Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Jak možná věřit

    Rok české hudby začal zostra vloni na podzim. V Divadle pod Palmovkou Jakubu Kroftovi rovnou řekli, že chtějí Prodanou nevěstu „jinak“. Moc originální nápad to není, parafráze a úpravy Prodané nevěsty jsou staré skoro jako dílo samo. Už Jakubův otec Josef Krofta hrál v roce 1986 Prodanou nevěstu v hradeckém Draku ve společném projektu studiových divadel o konfidentství libretisty Karla Sabiny. Zhruba hodinový digest z Prodanky šikovně upravili Ivan Acher s Martinem Konvičkou pro vesnickou kutálku (jak to sami trefně označili), hodily se k ní operně neškolené hlasy někdy hodně distonujících herců. Proč ne, kdyby to bylo autentické muzicírování, jenže to by musela kutálka hrát z jeviště a ne z playbacku. Hodně sympatické by mi bylo pojetí příběhu jako podvodu, kdyby neobsahovalo popkulturní estrádu a tak okatě nepoukazovalo k Mrazíkovi přes vymaškařeného blonďatého Vaška: Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem, zřejmě. No, kdesi v Německu už před lety hráli Prodanou nevěstu o neotesancích z východu, co lemtají pivo ze štoudví a navzájem se podvádějí vyšnoření v krojích odněkud z ruských stepí. Že je nemohoucí Kecal na vozíku a jedná za něj s patřičnou razancí manželka, že drsná Mařenka s outěžkem opilého Jeníka zfackuje a zkope, už patří k současnému vidění světa, to nesdílím. Megery jsou všechny, dal by se parafrázovat Mozart. Odpudivý pohled do národní minulosti je ovšem pro současnost užitečný.

    Vašek Mícha (Jakub Albrecht) coby jediný spravedlivý, protože blázen, v Prodané nevěstě v Divadle pod Palmovkou FOTO MARTIN ŠPELDA

    Z opačné strany nahlédla Smetanovu operu Patricie Částková projektem Hurvínek prodává nevěstu v koprodukci opery Národního divadla v Brně s pražským Divadlem S + H. Celá rodina Spejblova se prostě vydá do opery, aby zhlédla kostru příběhu a hlavních čísel Prodanky a spolu s dětmi (od pěti let) zjistila, co že to ta opera je. Je to povedené, vtipné, decentní, profesionálně provedené. Mile starosvětsky moderní. I když myslím, že víc než děti se tu hodinku baví jejich dospělý doprovod.

    Divadlo pod Palmovkou, Praha – Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Úprava Jakub Krofta a Iva Klestilová, režie Jakub Krofta, výprava Matylda Kotlińská, hudební spolupráce Ivan Acher a Martin Konvička. Premiéra 9. prosince 2023.

    Národní divadlo Brno, Divadlo S + H, Praha – Bedřich Smetana, Patricie Částková: Hurvínek prodává nevěstu. Scénář a dialogy Patricie Částková, režie Hana Mikolášková, dirigent (a zřejmě autor vtipné hudební úpravy) Ondrej Olos, scéna a kostýmy David Janošek. Premiéra v Divadle Reduta 24. listopadu 2023, pražská premiéra bude 16. března v Divadle S + H.


    Komentáře k článku: Jak možná věřit

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,