Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Inscenace roku 2019

    Do pravidelné novoroční ankety Divadelních novin letos přispěla rovná stovka respondentů. Jedinou podmínkou účasti byl jakýkoli profesní vztah k profesionálnímu divadlu. Zdůrazňuji, že nejde o soutěž, v níž někdo zvítězí, ta by musela mít přesně definovaná kritéria a podle jasného klíče sestavenou porotu, naše anketa o inscenaci roku nic takového nemá.

    Nejčastěji byli jmenováni Andělé v Americe Michala Dočekala, také díky špičkovému herectví (zleva Martin Donutil a Ondřej Pavelka) FOTO PATRIK BORECKÝ

    Někteří oslovení neodpověděli, někteří to stihli na poslední chvíli ještě do náhledů a někteří odpovědět zapomněli, mnozí se omluvili nejčastěji proto, že nebyli tak pilnými diváky, aby si mohli troufnout nějakou inscenaci nominovat, případně se cítili ve střetu zájmů. Stovka respondentů, jakkoli se na našich stránkách sešla vlastně náhodně podle toho, kdo na výzvu zareagoval a kdo ne, už je veličina, z níž lze statisticky něco vyčíst. Pojďme to zkusit.

    Respondenti

    Ankety se zúčastnilo 42 žen a 58 mužů.

    České divadlo, jako všechno v naší společnosti, má přirozené centrum v Praze. Tříset- až čtyřsettisícová města Brno a Ostrava, natož další menší prostě nemohou s dvoumilionovou Prahou institucionálně, tedy počtem lidí profesně se zabývajících divadlem, soupeřit. Statistika míst, kde respondenti působí, to potvrzuje: přišlo 80 odpovědí z Prahy, 7 z Brna, 5 z Ostravy, 3 z Plzně a po jedné z Liberce, Olomouce a Zlína (dirigent Robert Jindra odpověděl z Essenu a Jiří Bilbo Reidinger si přál uvést jako svůj domicil Novou Ves pod Pleší). Jistě mohli odpovědět respondenti z dalších měst, víc jich mohlo být i z těch v anketě zastoupených, nicméně na podstatě věci to nic nemění: výsledky statisticky z 80 procent ovlivnili Pražáci.

    Statistika profesí je komplikovanější, neboť mnozí respondenti zastávají dvě i tři profese, proto dále uvedené počty přesáhnou stovku. Vycházel jsem z údajů, které respondenti sami poskytli: odpovědělo 50 kritiků, 19 redaktorů, 8 dramaturgů, 7 režisérů, 6 ředitelů, 6 pedagogů, 6 herců, 5 teatrologů, 5 historiků, 4 manažeři, 3 operní pěvkyně, 3 dramatikové, 2 studenti, 2 dirigenti, po jednom v profesích básník, dokumentátor, kurátor, editor, zpěvačka, klaun, muzikolog a skladatel, spisovatel, psychoterapeut, překladatel, prezident instituce.

    Stejně se překrývají oblasti divadla, jimiž se respondenti zabývají, případně je odhaduji a nelpím na tom, že se mi to podařilo (alternativní divadlo): 65 respondentů se zabývá divadlem činoherním, 23 operním, 6 tanečním, 5 muzikálovým, 4 loutkovým, 4 alternativním, 2 novým cirkusem, 1 filmem, a po jednom se specializují na nonverbální divadlo a na scénografii.

    Stříbrná Kytice (režie SKUTR) je výpravnou a obrazivou inscenací české klasiky, která má v Národním divadle jistě své místo FOTO PAVEL HEJNÝ

    Inscenace

    Anketa se vztahuje na tuzemské divadelní premiéry za rok 2019, s nezbytnými přesahy. Každý respondent mohl udělit jeden hlas inscenaci, která měla premiéru od 1. prosince 2018 do 30. listopadu 2019. A mohl případně zmínit další inscenace – té možnosti využilo 14 respondentů.

    Čtyři hlasy byly neplatné a do výsledků ankety se nezapočítaly: Michael Tarant dal hlas akcím Milionu chvilek pro demokracii, Jiří Bilbo Reidinger a Robert Jindra tipovali zahraniční inscenace. Stejně tak Jan Kolář, který dal hlas pražské derniéře vídeňského uvedení hry Franze Grillparzera Štěstí a pád krále Otakara v režii Dušana D. Pařízka, tu však coby další tipy zmínili další dva respondenti a další ji neuvedli jen proto, že ctili pravidla ankety. Nicméně se potvrdilo, že představení v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka v divadelní obci silně zapůsobilo.

    Inscenace dle počtu získaných hlasů: 9 hlasů Andělé v Americe (Tony Kushner, režie Michal Dočekal, ABC, česká prem. 2. 2. 2019), 5 hlasů Kytice (Martin Kukučka – Lukáš Trpišovský – Ilona Smejkalová – Karel Jaromír Erben, režie SKUTR, Činohra ND, Praha, prem. 28. 2. 2019), 4 hlasy Don Quijote (Miguel de Cervantes, režie Jan Mikulášek, CED Brno, Divadlo Husa na provázku, prem. 25. 10. 2019) a Burnout aneb Vyhoř! (Jan Frič – Dagmar Radová, režie Jan Frič, A studio Rubín, Praha, prem. 1. 3. 2019), 3 hlasy Kylián – Mosty času (Jiří Kylián, Balet ND, Praha, prem. 13. 11. 2019), Lidský hlas / Tři fragmenty z Juliette (Francis Poulenc, Bohuslav Martinů, koncept a režie David Radok, Janáčkova opera ND Brno v koprodukci s Opera Göteborg, prem. 14. 6. 2019) a Romeo, Julie a tma (Hana Burešová – Štěpán Otčenášek – Jan Otčenášek, režie Hana Burešová, Divadlo v Dlouhé Praha, prem. 2. 2. 2019). Po dvou hlasech získaly inscenace Zlý sen (Spolek Jedl, Divadlo X10, Praha), Woyzeck (HaDivadlo, Brno), Strýček Váňa (Klicperovo divadlo Hradec Králové), Press paradox (8lidí, DISK, Praha), Hana (ND Brno v Mahenově divadle), Tramvestie (Opera ND, Praha), Maryša (mlčí) (Depresivní děti touží po penězích, Venuše ve Švehlovce, Praha), Vladař (Komedie, MDP, Praha), Sametová simulace (Vosto5 ad., Praha), Francesca da Rimini, Lakomý rytíř (Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Prefaby (Divadlo Lampion, Kladno), Kytice (Pražský komorní balet). Po jednom hlasu obdrželo dalších 41 inscenací.

    V anketě jsem ponechal i tři tipy pro Soukromé rozhovory (Ingmar Bergman – Lucie Trmíková, režie Jan Nebeský, Divadelní spolek Jedl, prem. 28. 11. 2018; resp. pro trilogii ve spojení s Médeiou a Pustinou) a započítal je do všech ostatních statistik, byť přísně vzato nesplňují (o tři dny!) časové vymezení ankety. Ostatně pro inscenaci Press paradox hlasovali redaktoři SADu Karel Král a Jakub Škorpil se zdůvodněním, že inscenace vzniklé v prosinci 2018 nestihli nominovat na Ceny divadelní kritiky.

    Hlasování podle druhů divadla: 62 tipů pro činohru, 15 pro operu, 7 pro tanec, 5 pro muzikál, 4 pro loutky, 3 pro alternativu, 1 pro nový cirkus.

    Hlasování podle divadel: 22 tipů získalo pražské Národní divadlo, 11 tipů Městská divadla pražská, 7 tipů Národní divadlo Brno, 5 tipů NDM Ostrava a pražský Divadelní spolek Jedl, 4 tipy získalo Divadlo Husa na provázku a A studio Rubín Praha.

    Hlasování podle míst: 64 tipů směřovalo do Prahy, 15 do Brna, 5 do Ostravy, 4 do Plzně, 2 do Liberce a Hradce Králové, 1 do Kladna, Českých Budějovic, Znojma a Malovic. Celkem 16 pražských respondentů tipovalo mimo Prahu, 1 brněnský respondent tipoval mimo Brno, 2 ostravští respondenti tipovali mimo Ostravu.

    Hlasování podle režisérů: 9 tipů pro Michala Dočekala, 6 tipů pro SKUTR, 5 tipů pro Jana Friče, Jana Mikuláška a Jana Nebeského (včetně tří za inscenaci mimo vymezené časové hranice), 4 tipy pro Hanu Burešovou (získal by je i Dušan D. Pařízek za vídeňskou inscenaci Grillparzera), 3 tipy pro Jiřího Kyliána a Davida Radoka.

    Závěry z uvedených dat si jistě každý čtenář odvodí sám. A bylo by skvělé, kdyby se prodebatovaly v komentářích na iDN.

    • Autor:
    • Publikováno: 7. ledna 2020

    Komentáře k článku: Inscenace roku 2019

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,