8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Rozhovor

Jak se vaše divadlo vyrovná s protikuřáckým zákonem?

V divadlech se odjakživa kouřilo, na jevišti, v zákulisí, v klubech, v kancelářích. Všude. Od 31. května 2017 však vstoupil v platnost zákon č. 65/2017 Sb., který v hlavě II paragrafu 8 odstavci 1 písmenu j) přikazuje: Zakazuje se kouřit ve vnitřním zábavním prostoru, jako je kino, divadlo, výstavní a koncertní síň a sportovní hala, a dále v jiném vnitřním prostoru po dobu pořádání kulturní a taneční akce. Proto jsme v několika divadlech položily titulní otázku.

Šárka Maroušková, manažerka, MeetFactory, Praha: Díky nekuřáckým koncertům už máme zřízena kuřácká místa mimo naše budovy. Myslím, že návštěvníci divadla nekuřácké prostředí foyer a baru jen uvítají. Hůře se s tím vyrovnávají sami divadelníci, ale věříme, že i to se časem srovná.

Martin Glaser, ředitel, Národní divadlo Brno: Přiznám se, že nás vlastně nejvíc trápí, jak zajistit dodržování zákona a zároveň našim závislým kolegům umožnit, aby si zvýšili hladinu legální drogy v krvi. Nervní herec, muzikant nebo tanečník, který se místo s tvorbou vyrovnává s abstinenčními příznaky, je na zkoušce k ničemu. Bohužel zejména naše historické budovy mají značné prostorové limity a řešení nám neusnadňují ani někteří militantní nekuřáci z řad našich vlastních kolegů. Jenže představa davu umělců, kteří kouří třeba před Mahenovým divadlem, víceméně rovnou na tramvajové zastávce, mne dost děsí. A zatím si ani nepředstavuji, jak to bude fungovat, až začnou podzimní plískanice, zimní mrazy atd. V divácké části samozřejmě bude zákaz fungovat bez pardonů, na jevišti nahradíme pravé cigarety replikami. To vše píšu jako zapřisáhlý nekuřák, který je jinak opravdu upřímně rád, že se na veřejnosti kouření razantně omezí.

Ilja Racek, ředitel, Slezské divadlo Opava: Slezské divadlo Opava obecně již před časem zakázalo kouření ve všech prostorách divadla. Pokud jde o kouření na jevišti jako součást inscenace, nedovedeme si představit, že by se zákaz vztahoval i na tuto činnost: máme momentálně na repertoáru inscenace (např. N. Simona Řeči nebo M. Buffini Večeři), kde kouření a reakce na ně je nedílnou součástí textu, a tedy i jednání postav. Samozřejmě při realizaci předpisů požární bezpečnosti. V této praxi hodláme pokračovat, protože opak by při striktním dodržování znamenal omezení dramaturgie pro futuro a nesmyslné úpravy stávajících titulů.

Jiří Trnka, ředitel, Činoherní studio, Ústí nad Labem: Zřídili jsme dvě uzavřené kuřárny mimo veřejný prostor pro naše zaměstnance. V inscenacích, kde se kouří, na to budeme diváky dopředu upozorňovat. Co jiného nám zbývá, že…

Lukáš Průdek, ředitel, Jihočeské divadlo, České Budějovice: Jihočeské divadlo se zatím s tzv. protikuřáckým zákonem v praxi příliš nestřetlo, protože již začátkem května jsme svůj provoz přesunuli na Otáčivé hlediště, na které se tento zákon nevztahuje. Ale největší absurditou zákona je možný zákaz kouření na jevišti, což podle mého názoru popírá nejen uměleckou svobodu, ale v některých ohledech i logiku. Například v našem novém rodinném muzikálu Kronikáři vystupuje postava Winstona Churchilla, kterého bez doutníku v zásadě nejde zahrát. Bez doutníku je to jen pán v cylindru, nikoli Winston Churchill. Budeme doufat, že se najde logický výklad nového zákona, který nás nebude nutit vytvářet v tomto ohledu protizákonné inscenace.

Renáta Huserová, ředitelka, Komorní scéna Aréna, Ostrava: Dle posudku firmy, která nám zajišťuje požární ochranu a bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP) se konkrétně v naší organizaci nic nemění. Zákaz kouření platí v prostoru pro diváky (foyer) odjakživa, kuřárna na terase je dle litery zákona stavebně oddělený prostor, kde se kouřit smí, a v zázemí za předpokladu dodržení všech bezpečnostních opatření máme vyčleněno místo, kde je povoleno kouřit. Jinak se v celém objektu nekouří již od jeho otevření. Zákon neřeší cigarety jako rekvizity, takže zatím tento stav nebereme jako problém…

Připravily Nicole Rebeka Snová a Zuzana Hrubá

• Publikováno: 15. června 2017

Komentáře k článku: Jak se vaše divadlo vyrovná s protikuřáckým zákonem?