Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Jan Šotkovský: Lidem z branže se po Dokořánu stýská

    Městské divadlo Brno nečekaně ve dnech 9. až 13. června obnovilo festival, jehož tradice sahá až do devadesátých let, kdy operetní soubor Národního divadla pořádal Dny operety a muzikálu. Na důvody obnovení festivalu jsme se zeptali dramaturga Jana Šotkovského.

    Můžete dešifrovat název festivalu Dokořán?

    Dešifrovat ho snad ani není třeba, na první pohled snad signalizuje otevřenou náruč, chuť se setkat i (v dobrém) se konfrontovat. Pořádat festival nám nikdo nenařizoval ani ho po nás nevyžadoval, děláme ho z vnitřní potřeby a přesvědčení, že podobná přehlídka je pro oblast hudebního divadla podstatná. Navíc název festivalu odkazuje na časopis Dokořán, který od roku 1992 vydáváme pro naše diváky.

    Proč se festival na řadu let odmlčel?

    Záměrně jsme ho „uspali“ v zájmu soustředění sil na vznikající Divadelní svět Brno.

    Proč a s jakými ambicemi ho letos obnovujete?

    Divadelní svět se stabilizoval a vyhranil, ostatní brněnská divadla mají také „své“ festivaly, setkávali jsme se stále s tím, že se lidem (nejen) z branže po Dokořánu stýská a že jim chybí. Ambice je pro začátek prostá: vrátit se k tomu, co kdysi fungovalo – myslíme si neskromně – víc než dobře. Jak se festival bude proměňovat do budoucna, uvidíme i na základě letošních zkušeností.

    Proč jste do programu zařadili široký výběr z tuzemských produkcí, i některých starších?

    Jelikož jsme festival dlouho nepořádali a řadu inscenací z posledních let neměli brněnští diváci možnost vidět, rozhodli jsme se pro letošek uvolnit si ruce v tom, že nebudeme vybírat jen z inscenací premiérovaných v nedávné době. Divácký zájem nám už teď ukazuje, že to byla správná úvaha.

    Festivalová představení často narušovala běžnou představu o muzikálu, bylo to záměrné a bude tomu tak i letos?

    Nejsem si jistý, jestli vím, co je „běžná představa o muzikálu“. Jistý bych si byl poměrně širokým žánrovým spektrem nabídky, které bude časem bohdá ještě širší. Jinými slovy – ano, snaha představit „hudební divadlo“ ve velké šíři (samozřejmě vyjma opery a baletu, které mají své přehlídky) je záměrná a chceme v ní pokračovat. Rozměr festivalu letos sahá od různých podob „písničkových revuí“ (V rytmu swingu buší srdce mé, Tajný deník Adriana Molea) až k Sondheimově svébytnému morytátu Sweeney Todd, k vidění bude klasický broadwayský muzikál v podobě pardubické Kiss Me, Kate i původní počin slovenských kolegů Báthoryčka (inscenace Těšínského divadla bude mít na festivalu svou derniéru). I naše inscenace zařazené do festivalového programu dokladují žánrové rozpětí akce – rodinná komedie Děsnej pátek a dramatické podobenství Představ si…

    Nabídne festival i nějaký doprovodný program?

    Po čtyři večery bude festivalový den uzavírat noční koncert v divadelní dvoraně – kromě kapel Kabinet, Golden Delicious a Dušana Vitázka s kapelou tam uzavřeme i cyklus Zdenek Merta u klavíru, který byl leitmotivem naší letošní sezony. A jelikož chceme být opravdu „dokořán“, vstup na všechny koncerty bude volný.

    Podle jakých kritérií jste vybírali zahraniční hosty?

    Jako domácí – podle kritérií kvality a inspirativnosti. Letos k nim nakonec přibylo ještě kritérium dostupnosti, jelikož pro obnovení Dokořánu jsme se rozhodli až v průběhu této sezony – pro příští léta plánujeme zahraniční program širší a komplexnější. Ostatně s některými divadly, která se nakonec nemohla zúčastnit festivalu letos, už jednáme o účasti v příštím ročníku. Každopádně na festivalu bude k vidění Bratislavské bábkové divadlo se sugestivní poetickou pohádkou Zhavranelí a slovinské Mestno gledališče Ljubljana, které bývalo v dřívějších ročnících stálým hostem festivalu (brněnští diváci si jistě pamatují jejich Kabaret, Sugar či Šumaře na střeše). To letos přiveze dramaturgický „bonbonek“ – Rent Jonathana Larsona v režii našeho principála Stanislava Moši.

    Co si slibujete od Kulatého stolu o muzikálovém divadle, který má festivalové dění uzavřít?

    Dialog. Pokus pojmenovat, co hudební divadlo dnes dělá a nedělá. Výměnu zkušeností, výměnu názorů, výměnu myšlenek.


    Komentáře k článku: Jan Šotkovský: Lidem z branže se po Dokořánu stýská

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,