Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Hlavně zdravit u vrbiček

    Radní v Ústí nad Labem usoudili, že Severočeské divadlo opery a baletu vede dosavadní ředitel Tomáš Šimerda špatně, neboť nevyšel s rozpočtem a tvrdí, že příspěvek města nestačí na provoz operního a baletního souboru. Schodek Šimerda vysvětluje snížením příspěvků z kraje a z ministerského programu na podporu profesionálních divadel. A kontruje tím, že se mu podařilo ústecké divadlo podstatně zkvalitnit a přivést do hlediště víc diváků, což může doložit ohlasy, včetně kritických, a dvěma vítězstvími a řadou nominací v Cenách Thálie – a nechme stranou, že přinejmenším on a tam režírující Zbyněk Brabec o cenách spolurozhodovali, to je realita Herecké asociace a jejího náhledu na udílení prestižních cen. I v mých očích si ústečtí vítězové cenu zasloužili a Šimerda ústecké divadlo vytáhl z bryndy a odvedl v něm dobré umění.

    Proslýchá se, že vedle ekonomických problémů ne nepodstatnou roli hrála skutečnost, že Tomáš Šimerda kandidoval a prohrál v komunálních ústeckých volbách, a takového je třeba se zbavit. Stejně tak se od jara proslýchalo, že si ústecká koalice dohodla svého kandidáta prý odněkud z Karlovarska.

    Proč je na tom ústecké divadlo tak špatně? Neslyšel jsem nikdy jinou úvahu než o kvalitě umění a hospodárnosti provozu, přitom nejpodstatnější důvod je jako houska na krámě: nenajdete ve světě město, které by v pozici městského divadla provozovalo jen operu nebo balet a dohánělo kasu operetou, muzikálem a dovezenými produkcemi! Ústeckému divadlu chybí to základní, a to je městská činohra, sebelepší opera s baletem nemohou naplnit celosezonní provoz divadla v nevelké aglomeraci. Na problém je založeno historicky počínaje vyhnáním Němců, před rokem 1989 se přece jen řešil tím, že činohra z Mostu s operetou v Teplicích a operou a baletem v Ústí si vzájemně vyměňovaly produkce v podobě „trojměstského“ divadla. Model známý z evropských zemí i z divadelní historie.

    Jenže ústecké politiky takové prkotiny nezajímají. Sami se dosadili coby odborníci na řízení divadla do konkursní komise a vybrali ředitele karlovarského symfonického orchestru Miloše Formáčka. Nezbývá, než mu v zájmu prosperity ústeckého divadla držet palce, leč nezaznamenal jsem v dosavadním působení tohoto původem dirigenta nic, co by ho k funkci opravňovalo.

    Také pražští radní si chtějí najít nejlepšího nájemce Divadla Komedie sami, zatím do konkursní komise připustili z odborníků jen Janu Machalickou. Přitom politikům nikdo neupírá a upřít nemůže právo a odpovědnost rozhodnout: o jmenování ředitele příspěvkové organizace a v tomto případě o pronájmu divadla rozhoduje rada města a konkursní komise nemá jinou funkci, než navrhnout zdatné kandidáty, to jest dodat odborné podklady pro politické rozhodnutí.

    Neměli by se tedy kumštýři této kurately raději konečně zbavit a nelpět na příspěvkových organizacích? Jinak nezbývá, než leštit kliky a zdravit u vrbiček, lepší cestu k funkci nenajdete.

    P.S. Po redakční uzávěrce byli do konkursní komise na nového nájemce Divadla Komedie přizváni další odborníci, v současné době se jejich počet vůči politikům a úředníkům zhruba vyrovnal. Na výše napsaném to však nic nemění.


    Komentáře k článku: Hlavně zdravit u vrbiček

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,