najdou návštěvníci kromě divadelního sálu s kapacitou 360 míst také unikátní galerii s barem a kavárnou v jednom (svá díla zde vystavují například František Skála ml., Vladimír 518 a Petr Nikl), zkušebny a sklady. Pros­tor je otevřen českým i zahraničním souborům (hostovaly zde například soubory RootlessRoot či Sisters).

    Family

    Snímek z projektu Family souboru Cirk La Putyka FOTO JAKUB JELEN

    Jatka78 jsou domovskou scénou pro novocirkusový soubor Cirk La Putyka, jenž v říjnu uvedl nejnovější projekt Family (psali jsme o něm v DN č. 19). Měly zde premiéru, nebo byly přeneseny, také autorské inscenace dua SKUTR, Petry Tejnorové a především skupin, které založili nedávní absolventi DAMU – BodyVoiceBand (v listopadu uvedou premiéry inscenací Negativ podle Kuchyňské revue Bohuslava Martinů a Voják a tanečnice, jež je určena dětem) a 11:55 (do tohoto prostoru soubor přenesl inscenaci Hodní chlapci a premiéroval zde Střepy a chlebíčky. Obě v režii Jana Mikuláška). Sobotní odpoledne pak patří dětem, různorodé divadelní skupiny pro ně připravují nejen představení, ale i workshopy.

    Štěpán Kubišta

    Rozhovor se Štěpánem Kubištou, manažerem Jatek78

    Co vás vedlo k založení Jatek78?

    Soubor, který si vybuduje tak silné divácké zázemí, jako má Cirk La Putyka, automaticky začne časem přemýšlet o svém vlastním prostoru. V Praze je spousta divadel, která se věnují experimentálnímu nebo nezávislému umění, ale většina z nich nemá dostatečné parametry pro prezentaci nového cirkusu. Potřebovali jsme prostor, který má vysoké stropy, sál je dostatečně široký a hluboký. Odpověď je tedy jednoduchá – Jatka78 jsme založili, protože v Praze chyběl pořádný prostor pro nový cirkus.

    Jak to vše začalo?

    Požárem vzniká spousta dobrých věcí. La Putyce vyhořel sklad a zkušebna, které byly na Smíchově. Začali tedy hledat nový prostor, Rosťa Novák oslovil pražský magistrát a tehdejší primátor Bohuslav Svoboda mu s hledáním pomohl, pak to podpořil i jeho následovník Tomáš Hudeček. Areál holešovické tržnice však byl, a asi ještě je, předmětem soudního sporu mezi magistrátem a společností Delta, takže fungujeme na základě smlouvy typu: máte to na pět let, ale když to budeme potřebovat, tak za půl roku musíte vše vyklidit.

    Původně to ovšem měl být prostor jenom pro zkušebnu a sklad, až později jsme se rozhodli otevřít i sál pro hraní. Provoz jsme začali loni na podzim, ale jen v provizorním režimu, abychom sbírali zkušenosti, zjistili, co tento prostor chce, co nabízí, jaká má omezení. Z toho jsme vyvodili nějaké závěry, čtyři měsíce jsme měli zavřeno a sháněli jsme peníze na dílčí úpravy. Ty jsme provedli a v dubnu jsme zase otevřeli.

    Jatka78 ovšem dnes už nejsou prostorem jen pro La Putyku.

    Chtěli jsme nabídnout prostor i mladým divadelníkům. Na začátku jsme oslovili ke spolupráci Lenku Vagnerovou, SKUTR a VOSTO5, abychom společně vytvořili slavnostní zahajovací večer. A pak nám došlo, že jsme se všichni potkávali na chodbách DAMU a jsme jedna, dnes už ne ta nejmladší generace. Tak jsme oslovili talentované absolventy DAMU, kteří založili skupiny 11:55 a BodyVoiceBand.

    Nepočítali jste s otevřením komorní scény? Připadá mi, že soubor 11:55 se ve Střepech a chlebíčcích s tak velkým prostorem vyloženě pral.

    Samozřejmě bychom chtěli, ale bylo by to náročné na přestavby, což není v současné době možné. Opět je to, bohužel, o penězích. Museli bychom taky například koupit další světla a židle a podobně.

    Do jaké míry jste soběstační? Čerpáte granty, máte sponzory?

    Projekt vznikl až v době, kdy bylo po uzávěrce podávání žádostí o granty na Magistrát hl. m. Prahy, získali jsme však podporu v podobě partnerství ve výši jednoho milionu korun a grant od ministerstva kultury, který byl něco přes milion korun. Pak máme pár komerčních partnerů. Odhadujeme, že kolem 70 procent tvoří naše příjmy výnosy ze vstupného.

    V jakém rozmezí se pohybují ceny vstupenek?

    Ceny vstupenek jsou od 150 do 490 korun. Nejlevnější jsou představení pro děti, nejdražší byly vstupenky na Family.

    Váš repertoár je určen pro dosti různorodé publikum.

    Jedním z našich cílů je i to, že chceme působit lokálně, to znamená v Holešovicích. Oslovujeme tedy rodiny s dětmi. Řekli jsme si, že naše dětská představení budou vždy loutková. Anička Nováková, maminka Rosti a Vítka, je loutkoherečka, tak se stará o výběr. Je nám líto, že loutkové divadlo je v Česku na ústupu, i když má silnou historii, rozhodli jsme se tedy tomu pomoci. Novocirkusové projekty Cirku La Putyka mají naopak rozmanité publikum – lákají i diváky, kteří do divadla moc nechodí.

    Jaké má výhody a nevýhody umístění v holešovické tržnici?

    Jak už jsem říkal, nemáme dlouhodobý výhled. Výhodou i nevýhodou je fakt, že status tržnice není příliš vysoký, „kulturní“ lidé zde moc nechodí. Na druhou stranu tak přitahujeme pozornost – jak médií, tak i diváků, kteří jsou zvědaví na to, co se může v holešovické tržnici zrodit. A je toho dost – když zmizí denní ruch, složí se vystřelovací nože a tepláky, tak se probudí specifická atmosféra.


    Komentáře k článku: Jatka78

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,